NEN
ISO-IEC 20000 nog steeds populair
dinsdag 17 juni 2008, 12:11
IT-dienstverleners zien de voordelen van de internationale
ITSM-standaard ISO-IEC 20000. Dat is de belangrijkste conclusie van
een marktverkenning die het exameninstituut EXIN heeft uitgevoerd.
In 2007 heeft EXIN in samenwerking met TÜV SÜD een
kwalificatieprogramma ontwikkeld voor IT-servicemanagement (ITSM)
volgens de norm ISO-IEC 20000, de enige internationale standaard voor
IT-servicemanagement. De IT-dienstverlening van een organisatie kan
volgens deze norm worden beoordeeld en gecertificeerd. Het
kwalificatieprogramma is neutraal en bouwt voort op de ervaring en
'best-practices' van frameworks in IT-servicemanagement, informatie-
securitymanagement en kwaliteitsmanagement, zoals ITIL, CoBiT, MOF,
CMMI, ISO-IEC 27002 en ISO 9001.
Uit de resultaten van het EXIN-onderzoek blijkt dat IT-dienstverleners
op internationaal niveau redelijk goed bekend zijn met de
bedrijfscertificering volgens ISO-IEC 20000 en deze hoog waarderen.
Marketingmogelijkheden en een meetbare, hoge kwaliteit van
IT-dienstverlening worden als belangrijkste voordelen van de
certificering genoemd. Als drempel wordt de kostbare en langdurige
implementatie gezien.
De certificering volgens itSMF-UK ISO-IEC 20000 is hoofdzakelijk
bekend in Engeland en richt zich vooral op bedrijfscertificering
waarbij auditors en consultants de doelgroep vormen. EXIN's nieuwe
ISO-IEC 20000 kwalificering richt zich op alle betrokkenen in een
onderneming die te maken hebben met IT-dienstverlening. EXIN's
kwalificering heeft snel bekendheid verworven en wordt gezien als
hulpmiddel voor implementatie van 'good practice' volgens de norm.
Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van een online vragenlijst. In
totaal zijn er ruim tachtig mensen benaderd, van wie meer dan de helft
heeft meegewerkt. Het volledige rapport is op te vragen bij EXIN.
zie ook de volgende gerelateerde onderwerpen:
NEN-ISO/IEC 20000-1:2006 nl (Norm) NEN-ISO/IEC 20000-2:2006 nl (Norm)
Praktijkgids IT-servicemanagement - Volgens ISO/IEC 20000 (Publicatie)
NEN ICT-mail (Publicatie)