Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Triage op huisartsenpost aan de beterende hand

Utrecht, 18 juni 2008 - De triage, de telefonische beoordeling van zorgvragen, op de huisartsenpost is aan de beterende hand. De conclusies van het proefschrift 'For your ears only' waarop Hay Derkx vandaag promoveert, ten aanzien van medische en communicatieve vaardigheden en verslaglegging, geven aan dat er ruimte voor verbetering is. De Vereniging Huisartsenposten Nederland (VHN) juicht toe dat er onderzoek wordt gedaan naar de kwaliteit van triage. De resultaten moeten echter in het juiste perspectief worden geplaatst. Het proefschrift is namelijk grotendeels gebaseerd op onderzoeksresultaten uit 2006. De VHN verwacht dat de effecten van het sinds 2007 beschikbare gecertificeerde scholingsaanbod, nog dit jaar zichtbaar worden en de triage hiermee verder verbeterd.

Stelselmatig aandacht voor kwaliteit van triage
Triage is vanaf het begin als een belangrijke en kwetsbare functie gezien en daarom hebben huisartsenposten en de landelijke organisaties Vereniging Huisartsenposten Nederland (VHN) en het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) er veel aandacht aan besteed:
§ Vanaf het begin scholen huisartsenposten hun assistenten op regionaal niveau;
§ Ontwikkeling NHG Telefoonwijzer (triageprotocol voor assistenten);
§ In 2003 zijn door de koepelorganisatie landelijke kwaliteiteisen voor triage vastgesteld. Hierin is o.a. autorisatie (digitale goedkeuring) van de triage door de huisarts geregeld;
§ In 2004 start het landelijk scholingsproject. Als resultaat daarvan zijn in 2006 de competenties voor de triage-assistent beschrevenen en is een daarop aangepast opleidingsaanbod ontwikkeld.

Historisch perspectief
Rond 2000 ontstonden de huisartsenposten. Tot die tijd deden huisartsen hun Avond- Nacht en Weekenddiensten in kleine waarneemgroepen. Patiënten belden bij acute zorgvragen met (huisgenoten van) de dienstdoende huisarts. Met de komst van de huisartsenposten kwamen ook de triage-assistenten, die op de huisartsenpost de eerste opvang doen van de zorgvragen. We weten, mede dankzij het onderzoek van Hay Derkx, steeds meer over de kwaliteit van de triage op de huisartsenpost. Hoe de opvang en beoordeling van vragen voorheen verliep is niet bekend. Aangenomen mag echter worden dat de huidige systematische manier van werken een aanzienlijke kwaliteitverbetering betekent.

Huidige situatie
Bij de huisartsenposten werken in totaal ongeveer 2.000 triage-assistenten. Zij zijn allen geschoold, waarbij sinds 2007 gebruik wordt gemaakt van een landelijk aanbod (kennis- en communicatietraining en praktijkbeoordeling) en gecertificeerde opleidingsinstituten. Beoordeling van telefoongesprekken vindt plaats met de door Hay Derkx ontwikkelde HAAK-lijst. Als onderdeel van de diplomering tot triage-assistent hebben ongeveer 1.300 assistenten de landelijke kennistoets gemaakt specifiek gericht op urgentiebepaling en advies. Binnenkort worden de eerste diploma's uitgereikt. De VHN stelt dat het onderzoek van Hay Derkx hierbij een waardevolle nulmeting biedt. De VHN zal ook de komende jaren onderzoek doen naar deze belangrijke functie van de huisartsenpost.

Noot voor de redactie,