Ingezonden persbericht
SUCCESVOLLE SCHULDHULPVERLENING WONEN ZUID
Forse daling huisuitzettingen in de regio Midden Limburg
18 juni 2008
Het aantal huurders met een huurachterstand bij woningcorporatie Wonen Zuid regio Midden Limburg is bijna gehalveerd. Waren er in januari 2006 nog 1365 huurders met financiële problemen, in mei 2008 zijn dat er nog 740. Dit heeft ook positieve gevolgen voor het aantal huisuitzettingen. In 2005 waren er nog 64 ontruimingen, de eerste helft van 2008 is dit aantal teruggebracht tot 10 ontruimingen.
Deze snelle daling is het resultaat van de succesvolle implementatie van het convenant Voorkomen Huisuitzetting. Via dit convenant werken o.a. de gemeente Roermond, de woningcorporaties, het Algemeen Maatschappelijk Werk en Kredietbank Limburg al sinds november 2005 samen om op maat gesneden oplossingen te bieden aan huurders met relatief grote geldzorgen. De intensieve samenwerking tussen alle betrokken instanties is er met name op gericht te voorkomen dat het tot een huisuitzetting komt.
Uit de recente evaluatie van het convenant blijkt dat het voor een effectieve aanpak belangrijk is dat problemen snel worden gesignaleerd. Zo kan er passende hulp worden geboden voordat bij huurders geldproblemen boven het hoofd groeien. Vanaf 2008 heeft Wonen Zuid daarom haar inzet verder versterkt. Onderdeel van deze aanpak is dat Wonen Zuid vroeg in de maand in kaart brengt of de huur is voldaan. Indien nodig zoekt Wonen Zuid direct contact met de huurder om samen tot een oplossing te komen.
Marc Schroten, regiodirecteur Wonen Zuid: "elke huisuitzetting is er een teveel. Doordat onze medewerkers tijdig huurachterstanden signaleren kunnen we, vaak in nauwe samenspraak met andere convenantpartners, snel en adequaat in actie komen. Daarmee voorkomen we dat schulden van onze klanten verder oplopen en hopen we ook in 2008 het aantal problematische schulden en huisuitzettingen verder terug te dringen".
Huurders waarderen de persoonlijke aanpak van Wonen Zuid. Daarom kiest Wonen Zuid ervoor om zelf capaciteit vrij te maken, in plaats van de huurincasso direct in handen te geven van een incassobureau. Marc Schroten: "We bekijken de betalingsachterstand in een breder perspectief en stellen onze klant centraal in plaats van de betalingsachterstand. We willen voor onze huurders een oplossing op maat voor langere termijn realiseren, door o.a. ook te letten op andere schulden en de oorzaak van de betalingsproblematiek. Mede dankzij de inzet van onze medewerkers en de bij het convenant betrokken organisaties kunnen we veel leed voorkomen. Daar blijven we ons ook in de toekomst voor inzetten."
Ingezonden persbericht