Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 18 juni 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VenW/DGW 2008/879 - Onderwerp
Vragen naar aanleiding van de tiende en elfde voortgangsrapportage Ruimte voor de Rivier

Geachte voorzitter,

Mede namens de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zend ik u hierbij de antwoorden op de vragen van de vaste kamercommissie Verkeer en Waterstaat naar aanleiding van de tiende en elfde voortgangsrapportage Ruimte voor de Rivier.

Kamerstuk 30080-30


1. Verloopt de uitvoering van het Ruimte voor Ruimte- traject voorspoedig, nu bewoners direct met de gevolgen worden geconfronteerd?

De verschillende projecten van het programma Ruimte voor de Rivier bevinden zich in de planstudiefase. Bewoners in het plangebied van een project worden aan het begin van de planstudiefase geïnformeerd over en betrokken bij het ontwerpproces. Hierbij is er bij de bewoners doorgaans vooral behoefte aan snelle duidelijkheid ten aanzien van het detailontwerp en de compensatie- en schaderegelingen. Er is binnen het programma vanaf het begin gestreefd naar zeer korte doorlooptijden binnen bestaande regels en procedures om die duidelijkheid zo spoedig mogelijk te verschaffen.

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VenW/DGW 2008/879


2. Hoe verlopen de gesprekken met diegenen die daadwerkelijk plaats moeten gaan maken voor `de Ruimte voor de Rivier'?

Tot nu toe is er met name voorlichting gegeven aan betrokkenen in "bewonersavonden". In het beperkte aantal gevallen, waar wel reeds gesprekken op individuele basis ("keukentafelgesprekken") hebben plaatsgevonden, zijn deze over het algemeen in een constructief te noemen sfeer verlopen.


3. Wordt bij bovengenoemde gesprekken ook uitgegaan van uw eerdere toezegging, dat betrokkenen in aanmerking komen voor een ruimhartige vergoeding?

Ja. Zo wordt in het voortraject al uitgegaan van volledige schadeloosstelling. Tevens wordt zoveel mogelijk gefaciliteerd bij het vinden van ruilbedrijven en vervangende grond.


4. Impliceert deze toezegging ook dat er (vrijwel) geen kavels verworven worden op basis van onteigening?

De inzet is dat het grootste deel van de benodigde kavels op minnelijke basis kan worden verworven zonder dat een gerechtelijke onteigening nodig is. Desondanks zal er rekening mee moeten worden gehouden dat in een aantal gevallen de kavels via onteigening moeten worden verworven.


5. Hoe verhoudt zich momenteel, per Ruimte voor de Rivier- project, het aantal minnelijke overeenkomsten ten opzichte van het aantal ingezette onteigeningen?

Wanneer onteigeningsprocedures nodig blijken te zijn, worden deze pas gestart na de tervisielegging van projectbesluiten (meestal bestemmingsplan). Dit is nu nog niet aan de orde.

Kamerstuk 30080-31


1. Hoe denkt u te gaan voorzien in het mogelijk optredende tekort, ervan uitgaande dat de prijsstijging in de grond-, weg- en waterbouwsector groter is dan de op het programma toegepaste indexering?

Dit geldt voor alle infraprojecten; zo ook Ruimte voor de Rivier. Door het Ministerie van VenW wordt dit onderwerp in breder kader overlegd met het Ministerie van Financiën.


---

VenW/DGW 2008/879

2. Welke vertragingen treden op als gevolg van het feit dat bestuurders op dit moment geen risico durven nemen, omdat er nog sprake is van concept- aanwijzingsbesluiten, in plaats van definitieve aanwijzingsbesluiten in het kader van Natura 2000?

De ontwerp aanwijzingsbesluiten die in september aanstaande voorliggen geven naar verwachting genoeg aanknopingspunten om vertraging in de uitvoering van het Ruimte voor de Rivier programma te voorkomen.


3. Kunt u garanderen dat er bij alle projecten van Ruimte voor de Rivier volledig uitvoering wordt gegeven aan de motie Van Lith (30080 nr. 13)?

Ik handel in de geest van deze motie. Echter gezien de recente prijsstijgingen van landbouwgronden is het onzeker of uitvoering van deze motie zonder aanvullende middelen gerealiseerd kan worden.


4. Wanneer is bekend wat de gevolgen zijn van de Hoogwaterrichtlijn voor het programma? Op welke wijze zullen die worden doorvertaald in het programma?

Uit de aard van de Richtlijn van het Parlement en de Raad inzake de beoordeling en het beheer van overstromingsrisico's (2007/60/EG), in Nederland aangeduid als Richtlijn Overstromingsrisico's, is nu reeds bekend dat deze geen gevolgen heeft voor het programma. De Richtlijn Overstromingsrisico's bevat geen veiligheidsnormen maar verplicht per stroomgebied tot (a) het in beeld brengen van overstromingsrisico's met behulp van overstromingsgevaar- en overstromingsrisico-kaarten en (b) het in beeld brengen van de beheersing van deze risico's in overstromingsrisicobeheerplannen. De eerste generatie van deze plannen, gereed uiterlijk in 2015, zullen zich richten op de periode na 2015 wanneer het programma reeds zal zijn afgerond.


5. Hoe groot is het aantal agrarische bedrijven dat verplaatst moet worden in de Noordwaard en de Overdiepse Polder?

Voor de Overdiepse Polder gaat het in totaal om 8 `wijkers'. Daarvan is met 2 eigenaren inmiddels overeenstemming bereikt. Voor de Noordwaard gaat het om een voorlopig aantal van 17 bedrijven, waarbij 3 bedrijven hun bedrijfsvoering in de polder Jannezand kunnen voortzetten.


6. Kunt u een overzicht geven van bedrijven in genoemde gebieden, waar inmiddels succesvol bemiddeld is of wordt, voor een locatie waar het bedrijf kan worden voortgezet?

Zie antwoord op vraag 5

---

VenW/DGW 2008/879


7. Is er een prognose van de kosten van de bedrijfsverplaatsingen en schadeloosstelling in het kader van het koploperproject? Zo ja, lopen deze geprognosticeerde kosten in de pas met de werkelijke kosten van bedrijfsverplaatsingen en schadeloosstelling?

Ja voor alle projecten, inclusief de koploperprojecten, is een raming opgesteld waarin ook opgenomen de vastgoedkosten. Tot nu toe lopen de kosten en de prognose met elkaar in de pas. Echter zoals ook vermeld bij vraag 3 zijn er recent grote prijsstijgingen van landbouwgronden opgetreden.


8. Is er een achterstand ontstaan in de planning van het koploperproject? Zo ja, hoe groot is deze achterstand?

Op dit moment werken de koplopers aan de planstudiefase. Er tekent zich bij een aantal vertraging af als gevolg van aanloopproblemen. Bij eventuele optredende vertraging zal worden getracht deze weer in te lopen door procedures parallel te schakelen.


9. Is de financieringsproblematiek tijdig opgelost, zodat het Omwisselbesluit in het kader van bypass in de integrale gebiedsontwikkeling van de IJsseldelta Zuid, voor 1 januari 2009 wordt aangenomen?

Er kan geen omwisselbesluit genomen worden als de financiering van het project IJsseldelta niet rond is. Het is aan de initiatiefnemers om ervoor te zorgen dat er tijdig voldoende informatie en financiële dekking is.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa

---