Persbericht
0806.064
Den Haag, maandag 16 juni 2008
Hoort, hoort: Siemens biedt oplossing voor stemherkenning
Per dag bellen overal ter wereld wanhopige PC-gebruikers helpdesks op.
Daarvan is één op de vijf zijn password kwijt. Tot nu toe kon het
gemiddeld wel 30 minuten duren voor de beheerder een nieuw password
beschikbaar had gesteld. De computer met stemherkenning van Siemens is
echter al binnen drie minuten klaar. De gebruiker schakelt zijn
password door de unieke klank en de modulatie van zijn stem namelijk
zelf vrij. Siemens IT Solutions and Services past deze oplossing sinds
kort in de eigen onderneming toe en biedt ze nu ook aan externe
klanten aan. De toepassing betekent een blijvende verbetering van de
productiviteit in ondernemingen en instanties.
Het toverwoord is biometrische spraakherkenning: Om zich te
registreren, ontvangt de PC-gebruiker van de helpdesk een gecodeerde
e-mail met een pin-code en een korte tekst. Vervolgens leest hij aan
de telefoon eerst de cijfercombinatie van de pin voor en vervolgens
voert hij deze via het toetsenbord in. Daarna spreekt hij de
meegestuurde tekst in de hoorn in. Het systeem analyseert op basis van
de voorgelezen tekst de karakteristieke kenmerken van de stem en slaat
ze op als persoonlijk gebruikersprofiel. Wanneer de PC-gebruiker zijn
password vergeet, belt hij de helpdesk op. Een computerstem vraagt hem
nu, een toevallig gekozen getallencombinatie van meerdere cijfers
meerdere keren te herhalen. Het systeem vergelijkt tijdens het
telefoongesprek het gesproken getal met de opgeslagen stem. Komen de
biometrische kenmerken overeen, dan ontvangt de gebruiker via de
telefoon een nieuw password, waarmee hij meteen voor Windows kan
inloggen. Deze service is voor PC-gebruikers 24 uur per dag 7 dagen
per week beschikbaar.
De oplossing is door partner Excelsis ontwikkeld en door Siemens
Corporate Technology uitgebreid met software-componenten voor
spraakherkenning en stembiometrie. Siemens IT Solutions and Services
past de biometrische spraakherkenning in Duitsland sinds december 2007
zelf toe, met als resultaat: negen van de tien medewerkers van deze
IT-dienstverlener is zeer te spreken over de biometrische procedure.
Siemens biedt de oplossing nu ook aan klanten aan.
De markt voor biometrische oplossingen groeit jaarlijks met gemiddeld
30 procent en zal volgens ramingen van de International Biometrics
Group tot 2010 een volume van meer dan 5,7 miljard US Dollar bereiken.
De stemherkenning heeft momenteel een aandeel van circa vijf procent,
tendens stijgend. "Door het password via de stem te resetten, kunnen
de kosten van de helpdesk aanzienlijk worden verlaagd", aldus Gerd
Hribernig, hoofd van het biometrie-centrum bij Siemens IT Solutions
and Services. "Tevens is een hoge IT-security gewaarborgd. De gegevens
worden namelijk bewaard op een aparte server, waartoe slechts een
beperkt aantal mensen toegang heeft. Bovendien wordt de informatie
voor de vrijgave van het biometrische password gecodeerd naar de
PC-gebruikers gestuurd."
Siemens IT Solutions Siemens IT Solutions and Services is een
internationaal toonaangevende aanbieder van IT-oplossingen en
-services en levert alle IT-diensten uit één hand: van consulting en
systeemintegratie tot het management van IT-infrastructuren. Daarnaast
vult Siemens IT Solutions and Services het aanbod van andere
concernsectoren aan met softwareontwikkelingen en IT-oplossingen. Met
een omvattende knowhow en branchespecifieke kennis biedt de
Siemens-divisie haar klanten een meetbare toegevoegde waarde. De in
januari 2007 opgerichte Siemens-divisie realiseert met ca. 43.000
medewerkers een omzet van circa EUR 5,4 miljard waarvan circa 70
procent buiten het Siemens-concern. Voor meer informatie zie
www.siemens.com/it-solutions
Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Bernard H. Bos
Tel: (070) 333 2325
E-mail: bernard.bos@siemens.com
Internet: klik hier
Digital beeldmateriaal is te downloaden van: klik hier
Siemens