Groen!
Brussel, 18 juni 2008
Groen! wil nachtvluchten bannen om ecologisch draagvlak van
luchthavenregio te herstellen
Alleen een volledige afbouw van de nachtvluchten en een plafonnering
van het aantal vluchtbewegingen overdag garandeert de omwonenden
voldoende woon- en leefkwaliteit. Vlaams volksvertegenwoordiger Eloi
Glorieux (Groen!) diende een motie in waarover vandaag in de plenaire
vergadering van het Vlaams Parlement zal gestemd worden. Deze motie
vraagt dat de regering een scenario ontwikkelt om binnen vijf jaar te
komen tot een volledige afbouw van de nachtvluchten tussen 23u en 07u.
Als eerste stap hier naartoe moet onmiddellijk het aantal
nachtvluchten beperkt worden tot maximum 12.000 per jaar. Het aantal
vluchtbewegingen overdag moeten rekening houden met de grenzen van het
ecologisch draagvlak van de regio.
Groen! sluit zich volmondig aan bij de eis van de milieubeweging en de
bewonersgroepen rondom de luchthaven van Zaventem voor een volledige
afbouw van de nachtvluchten. De luchthaven ligt in een van de meest
dichtbevolkte gebieden van Europa en is in alle windrichtingen omringd
door woonkernen met vele duizenden gezinnen. "Het opbod over het
louter doorschuiven van de hinder van de ene bewonersgroep naar de
andere, zonder op een wezenlijke wijze aan het totaal aantal vluchten
te raken, brengt weinig aarde aan de dijk. Alle bewonersgroepen rondom
de luchthaven hebben evenveel recht op de bescherming van hun
gezondheid, nachtrust en woon- en leefkwaliteit, of ze nu in Brussel,
in de Vlaamse Noordrand of de Oostrand wonen. Om dezelfde reden is ook
een concentratie van de vluchten geen optie," zegt kamerlid Tinne Van
der Straeten (Groen!).
Groen! kan ook niet akkoord gaan met de uitwerking van het START-plan
(Strategisch Actieplan voor de Reconversie van de Tewerkstelling in de
Luchthavenregio) van de Vlaamse Regering dat op lange termijn streeft
naar een verdubbeling van het luchtvaartgebeuren op Zaventem tegen
2025. Eloi Glorieuw: "Een dergelijke visie is totaal onrealistisch en
kan op geen enkele wijze in overeenstemming gebracht worden met het
ecologische draagvlak van de luchthaven. Juist om het draagvlak te
beschermen is de motie die ik ingediend heb tweeledig: enerzijds
willen wij een volledig afbouwscenario binnen de vijf jaren en
anderzijds een beperking van de dagvluchten."
Eloi Glorieux, Vlaams volksvertegenwoordiger
Tinne Van der Straeten, federaal kamerlid Groen