Groen!

Brussel, 18 juni 2008

Groen! wil nachtvluchten bannen om ecologisch draagvlak van luchthavenregio te herstellen

Alleen een volledige afbouw van de nachtvluchten en een plafonnering van het aantal vluchtbewegingen overdag garandeert de omwonenden voldoende woon- en leefkwaliteit. Vlaams volksvertegenwoordiger Eloi Glorieux (Groen!) diende een motie in waarover vandaag in de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement zal gestemd worden. Deze motie vraagt dat de regering een scenario ontwikkelt om binnen vijf jaar te komen tot een volledige afbouw van de nachtvluchten tussen 23u en 07u. Als eerste stap hier naartoe moet onmiddellijk het aantal nachtvluchten beperkt worden tot maximum 12.000 per jaar. Het aantal vluchtbewegingen overdag moeten rekening houden met de grenzen van het ecologisch draagvlak van de regio.

Groen! sluit zich volmondig aan bij de eis van de milieubeweging en de bewonersgroepen rondom de luchthaven van Zaventem voor een volledige afbouw van de nachtvluchten. De luchthaven ligt in een van de meest dichtbevolkte gebieden van Europa en is in alle windrichtingen omringd door woonkernen met vele duizenden gezinnen. "Het opbod over het louter doorschuiven van de hinder van de ene bewonersgroep naar de andere, zonder op een wezenlijke wijze aan het totaal aantal vluchten te raken, brengt weinig aarde aan de dijk. Alle bewonersgroepen rondom de luchthaven hebben evenveel recht op de bescherming van hun gezondheid, nachtrust en woon- en leefkwaliteit, of ze nu in Brussel, in de Vlaamse Noordrand of de Oostrand wonen. Om dezelfde reden is ook een concentratie van de vluchten geen optie," zegt kamerlid Tinne Van der Straeten (Groen!).

Groen! kan ook niet akkoord gaan met de uitwerking van het START-plan (Strategisch Actieplan voor de Reconversie van de Tewerkstelling in de Luchthavenregio) van de Vlaamse Regering dat op lange termijn streeft naar een verdubbeling van het luchtvaartgebeuren op Zaventem tegen 2025. Eloi Glorieuw: "Een dergelijke visie is totaal onrealistisch en kan op geen enkele wijze in overeenstemming gebracht worden met het ecologische draagvlak van de luchthaven. Juist om het draagvlak te beschermen is de motie die ik ingediend heb tweeledig: enerzijds willen wij een volledig afbouwscenario binnen de vijf jaren en anderzijds een beperking van de dagvluchten."

Eloi Glorieux, Vlaams volksvertegenwoordiger

Tinne Van der Straeten, federaal kamerlid Groen