Uitkomsten van TNT Markt Monitor: Digitalisering

18/06/2008 11:54

TNT Post

Consument en bedrijfsleven in TNT Markt Monitor:

Digitalisering van de zakelijke post ja, maar graag ook een papieren versie voor het archief

DEN HAAG, 18 JUNI 2008 - Bijna 60% van de consumenten ontvangt zakelijke post als bankafschriften, polissen en rekeningen het liefst digitaal én op papier. Het gemak waarmee je in een papieren versie zaken kunt nazoeken, het hebben van een papieren bewijs en de mogelijkheid van een pc crash worden als redenen hiervoor genoemd. Consumenten die hun voorkeur uitspreken voor het ontvangen van alleen digitale post zien vooral voordelen in minder papier en dus milieuvriendelijkheid.

Dit alles blijkt uit de TNT Markt Monitor, een regelmatig terugkerend onderzoek naar ontwikkelingen in de Nederlandse maatschappij en het Nederlandse bedrijfsleven. Onderzoeksbureau Synovate / Interview NSS voert de Markt Monitor uit. 500 consumenten en 500 bedrijven met 20 of meer medewerkers participeerden in het onderzoek voor dit onderwerp.

Mannen versus vrouwen

Mannen geven vaker dan vrouwen aan dat zij alleen digitale documenten willen ontvangen. De helft van de mannelijke respondenten geeft bijvoorbeeld aan het geen probleem te vinden om het afschrift van de hypotheekverstrekker alléén digitaal te ontvangen, terwijl maar 32% van de vrouwen hier positief tegenover staat. De factuur van een aankoop via internet levert voor beide de minste problemen op. Maar liefst 67% van de mannen en 52% van de vrouwen geeft aan de rekening bij voorkeur alléén digitaal te ontvangen. Papier blijft zeker nodig bij verzekeringspolissen, maar ook bij salarisstroken en bankafschriften. 78% van de respondenten ontvangt verzekeringspolissen ook graag nog op papier, 59% ontvangt zijn of haar salarisstrookje ook graag nog op papier en 56% wil ook graag het bankafschrift op papier ontvangen.

Merendeel bedrijven bewaart ook papieren versie

Niet alleen consumenten bewaren naast de digitale versie ook een papieren versie. Een opmerkelijke uitkomst is dat ruim 70% van de bedrijven die digitaal factureren, ook een papieren kopie van de factuur uitdraait en bewaart. Bij bedrijven die digitaal facturen ontvangen van hun leveranciers bewaart zelfs bijna 90 % een papieren uitdraai.

In het bedrijfsleven verstuurt 77 % van alle bedrijven zijn facturen per post. Met name in de bouw is met 2 % de bereidheid om digitaal te factureren laag. De logistieke branche scoort daarentegen met 34 % hoog.

Van de bedrijven die op dit moment niet digitaal factureren, verwacht 29 % dit in de toekomst wel te gaan doen. Op langere termijn is de digitale factuur vooral te verwachten binnen de logistieke branche, handel en binnen de financiële dienstverleners. Vooral grote bedrijven en bedrijven die minimaal 1.000 facturen versturen, zullen in de toekomst de overstap maken naar de digitale factuur.

Kostenbesparing

Als grootste voordeel van digitaal factureren noemt 23 % van de respondenten kostenbesparing, 19 % noemt als grootste voordeel dat klanten sneller betalen en 16 % ziet voordeel omdat er minder opslag van documenten is. 14 % van de ondervraagden ziet voordelen in de snelheid van verzenden van de facturen. 10 % tenslotte vindt het makkelijk omdat digitale facturen op een simpele manier nageslagen of bewerkt kunnen worden.

Uitbesteden facturatie

Opvallend resultaat is dat nagenoeg alle bedrijven uit het onderzoek (98 %) de logistieke afhandeling van facturering zelf doen. Slechts 2 % besteedt het samenstellen, printen, vrouwen, insteken en verzenden uit. In de logistieke branche is het animo voor uitbesteding het grootst. 1 % besteedt de afhandeling op dit moment uit en in de toekomst zal aldus het onderzoek 8 % dit voorbeeld volgen. 75 % van de bedrijven weet géén voordelen te noemen van de uitbesteding van de facturering, 81 % weet wel nadelen te noemen. Als belangrijkste nadeel noemt 47 % het te weinig controle kunnen uitvoeren op het debiteurenbeheer.

Over het onderzoek

De uitgebreide onderzoeksresultaten zijn terug te vinden op www.tntpost.nl/overtntpost/nieuwspers onder het kopje persberichten. TNT Post is dit jaar gestart met de TNT Markt Monitor, een verzameling onderzoeken uitgevoerd door Synovate / Interview NSS naar ontwikkelingen in maatschappij en bedrijfsleven. Eerder werd reeds onderzoek gedaan naar Valentijnsdag en Moederdag. Dit specifieke onderzoek naar de digitalisering van zakelijke post is telefonisch uitgevoerd onder 500 bedrijven met 20 of meer medewerkers én onder 500 consumenten, in de periode 14 april t/m 6 mei 2008.

TNT Post

TNT Post verwerkt dagelijks 16 miljoen poststukken (waarvan 350.000 pakketten) met ruim 7,6 miljoen bestemmingen in Nederland. Het bedrijf verbreedt daarnaast zijn horizon internationaal door middel van acquisities in Europa en Azië. Van groeiend belang zijn diensten die elektronische data omzetten in fysieke post. TNT Post is in de eerste plaats actief op het gebied van post: collectie, sortering, transport en aflevering van brieven en pakketten. Daarnaast is de onderneming gespecialiseerd in data- en documentdiensten, direct mail, e-commerce en internationale post. TNT Post heeft zo'n 58.000 mensen in dienst in Nederland. De omzet over het eerste kwartaal 2008 bedroeg 1,049 miljard euro. TNT Post is onderdeel van TNT N.V. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden.


-EINDE BERICHT-