NMa: ProRail opnieuw om de tafel met Veolia over dienstregeling
18-06-2008
Infrastructuurbeheerder ProRail dient opnieuw om de tafel te gaan met
spoorwegonderneming Veolia Transport over het verdelen van capaciteit
voor het gebruik van het spoor op de zogenaamde Maaslijn
(Nijmegen-Venlo-Roermond) en Heuvellandlijn (Kerkrade-Maastricht). Dit
concludeert de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) na onderzoek
van een klacht ingediend door Veolia. Ook dient ProRail een
onafhankelijke geschillenregeling op te stellen voor het geval dat een
spoorwegonderneming en ProRail het met elkaar niet eens kunnen worden
tijdens de zogenaamde coördinatiefase over de verdeling van de
capaciteit.
Het geschil had betrekking op de wijze waarop ProRail de
onderhoudswerkzaamheden op het spoor had ingepland gedurende de
jaardienstregeling 2008. ProRail is als beheerder van het spoor
verantwoordelijk voor de verdeling van capaciteit. Op twee baanvakken
verkreeg Veolia niet de door haar gewenste capaciteit voor het vervoer
van haar passagiers. Met name in de avond- en nachturen kon Veolia
treinen niet laten rijden in verband met onderhoud aan het spoor door
ProRail. Het gaat hier om zogenaamde nachtgaten, dit zijn periodes van
5,5 uur waarin ProRail het reguliere onderhoud aan het spoor laat
uitvoeren. Voor enkelsporige baanvakken, zoals de Maaslijn en de
Heuvellandlijn, betekent dit dat er tijdens onderhoudswerkzaamheden
helemaal geen treinen kunnen rijden. De NMa oordeelt dat ProRail
onvoldoende heeft aangetoond dat zij alle nachtgaten daadwerkelijk
nodig heeft voor onderhoud. Bovendien bepaalt de NMa dat ProRail bij
de verdeling van capaciteit alle aanvragen voor capaciteit, zowel van
spoorwegondernemingen als van ProRail zelf voor onderhoud, op gelijke
wijze dient te behandelen. ProRail krijgt van de NMa drie weken de
tijd om samen met Veolia tot overeenstemming te komen over de
capaciteit op beide trajecten. Mochten partijen er niet uitkomen, dan
kan Veolia de NMa verzoeken alsnog een last onder dwangsom op te
leggen aan ProRail.
Reeds eerder dit jaar deed de NMa uitspraak in een soortgelijk geschil
tussen spoorwegonderneming Syntus en ProRail. Vergelijkbare geschillen
die Arriva en NSR aanhangig hebben gemaakt heeft de NMa nog in
behandeling.
Deze zaak is behandeld door de Vervoerkamer, het onderdeel van de NMa
dat toezicht houdt op de vervoerssector op basis van de Spoorwegwet.
Toezicht op capaciteitsverdeling in de spoorsector is één van de
prioriteiten van de NMa voor dit jaar. De NMa zal deze sector dan ook
in de toekomst nauwlettend blijven volgen.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)