18 jun 2008
Onderdeel: LEI
Een privaat arrangement kan de naleving van regelgeving op het
terrein van het motorvermogen in de visserij verbeteren. Dat
concludeert het LEI, onderdeel van Wageningen UR, in het rapport
Tussenevaluatie comanagement en motorvermogen; Controle en
sanctionering. Er blijken overigens geen serieuze overtredingen te
zijn geconstateerd met betrekking tot de omvang het motorvermogen.
Het rapport, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van LNV, gaat
in op de uitvoering van de controle van het huidige
handhavingsarrangement en het opleggen van sancties via beheergroepen
in de visserijsector en door de AID. Ook zijn de meningen gepeild van
gecontroleerde vissers over deze activiteiten. De gegevens bieden
tevens inzicht in de mate van naleving van dit arrangement door de
visserijsector. Zowel de beheergroepen als de AID hebben in 2007 de in
het arrangement afgesproken controles op het motorvermogen van
vissersschepen uitgevoerd of uit laten voeren door eenÂ
gespecialiseerd bedrijf.
Er zijn geen serieuze overtredingen geconstateerd. De geconstateerde
onvolkomenheden, waren van dien aard dat de beheergroepen en de AID
met een waarschuwing meenden te kunnen volstaan.
Vissers en beheergroepen willen naleving van regelgeving
verwezenlijken door middel van zelfregulering om daarmee de
maatschappelijke waardering voor hun activiteiten te verhogen. Geen
van de betrokkenen voorziet echte problemen met een arrangement omdat
de hoge olieprijs de vissers dwingt om niet meer met vol motorvermogen
te varen en te vissen.
Het productschap Vis en de AID zijn van mening dat een
handhavingsarrangement geleidelijk dient te worden ingevoerd. Deze
benadering past in de omslag naar een duurzamere productiewijze,
waar de visserijsector mee bezig is. Energiebesparing is, vanwege de
hoge olieprijzen, een van de onderdelen van het transitieproces. Mede
daardoor is het LEI van mening dat het private handhavingsarrangement
een grote kans van slagen heeft.Â
De uitvoering van het arrangement kan op een aantal punten nog
verbeterd worden. Deze tussenevaluatie is het tweede onderzoek van in
totaal drie evaluaties. Het eerste onderzoek is inmiddels afgerond en
betrof een nulmeting, de eindevaluatie zal in 2009 plaatsvinden.
Rapport 6.08.03 Tussenevaluatie co-management en motorvermogen;
Controle en sanctionering
Contact
Onderzoeker
Ellen Hoefnagel
ellen.hoefnagel@wur.nl
070 3358231
Persvoorlichter
Helene Stafleu
helene.stafleu@wur.nl
070 3358338