18 jun 2008

Onderdeel: LEI

Een privaat arrangement kan de naleving van regelgeving op het terrein van het motorvermogen in de visserij verbeteren. Dat concludeert het LEI, onderdeel van Wageningen UR, in het rapport Tussenevaluatie comanagement en motorvermogen; Controle en sanctionering. Er blijken overigens geen serieuze overtredingen te zijn geconstateerd met betrekking tot de omvang het motorvermogen.

Het rapport, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van LNV, gaat in op de uitvoering van de controle van het huidige handhavingsarrangement en het opleggen van sancties via beheergroepen in de visserijsector en door de AID. Ook zijn de meningen gepeild van gecontroleerde vissers over deze activiteiten. De gegevens bieden tevens inzicht in de mate van naleving van dit arrangement door de visserijsector. Zowel de beheergroepen als de AID hebben in 2007 de in het arrangement afgesproken controles op het motorvermogen van vissersschepen uitgevoerd of uit laten voeren door een gespecialiseerd bedrijf.
Er zijn geen serieuze overtredingen geconstateerd. De geconstateerde onvolkomenheden, waren van dien aard dat de beheergroepen en de AID met een waarschuwing meenden te kunnen volstaan.

Vissers en beheergroepen willen naleving van regelgeving verwezenlijken door middel van zelfregulering om daarmee de maatschappelijke waardering voor hun activiteiten te verhogen. Geen van de betrokkenen voorziet echte problemen met een arrangement omdat de hoge olieprijs de vissers dwingt om niet meer met vol motorvermogen te varen en te vissen.
Het productschap Vis en de AID zijn van mening dat een handhavingsarrangement geleidelijk dient te worden ingevoerd. Deze benadering past in de omslag naar een duurzamere productiewijze, waar de visserijsector mee bezig is. Energiebesparing is, vanwege de hoge olieprijzen, een van de onderdelen van het transitieproces. Mede daardoor is het LEI van mening dat het private handhavingsarrangement een grote kans van slagen heeft.Â
De uitvoering van het arrangement kan op een aantal punten nog verbeterd worden. Deze tussenevaluatie is het tweede onderzoek van in totaal drie evaluaties. Het eerste onderzoek is inmiddels afgerond en betrof een nulmeting, de eindevaluatie zal in 2009 plaatsvinden.

Rapport 6.08.03 Tussenevaluatie co-management en motorvermogen; Controle en sanctionering

Contact
Onderzoeker
Ellen Hoefnagel
ellen.hoefnagel@wur.nl
070 3358231

Persvoorlichter
Helene Stafleu
helene.stafleu@wur.nl
070 3358338