Gemeente Alphen aan den Rijn
Werk en Bijstand in Alphen werkt
Vier jaar Wet Werk en Bijstand in Alphen werkt
A3-academie Alphen bevordert uitstroom
Het driesporen beleid van de gemeente Alphen op het gebied van
re-integratie, het minimabeleid en handhaving is doeltreffend. Dit
blijkt uit een evaluatie van het meerjarenbeleidplan Alphen helpt u op
eigen benen. Het aantal mensen dat uitstroomde naar werk steeg met
10%, een toenemend aantal mensen maakt gebruik van de nieuwe
maatregelen die zijn ontwikkeld om armoede en sociale uitsluiting
verder te voorkomen en op het gebied van handhaving heeft de gemeente
aantoonbare resultaten weten te boeken de afgelopen vier jaren.
Wethouder van werk en bijstand Robert Blom ziet gezien de resultaten
geen aanleiding om het beleid om te gooien; We zijn vooral op het
gebied van handhaving nog een lerende organisatie. Ook al hebben we
hiervoor een paar goede instrumenten weten te ontwikkelen. Al met al
ben ik heel tevreden met het behaalde resultaat. We hebben per slot
van rekening heel wat mensen weten te bereiken en te helpen. Ik vind
dat een compliment waard.
Het succes is onder meer te danken aan de Work First methodiek waar
Alphen zich in heeft vastgebeten. Sinds de start van de zogeheten A3
Academie, waarbij deelnemers op basis van hun mogelijkheden in een
bepaald spoor terecht komen dat uiteindelijk naar werk moet leiden, is
de uitstroom naar werk met 10% gestegen. Of deze A3-aanpak nu
werkelijk een heel grote invloed heeft op het vinden van een baan
wordt door ruim 40% van de deelnemers positief onderschreven. Een
kleine 30% denkt dat zonder Academie ook wel was gelukt. Daarnaast
deden veel meer mensen mee aan re-integratie activiteiten zoals
bijvoorbeeld het Maatschappelijk Activeringscentrum Doenja of het
project In-gang dat mensen in het kader van sociale activering een
werkplek geeft.
Weg naar ondersteunende maatregelen steeds beter bekend
In bijna 70% van de gevallen is het gelukt om aanvragen binnen vier
weken af te handelen. En voor de afhandeling van bezwaarschriften
scoort de gemeente nog beter. 91% hiervan is binnen de wettelijke
termijn afgehandeld. Eind 2007 blijkt uit onderzoek dat klanten van de
WWB de dienstverlening met een 7 waarderen. Dat is 0,1 hogere
waardering dan in 2006. Landelijk komt de waardering uit op 7,2.
Steeds meer bewoners van Alphen weten de weg te vinden naar de
speciale minimaregelingen die de laatste jaren zijn ontwikkeld. Uit
onderzoek blijkt dat er vanaf 2006 aan ongeveer 600 mensen méér een
minimaregeling toegekend is. Het bereik van deze ondersteunende
maatregelen is daarmee een stuk groter geworden. En dat was precies de
bedoeling van de campagne die is ingezet. Er kwam zo een eind aan de
onderbenutting van het hiervoor beschikbare budget.
Handhaving een hele kunst
Met als werktitel Hoogwaardig Handhaven is Alphen een weg ingeslagen
waarin op basis van zoals dat heet signaal- en risicosturing
gecontroleerd wordt of alles rechtmatig verloopt.
Hiertoe zijn bijvoorbeeld in 2007 353 huisbezoeken afgelegd om te
kijken of er gefraudeerd wordt of dat mensen extra hulp nodig hebben.
De huisbezoeken hebben direct geleid tot de beëindiging van 42
uitkeringen. Daarnaast zijn mensen doorverwezen naar de GGD of het
WMO-loket
© Gemeente
Alphen aan den Rijn
Stadhuisplein 1
2405 SH Alphen aan den Rijn
Tel: 0900 - 481 11 11
Fax: (0172) 46 55 64
gemeente@alphenaandenrijn.nl
Postbus 13, 2400 AA
Alphen aan den Rijn