AutoRai

Electric Cars Europe introduceert eerste volledig elektrisch aangedreven voertuigen in Benelux

(6/18/2008)
Electric Cars Europe is een nieuw opgerichte Nederlandse producent en importeur van technisch hoogwaardige elektrische autoâs. Een drastische vermindering van de CO2-uitstoot door het leveren van 100% elektrisch aangedreven voertuigen; dat is de missie van Electric Cars Europe (ECE).

ECE zal zowel zelf elektrische autoâs produceren als hoogkwalitatieve elektrische autoâs uit Amerika in de Benelux op de markt brengen.

Door de grote druk op natuurlijke en fossiele hulpbronnen en de problemen op het gebied van energie-verbruik is een duurzame manier van ondernemen noodzakelijk. Duurzaam ondernemen is dan ook één van de speerpunten van het Nederlandse kabinet én de Europese Commissie. De doelstellingen liggen ongekend hoog, hetgeen moet resulteren in een reductie van de CO2-uitstoot van 30% in 2020.

Serieproductie âeceâ startklaar
Om deze toenemende milieuproblematiek de juiste oplossingen te bieden, heeft Electric Cars Europe (ECE) een samenwerkingsverband gesloten met Innosys Engineering (een ontwikkelingsbureau voor elektrische aandrijving), energieleverancier Essent en de uitsluitend duurzaam investerende investeringsmaatschappij Momentum Invest. Door deze samenwerking kan ECE per direct de serieproductie van volledig elektrisch aangedreven voertuigen starten. Deze voertuigen zullen door ECE in de productie-faciliteiten te Lochem worden gebouwd. Vanaf 1 juli beschikt ECE over een productie-ruimte met een oppervlakte van 3.500 m2 en een groot aantal werkplekken. Per week zal er per werkplek één auto opgeleverd worden, waarbij de verbrandingsmotor van autoâs wordt vervangen door een geavanceerde elektromotor.

Het resultaat is een volledig elektrisch aangedreven voertuig, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van een hybridemotor. âDit is geen âschone schijnâ of âwindow-dressingâ, maar een concrete oplossing voor de toenemende milieuproblemen,â licht Willem van der Kooi, mededirecteur van ECE, toe. âElectric Cars Europe wil niet de zoveelste producent zijn van een hybridemodel, waarbij nog steeds schadelijke stoffen worden uitgestoten. Met de toepassing van uitsluitend elektromotoren wordt elke vorm van CO2-uitstoot volledig geëlimineerd. Een zeer belangrijke bijkomstigheid is dat de elektromotoren gelijkwaardige prestaties leveren ten opzichte van de verbrandingsmotoren die ze vervangen. Milieubewust rijden gaat dus niet ten koste van prestaties en rijeigenschappen. Integendeel zelfs.â

ECE-prototypes
Dat juli 2008 een realistische doelstelling is voor het starten van de serieproductie, wordt bekrachtigd door de ingrijpende ontwikkelingen in de afgelopen periode. Inmiddels zijn meerdere succesvolle prototypes ontwikkeld, zoals de Daihatsu Cuore-ece, de Lotus Elise-ece en de VW Golf-ece. Op aanvraag kunnen ook modellen van andere merken door ECE worden omgebouwd. Dit is zowel op personenautoâs als bedrijfswagens van toepassing.

Lotus Elise-ece
De 100% elektrisch aangedreven Lotus Elise, de Elise-ece, heeft onder andere de volgende specificaties:

Accu

Lithium- ion (Bio-degradable)

Actieradius

Ca. 325 kilometer

Vermogen

150 kW

Acceleratie


Topsnelheid

215 km/uur

Gewicht

795 kg

Aantal versnellingen

4

Energiekosten per km


Laden met 16A

10 uur maximaal

Laden met 35A

4 uur maximaal

Laden op 3 fasen

3,5 uur maximaal

VW Golf-ece
De VW Golf-ece is een 100% elektrisch aangedreven Golf:

Accu

Lithium-ion (Bio-degradable)

Actieradius

Ca. 350 kilometer

Vermogen

75 kW

Acceleratie


Topsnelheid

145 km/u

Aantal versnellingen


1+1

Energiekosten per km


Laden 16A

10 uur maximaal

Laden 35A

4 uur maximaal

Laden op 3 fasen

3,5 uur maximaal

âSnellaadpuntenâ
De samenwerking tussen de diverse partijen gaat verder dan het gezamenlijk produceren van een elektrisch aangedreven voertuig. Innosys, dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van elektrische aandrijfsystemen, levert speciaal geprepareerde elektromotoren, accuâs en sofware aan ECE. ECE bouwt de auto vervolgens om naar een geheel elektrisch aangedreven voertuig, waarbij de bestaande verbrandingsmotor wordt vervangen.

Om dezelfde mobiliteit te kunnen garanderen als de huidige autoâs heeft ECE in Essent de geschikte partner gevonden. Het opladen van de elektrische auto kan niet alleen direct thuis vanuit het normale stopcontact gebeuren, maar tevens bij een groot aantal âsnellaadpuntenâ verspreid over het hele land. Deze laadpunten zullen worden geplaatst bij onder andere benzinestations, parkeerplaatsen, hotel-ketens, winkels en treinstations. Deze snelladers zijn in staat om de auto binnen slechts 10 minuten volledig op te laden.

Detroit Electric
Dat ECE elektrisch aangedreven voertuigen als de zeer nabije toekomst beschouwt, wordt bekrachtigd door een samenwerking met het Amerikaanse concern Detroit Electric. Dit betreft een uniek en wederzijds samenwerkingsverband waarbij ECE de modellen van Detroit Electric importeert naar de Benelux en Detroit Electric de modellen van ECE importeert naar de Amerikaanse markt.

ECE zal op korte termijn een importorganisatie en een distributienetwerk opzetten in de Benelux voor de levering van alle Detroit Electric-modellen. De voertuigen van Detroit Electric zijn 100% elektrisch aangedreven modellen in diverse prijsklassen.

Prototypes Detroit Electric
Detroit Electric heeft een prototype ontwikkeld in de compacte klasse. De auto wordt aangedreven door een 30 kW motor en heeft een actieradius van ca. 320 km per lading. De catalogusprijs van deze auto zal in Nederland ⬠22.491,- bedragen. Nogmaals Van der Kooi: âWij verwachten de eerste levering van demonstratieautoâs eind van dit jaar, terwijl medio volgend jaar een aanvang zal worden gemaakt met de levering aan klanten.â

Prototype in middenklassesegment
Detroit Electric heeft een tweede prototype ontwikkeld, in 4- en 5-deurs variant, waarvan de prijs van de productie-uitvoering ⬠29.251,- zal bedragen. ECE verwacht dit model begin 2010 in Europa op de markt te kunnen brengen. Deze versie heeft een 150 kW sterke elektromotor en een actieradius van zoân 350 kilometer. Het laden met een 100 ampère lader neemt ongeveer één uur in beslag. Optioneel is een 400 ampère lader leverbaar waardoor de laadtijd slechts tien minuten in beslag zal nemen.

ECE onderzoekt de marktmogelijkheden van andere modellen zoals een Crossover Electric Vehicle in het premium segment. Deze CEV beschikt over 480 kW/653 pk sterke elektrische motoren in de wielen en heeft een indrukwekkende actieradius van 560 kilometer en een topsnelheid van 250 km/u. De acceleratie van 0 tot 100 km/u neemt slechts ca. 5 seconden in beslag, terwijl het opladen in een recordtijd van tien minuten geschiedt.

De catalogusprijs van deze 7-persoons SUV, gebaseerd op het Lotus APX prototype, zal ⬠71.400 bedragen.

Samenvattend
ECE is er vast van overtuigd dat de elektrische auto met de configuraties zoals ECE die aan zal bieden, een enorme toekomst heeft. Hjalmar Engel, medeoprichter en directeur van ECE: âPrestaties, actieradius en oplaadmogelijkheden waren altijd de âbottleneckâ voor een serieuze benadering van de elektrische auto. Dankzij de producten die wij zelf produceren en de autoâs die wij importeren uit Amerika is er nu eindelijk een serieuze propositie die de elektrische auto voor velen bereikbaar en aantrekkelijk maakt. Samen met Essent (energieleverancier), Innosys (ontwikkeling elektrische aandrijving) en Momentum Invest (duurzaam investeren) zullen de autoâs van ECE een belangrijke bijdrage gaan leveren aan de substantiële reductie van CO2. Door de samenwerking met die belangrijke serieuze partners staat niets nu de doorbraak van de elektrische auto nog â letterlijk â in de weg.â