Electric Cars Europe introduceert eerste volledig elektrisch aangedreven
voertuigen in Benelux
(6/18/2008)
Electric Cars Europe is een nieuw opgerichte Nederlandse producent en
importeur van technisch hoogwaardige elektrische autoâs. Een
drastische vermindering van de CO2-uitstoot door het leveren van
100% elektrisch aangedreven voertuigen; dat is de missie van Electric
Cars Europe (ECE).
ECE zal zowel zelf elektrische autoâs produceren als hoogkwalitatieve
elektrische autoâs uit Amerika in de Benelux op de markt brengen.
Door de grote druk op natuurlijke en fossiele hulpbronnen en de
problemen op het gebied van energie-verbruik is een duurzame manier
van ondernemen noodzakelijk. Duurzaam ondernemen is dan ook één van
de speerpunten van het Nederlandse kabinet én de Europese Commissie.
De doelstellingen liggen ongekend hoog, hetgeen moet resulteren in een
reductie van de CO2-uitstoot van 30% in 2020.
Serieproductie âeceâ startklaar
Om deze toenemende milieuproblematiek de juiste oplossingen te bieden,
heeft Electric Cars Europe (ECE) een samenwerkingsverband gesloten met
Innosys Engineering (een ontwikkelingsbureau voor elektrische
aandrijving), energieleverancier Essent en de uitsluitend duurzaam
investerende investeringsmaatschappij Momentum Invest. Door deze
samenwerking kan ECE per direct de serieproductie van volledig
elektrisch aangedreven voertuigen starten. Deze voertuigen zullen door
ECE in de productie-faciliteiten te Lochem worden gebouwd. Vanaf 1
juli beschikt ECE over een productie-ruimte met een oppervlakte van
3.500 m2 en een groot aantal werkplekken. Per week zal er per werkplek
één auto opgeleverd worden, waarbij de verbrandingsmotor van autoâs
wordt vervangen door een geavanceerde elektromotor.
Het resultaat is een volledig elektrisch aangedreven voertuig, waarbij
geen gebruik wordt gemaakt van een hybridemotor. âDit is geen âschone
schijnâ of âwindow-dressingâ, maar een concrete oplossing voor de
toenemende milieuproblemen,â licht Willem van der Kooi, mededirecteur
van ECE, toe. âElectric Cars Europe wil niet de zoveelste producent
zijn van een hybridemodel, waarbij nog steeds schadelijke stoffen
worden uitgestoten. Met de toepassing van uitsluitend elektromotoren
wordt elke vorm van CO2-uitstoot volledig geëlimineerd. Een zeer
belangrijke bijkomstigheid is dat de elektromotoren gelijkwaardige
prestaties leveren ten opzichte van de verbrandingsmotoren die ze
vervangen. Milieubewust rijden gaat dus niet ten koste van prestaties
en rijeigenschappen. Integendeel zelfs.â
ECE-prototypes
Dat juli 2008 een realistische doelstelling is voor het starten van de
serieproductie, wordt bekrachtigd door de ingrijpende ontwikkelingen
in de afgelopen periode. Inmiddels zijn meerdere succesvolle
prototypes ontwikkeld, zoals de Daihatsu Cuore-ece, de Lotus Elise-ece
en de VW Golf-ece. Op aanvraag kunnen ook modellen van andere merken
door ECE worden omgebouwd. Dit is zowel op personenautoâs als
bedrijfswagens van toepassing.
Lotus Elise-ece
De 100% elektrisch aangedreven Lotus Elise, de Elise-ece, heeft onder
andere de volgende specificaties:
Accu
Lithium- ion (Bio-degradable)
Actieradius
Ca. 325 kilometer
Vermogen
150 kW
Acceleratie
Topsnelheid
215 km/uur
Gewicht
795 kg
Aantal versnellingen
4
Energiekosten per km
Laden met 16A
10 uur maximaal
Laden met 35A
4 uur maximaal
Laden op 3 fasen
3,5 uur maximaal
VW Golf-ece
De VW Golf-ece is een 100% elektrisch aangedreven Golf:
Accu
Lithium-ion (Bio-degradable)
Actieradius
Ca. 350 kilometer
Vermogen
75 kW
Acceleratie
Topsnelheid
145 km/u
Aantal versnellingen
1+1
Energiekosten per km
Laden 16A
10 uur maximaal
Laden 35A
4 uur maximaal
Laden op 3 fasen
3,5 uur maximaal
âSnellaadpuntenâ
De samenwerking tussen de diverse partijen gaat verder dan het
gezamenlijk produceren van een elektrisch aangedreven voertuig.
Innosys, dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van elektrische
aandrijfsystemen, levert speciaal geprepareerde elektromotoren, accuâs
en sofware aan ECE. ECE bouwt de auto vervolgens om naar een geheel
elektrisch aangedreven voertuig, waarbij de bestaande
verbrandingsmotor wordt vervangen.
Om dezelfde mobiliteit te kunnen garanderen als de huidige autoâs
heeft ECE in Essent de geschikte partner gevonden. Het opladen van de
elektrische auto kan niet alleen direct thuis vanuit het normale
stopcontact gebeuren, maar tevens bij een groot aantal
âsnellaadpuntenâ verspreid over het hele land. Deze laadpunten zullen
worden geplaatst bij onder andere benzinestations, parkeerplaatsen,
hotel-ketens, winkels en treinstations. Deze snelladers zijn in staat
om de auto binnen slechts 10 minuten volledig op te laden.
Detroit Electric
Dat ECE elektrisch aangedreven voertuigen als de zeer nabije toekomst
beschouwt, wordt bekrachtigd door een samenwerking met het Amerikaanse
concern Detroit Electric. Dit betreft een uniek en wederzijds
samenwerkingsverband waarbij ECE de modellen van Detroit Electric
importeert naar de Benelux en Detroit Electric de modellen van ECE
importeert naar de Amerikaanse markt.
ECE zal op korte termijn een importorganisatie en een
distributienetwerk opzetten in de Benelux voor de levering van alle
Detroit Electric-modellen. De voertuigen van Detroit Electric zijn
100% elektrisch aangedreven modellen in diverse prijsklassen.
Prototypes Detroit Electric
Detroit Electric heeft een prototype ontwikkeld in de compacte klasse.
De auto wordt aangedreven door een 30 kW motor en heeft een
actieradius van ca. 320 km per lading. De catalogusprijs van deze auto
zal in Nederland ⬠22.491,- bedragen. Nogmaals Van der Kooi: âWij
verwachten de eerste levering van demonstratieautoâs eind van dit
jaar, terwijl medio volgend jaar een aanvang zal worden gemaakt met de
levering aan klanten.â
Prototype in middenklassesegment
Detroit Electric heeft een tweede prototype ontwikkeld, in 4- en
5-deurs variant, waarvan de prijs van de productie-uitvoering â¬
29.251,- zal bedragen. ECE verwacht dit model begin 2010 in Europa op
de markt te kunnen brengen. Deze versie heeft een 150 kW sterke
elektromotor en een actieradius van zoân 350 kilometer. Het laden met
een 100 ampère lader neemt ongeveer één uur in beslag. Optioneel is
een 400 ampère lader leverbaar waardoor de laadtijd slechts tien
minuten in beslag zal nemen.
ECE onderzoekt de marktmogelijkheden van andere modellen zoals een
Crossover Electric Vehicle in het premium segment. Deze CEV beschikt
over 480 kW/653 pk sterke elektrische motoren in de wielen en heeft
een indrukwekkende actieradius van 560 kilometer en een topsnelheid
van 250 km/u. De acceleratie van 0 tot 100 km/u neemt slechts ca. 5
seconden in beslag, terwijl het opladen in een recordtijd van tien
minuten geschiedt.
De catalogusprijs van deze 7-persoons SUV, gebaseerd op het Lotus APX
prototype, zal ⬠71.400 bedragen.
Samenvattend
ECE is er vast van overtuigd dat de elektrische auto met de
configuraties zoals ECE die aan zal bieden, een enorme toekomst heeft.
Hjalmar Engel, medeoprichter en directeur van ECE: âPrestaties,
actieradius en oplaadmogelijkheden waren altijd de âbottleneckâ voor
een serieuze benadering van de elektrische auto. Dankzij de producten
die wij zelf produceren en de autoâs die wij importeren uit Amerika is
er nu eindelijk een serieuze propositie die de elektrische auto voor
velen bereikbaar en aantrekkelijk maakt. Samen met Essent
(energieleverancier), Innosys (ontwikkeling elektrische aandrijving)
en Momentum Invest (duurzaam investeren) zullen de autoâs van ECE een
belangrijke bijdrage gaan leveren aan de substantiële reductie van
CO2. Door de samenwerking met die belangrijke serieuze partners
staat niets nu de doorbraak van de elektrische auto nog â letterlijk â
in de weg.â
AutoRai