Airport-Seaport werkt samen aan toekomst met RFID
09/06/2008 15:06
Air Cargo Netherlands
Een test met RFID toepassingen, de elektronische opvolger van de barcode, heeft zowel op de luchthaven en in de Amsterdamse zeehaven laten zien dat integratie van de logistieke keten met deze techniek mogelijk is en veel voordelen biedt. Op 18 juni presenteren de deelnemende bedrijven in de Beurs van Berlage in Amsterdam de resultaten van dit onderzoek.
In een uniek Airport-Seaport samenwerkingsproject tussen luchtvrachtbedrijven, onder aanvoering door Air Cargo Nederland (ACN) en bedrijven uit de Amsterdamse zeehaven, vertegenwoordigd door Ondernemersvereniging Amsterdam (ORAM), hebben bedrijven meegedaan aan de definitiefase van dit project. Hiervan zijn twee projecten uitgekozen voor een praktijk test; één op de luchthaven Schiphol, waar KLM Cargo, TNT, DHL, Jan de Rijk en Bos Transport bij betrokken waren, en één in de Amsterdamse haven, waar de Telegraaf Drukkerij Groep, VCK Logistics en Holmen Paper samenwerkten. Atos Consulting had de inhoudelijke projectleiding van dit unieke project. Cargonaut en SmartLox hebben hun expertise ingebracht om te komen tot een geïntegreerde technische oplossing.
Slimme logistieke ketens zullen de Nederlandse concurrentie positie in de toekomst bepalen. Daarom heeft de overheid in verschillende vormen een bijdrage gegeven aan de financiering van dit project. In het kader van Pieken in de Delta heeft het Ministerie van Economische Zaken een kwart van de projectkosten voor zijn rekening genomen. Nog een kwart is bijgedragen door de Provincie Noord-Holland, Topstad Amsterdam en de Amsterdamse Zeehaven. De helft van de kosten is eigen bijdrage van de deelnemende bedrijven geweest.
Door de hoge brandstofkosten en de toenemende snelheid en betrouwbaarheid van het zeetransport wordt door grote verladers steeds meer gekeken naar combinaties van lucht- en zeetransport. Nederland is daarvoor uniek gepositioneerd met in de Amsterdamse regio een lucht- en zeehaven die vlak bij elkaar liggen en qua lading beide de nummer 4 van Europa zijn en op korte afstand daarvan Rotterdam, de grootste haven van Europa. Om dit voordeel goed uit te buiten moeten de verschillende ketens (zeevracht, luchtvracht) geïntegreerd kunnen worden aangeboden. RFID kan daarbij een belangrijke rol spelen. Het past ook uitstekend in het streven naar de Smart Cargo Hub Amsterdam.
In het onderhavige project is, voor het eerst in de Nederlandse lucht- en zeevracht keten, getest of RFID tot snellere en meer betrouwbare overdracht van zendingen tussen verschillende partijen in de logistieke keten kan leiden. De introductie van RFID in de vervoersketens in de luchtvracht en de zeevracht is daarmee weer een stap dichterbij gekomen.
Het seminar vindt plaats op woensdag 18 juni vanaf 13.00 uur in de Beurs van Berlage, Amsterdam. Kijk voor meer informatie op www.acn.nl.
http://www.acn.nl