Vliegtax levert nauwelijks minder vluchten op, wél irritatie
Onderzoek vakantiegedrag consument 2008
SASSENHEIM, 20080617 -- Nog geen vier procent (3,8%) van de reizigers heeft uiteindelijk besloten het vliegtuig te mijden vanwege de vliegtax tijdens de zomervakantie van 2008. Daarnaast wijkt zo'n tien procent van de consumenten uit naar vliegvelden in het buitenland. Bijna tachtig procent van de consumenten vindt de vliegtax een zinloze maatregel, zo blijkt uit het resultaatonderzoek van autoverhuurbedrijf Holiday Cars, naar de effecten van deze belastingmaatregel op het komende vakantiegedrag van de consument.
In een eerdere peiling van Holiday Cars, in december 2007, bleek nog zo'n vijftien procent van de reizigers te overwegen het vliegtuig te mijden vanwege de vliegtax. Directeur van Holiday Cars, Robbert Jan Meerpoel. "Dat uiteindelijk nog geen vier procent van de vakantiegangers níet het vliegtuig neemt, geeft aan hoe zinloos deze maatregel is geweest. Er wordt door de vliegtax bijna niet minder gevlogen. De leefomgeving wordt er dus nauwelijks schoner op. Sterker nog: zo'n tien procent van de vakantiegangers wijkt nu uit naar andere luchthavens. Hiermee verplaatst je het milieuprobleem simpelweg naar onze buurlanden."
Doel van dit onderzoek van Holiday Cars is het vakantiegedrag van de consument tijdens de zomervakanties te peilen. Hiervoor interviewde bureau Bunchhouse Marktonderzoek zo'n vijfhonderd Nederlanders, voornamelijk op Rotterdam Airport.
Erg slechte timing
"De consument snapt niets van de vliegtax," aldus Meerpoel. "Ze vinden de maatregel zinloos en erg irritant, zo blijkt uit ons onderzoek. De invoering dit jaar had écht niet slechter getimed kunnen worden. De verhouding tussen de daadwerkelijke ticketprijs is namelijk nu echt helemaal zoek. Deze vliegtax komt bovenop de alsmaar stijgende brandstoftoeslagen. En in eerste instantie krijgt de reisbranche de Zwarte Piet toegespeeld. Consumenten zijn boos, kunnen hun ei niet kwijt bij de overheid en kloppen daarom bij de branche aan. Het kost balie-medewerkers van reisbureaus op dit ogenblik veel tijd en energie, om uit te leggen dat ook zij niets kunnen doen aan al die extra toeslagen "
Andere onderzoeksresultaten
Andere irritatiebron tijdens de zomervakantie blijkt `het weer'. Zestien procent noemt te lage temperaturen als een grote boosdoener tijdens de vakantie. Opvallend genoeg laten de ondervraagden zich echter nauwelijks hierdoor negatief beïnvloeden in de keuze van hun bestemming. Slechts zes procent zegt bijvoorbeeld Nederland daarom in 2008 te mijden, ondanks de matige zomer van vorig jaar (ditzelfde percentage geldt overigens ook voor `regenland' Groot-Brittannië).
Andere grote irritatiebron tijdens de vakantie, is de `slechte accommodatie ( genoemd door 12% van de ondervraagden). Daarnaast vindt zo'n elf procent `vertragingen tijdens de reis' een grote irritatiefactor. Terwijl negen procent juist de `onvriendelijkheid van de mensen' het meest tegen de borst stuit. Opvallend daarbij is dat ondervraagden vooral Turkije en Spanje zien als landen waar vakantiegangers geconfronteerd worden met deze onvriendelijkheid. Zo'n dertien procent verklaart zelfs daarom Turkije te mijden. Voor Spanje licht dit percentage ook nog op een respectabele tien procent.
Explosieve stijging autoverhuur
Bijna de helft van de consumenten (48%) verklaart wel eens gebruik te maken van een huurauto tijdens hun vakantie. Dit is een stijging van meer dan honderd procent ten opzichte van acht jaar geleden. Toen bedroeg dit percentage nog zo'n drieëntwintig procent. Meerpoel: "Deze toename is duidelijk gerelateerd aan de groei van het aantal goedkope vluchten. De consument is hierdoor flexibeler en individualistischer geworden. Vroeger koos hij voor zijn bestemming een all-inclusive product uit de reisgids. Nu, door het online gemak, gaat hij op zoek naar `pakketten', zoals losse vluchten, hotels én een huurauto."
Irritatiefactoren autohuur buitenland
Tijdens dit onderzoek van Holiday Cars bleken de grootste irritatiefactoren voor het huren van een auto in het buitenland op de bestemming zelf: de huurprijs, extra kosten na afloop, de kwaliteit van het product, de slechte service en de vele formaliteiten. "Dit verklaart weer eens waarom ons product juist zo populair is," aldus Meerpoel. "Een auto vooraf boeken via Holiday Cars betekent juist dat al deze ongemakken worden voorkomen." Opvallend detail: de respondenten die bekend zijn met Holiday Cars ondervinden géén irritaties bij het huren van een auto.
Holiday Cars voordeligste broker in autohuur
Holiday Cars is volgens de Consumentenbond de voordeligste bemiddelaar in wereldwijde autoverhuur (meer dan 17.000 bestemmingen in 125 landen). Als partner van ondermeer Hertz, Europcar, Budget, Alamo, en Dollar Rent a Car, biedt de onderneming all-inclusive pakketten waarbij verzekeringen, en onbeperkt aantal kilometers in de prijs zijn inbegrepen. Bestemmingen en maatschappijen kunnen op een unieke overzichtelijke manier met elkaar worden vergeleken op prijs, voorwaarden en locaties. Bovendien biedt Holiday Cars een NoRisk Garantie, die eigen risico in geval van schade, diefstal of inbraak uitsluit (onafhankelijk hoe deze schade is ontstaan). Holiday Cars beschikt over verkoopkantoren in Nederland, België, Brazilië, Ierland, Turkije, Scandinavië en Zuid-Afrika. De huurauto's van Holiday Cars kunnen via alle gerenommeerde reisbureaus en online bij meer dan 1.200 website partners worden verhuurd.