Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Punch Graphix blikt terug op een succesvol drupa 2008
Uitstekend resultaat is erkenning van technologisch leiderschap
Eede, Nederland 17 juni 2008 Punch Graphix maakt vandaag bekend dat de editie 2008 van drupa, `s
werelds meest prestigieuze grafische vakbeurs, een absoluut succes is geworden. Zowel de Xeikon- en
basysPrint-divisies als de CtP-divisie voor het krantendrukwerk haalden een groot aantal orders binnen. Dit
succes bevestigt dat de markt Punch Graphix' technologie en nieuwe productlijn geaccepteerd heeft.
Punch Graphix boekte voor meer dan 25 miljoen orders, goed voor meer dan 29,3% van de omzet uit
machineverkoop gerapporteerd voor 2007. Hiermee overtrof het de doelstellingen die het zichzelf had
gesteld voor de aanvang van het evenement.
De Xeikon-divisie presenteerde de nieuwe Xeikon 8000, de Xeikon 6000 met nieuwe 1200 dpi
belichtingskop en de gloednieuwe Xeikon 3300, de snelste digitale hogeresolutie vijfkleuren-etikettenpers op
de markt. Bezoekers konden deze drie wereldpremières voor snel, kosteneffectief en milieuvriendelijk
drukken en compromisloze drukkwaliteit aan het werk zien in geïntegreerde toepassingen zoals een
gesofisticeerde, kwalitatief hoogstaande direct mailing (Xeikon 8000), het drukken en afwerken van boeken
op bestelling (Xeikon 6000) en het drukken van een selectie van de meest gesofisticeerde etiketten op een
brede waaier van substraten (Xeikon 3300). Deze toepassingen illustreerden zonder uitzondering waar
Xeikon voor staat: kwaliteit en snelheid in digitaal drukken.
De basysPrint-divisie beleefde de première van een nieuwe generatie UV-Setters, de 450 en 850 met
laserbelichtingstechnologie voor 4- en 8-paginaformaattoepassingen, en de groot- en extra
grootformaatbelichters met de nieuwe MCA automatiseringstechnologie (multi-cassette-automation). Deze
nieuwe generatie bouwt voort op de bewezen technologie van haar voorgangers en de jarenlange ervaring
van de groep in het segment van de krantendruk dat bijzonder hoge eisen stelt op het gebied van
automatisering en productiviteit. Het resultaat is een geavanceerd platform dat nog steeds de voor
basysPrint kenmerkende hoogstaande beeldkwaliteit biedt, maar met een verbeterde efficiency en
aanzienlijk hogere productiviteit terwijl de ongeëvenaarde stabiliteit en kosteneffectiviteit gegarandeerd
blijven.
"Dit keer was digitaal drukken volkomen geaccepteerd als een volwassen, toonaangevende technologie en
stonden Xeikon en basysPrint wel degelijk op de radar van potentiële kopers", zegt Wim Deblauwe, Chief
Executive Officer van Punch Graphix, "De meeste bezoekers aan onze stand waren `hands-on professionals'
en beslissingnemers die voor concrete projecten wilden nagaan hoe digitaal drukken, en Xeikon in het
bijzonder, hen kon helpen om van hun onderneming een succes te maken."
"Wat UV-CtP betreft, geloof ik dat er sprake is van het begin van een ommekeer", zegt Paul Willems, Chief
Marketing Officer van Punch Graphix, "Zowel eindgebruikers als leveranciers zijn zich bewust geworden van
de voordelen van het gebruik van conventionele platen. De drukkwaliteit is voortreffelijk, er is een belangrijk
kostenvoordeel en de gebruiksvriendelijkheid is een pluspunt. Deze drie factoren verklaren waarom er een
stijging is van het gebruik van conventionele platen, niet alleen in de opkomende markten waar drukkers
overstappen op filmloos drukken, maar ook in de gevestigde markten. UV-CtP is niet langer de
nichetechnologie die ze vier jaar geleden nog was. Ik denk dat we kunnen zeggen dat ook UV-CtP is
uitgegroeid tot een volwassen, toonaangevende technologie die de digitale CtP-systemen zelfs aan het
vervangen is."
Hij voegt daaraan toe: "We waren ook blij om te zien dat het groene thema op zoveel belangstelling kon
rekenen. En niet wegens de `hype' die de grafische industrie er misschien wel rond gecreëerd heeft, maar
onder druk van de grote merken, de `brand owners'. De markt vraagt naar milieuverantwoorde
drukoplossingen en stimuleert - ik zou zelfs zeggen, dwingt - drukkers om te kiezen voor milieuvriendelijke
alternatieven. Deze tendens bevestigt dat we de juiste keuzes hebben gemaakt en dat we op de ingeslagen
weg moeten voortgaan."
- 1/2 -
Punch Graphix nv Brieversstraat 70 4529 GZ Eede Nederland
www.punchgraphix.com - info@punchgraphix.com
"Al met al is deze drupa voor ons een bijzonder succesvol evenement geweest dat goed geïnformeerde
beslissingnemers van over de hele wereld heeft getrokken", besluit Wim Deblauwe, "Met Xeikon en
basysPrint hebben we een hele nieuwe reeks innovatieve producten laten zien. Naar goede gewoonte
worden op drupa heel wat innovaties aangekondigd. Wij zijn er trots op dat we kunnen stellen dat de
innovaties die wij gepresenteerd hebben, hoewel baanbrekend, zonder uitzondering beschikbaar zijn voor
levering aan onze klanten. Ze krijgen wat ze hebben gezien."
#einde#
Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met:
Wim Deblauwe, Chief Executive Officer op +31 (0)117 37 50 20
Paul Willems, Chief Marketing Officer op +31 (0)117 37 50 20
Over drupa
drupa 2008 vond plaats in Düsseldorf, Duitsland van 29 mei tot 11 juni. Deze internationale vakbeurs, ook wel `de
Olympische Spelen van de grafische industrie', wordt om de vier jaar georganiseerd en is in de loop der jaren uitgegroeid
tot een toonaangevende trendbarometer. De editie van dit jaar lokte 1.971 exposanten uit 52 landen en 391.000
bezoekers van over de hele wereld.
Over Punch Graphix
Punch Graphix biedt innovatieve, competitieve en milieuvriendelijke beeldvormings- en drukoplossingen voor de
wereldwijde grafische industrie. Onder de merknaam Xeikon ontwerpt, ontwikkelt en vermarkt Punch Graphix digitale
kleurendruksystemen, software en verbruiksartikelen van topkwaliteit voor commerciële toepassingen, document- en
transactiedrukwerk en de industrie. Onder de merknaam basysPrint en als OEM-toeleverancier ontwerpt, ontwikkelt en
vermarkt Punch Graphix beeldvormingssystemen van het midden- en topgamma voor offsetdrukken in de sectoren van
het commerciële drukwerk en de krantenoffsetdruk. Punch Graphix is sterk R&D-gericht en zet zich volledig in voor de
tevredenheid van zijn klanten. Het streeft naar kostenefficiënte grafisch uitmuntendheid die alle verwachtingen overtreft.
Punch Graphix is genoteerd aan Euronext Amsterdam by NYSE Euronext (PGX). Website: www.punchgraphix.com
- 2/2 -
Punch Graphix nv Brieversstraat 70 4529 GZ Eede Nederland
www.punchgraphix.com - info@punchgraphix.com
---- --