Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Eerste reactie onderzoeken naar ProRail
De twee onderzoeken van McKinsey laten zien dat er bij ProRail veel
goed gaat, maar dat er ook nog belangrijke verbeteringen nodig zijn.
Dat betreft onder meer de taak van ProRail om verbeterambities op het
spoor te faciliteren en op knelpunten te anticiperen. Ook is het
aantal grote storingen, zoals ROVER al lang constateert, groter dan in
Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.
McKinsey constateert verschillen van inzicht tussen ProRail en V&W.
Ook is de tevredenheid van de ProRail-klanten (vervoerders en
decentrale overheden) gedaald. ROVER vindt het een goede zaak dat
ProRail de focus meer op klanttevredenheid zet, maar wil graag dat
ProRail zich terdege realiseert dat in feite de hele samenleving
belang heeft bij de prestaties van ProRail.
Ook is meer duidelijkheid nodig over de samenhang van verschillende
projecten ter verbetering van de spoorveiligheid en de te bereiken
veiligheidsniveaus. Het aantal riskante roodlichtpassages is de
laatste jaren toegenomen, en het programma om dat aantal terug te
dringen heeft vertraging opgelopen.
McKinsey onderzocht ook de systemen voor treindienstleiding, en
constateerde dat deze systemen in Nederland relatief slecht scoren op
het punt van betrouwbaarheid: er treden veel vaker storingen met grote
impact op dan in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. De systemen
zijn in eigen beheer ontwikkeld en complex geworden. McKinsey
adviseert meer duidelijkheid te scheppen over verdere
verbeterdoelstellingen en over de IT-strategie voor de langere
termijn.
ROVER bestudeert momenteel de McKinsey-rapporten en de reactie daarop
van minister Eurlings.
Pagina geplaatst: 17 juni 2008