Grootste onderwijscongres van Nederlands taalgebied op TU/e
Geplaatst: 17 juni, 2008
Ruim vijfhonderd onderwijsonderzoekers uit Vlaanderen en Nederland
nemen woensdag, donderdag en vrijdag deel aan de Onderwijs Research
Dagen op de TU/e. Het congres, met als motto Licht op leren, is het
grootste onderwijscongres van het Nederlandse taalgebied.
Het congres is een mooi uithangbord voor de Eindhoven School of
Education (ESoE), die de bijeenkomst organiseert. Perry den Brok van
de ESoE: We zoeken bewust de aandacht met deze bijeenkomst. We laten
graag zien dat mensen in Eindhoven terecht kunnen voor
onderwijsonderzoek en een lerarenopleiding. Niet veel mensen weten
dat.
De ESoE is een samenwerking tussen de TU/e en Fontys Hogescholen,
bedoeld om techniekonderwijs te bevorderen. De jonge instelling heeft
de regie over de nieuwe geaccrediteerde lerarenopleiding die in
september start. Deze tweejarige masteropleiding vervangt de
lerarenopleidingen wiskunde, natuurkunde, scheikunde en informatica
die de TU/e-faculteiten afzonderlijk aanbieden.
Opleider en onderzoeker Den Brok: Tot op heden bestond de
lerarenopleiding uit één jaar. Het was een soort kop op een bepaalde
studie. Vanaf september gaat het om een tweejarige masteropleiding.
Daarbij ligt de focus niet alleen op bijvoorbeeld wiskunde, maar op
een breder, interessanter bètaprofiel. De nieuwe aanpak moet zorgen
voor inspirerende leraren, die op hun beurt middelbare scholieren
enthousiast krijgen voor exacte vakken.
Tijdens het congres zal Mark Hackling uit de doeken doen hoe succesvol
deze werkwijze in Australië uitpakt. De hoogleraar science- en
techniekeducatie aan de School of Education van de Edith Cowan
Universiteit vertelt meer over de manier waarop wetenschap en techniek
op Australische basisscholen worden gestimuleerd.
Een andere belangrijke voordracht wordt verzorgd door Detlev Leutner.
Hij is hoogleraar instructiepsychologie aan de universiteit van
Duisburg/Essen. Leutner vindt dat onderwijsonderzoekers zich niet
alleen moeten bekommeren om hun bevindingen. Ze zouden zich ook moeten
inspannen om deze in de praktijk toegepast te krijgen.
Op het congres komen diverse onderwerpen aan bod, zoals ICT en
onderwijs, science- en techniekeducatie, onderwijs en samenleving,
lerarenopleiding en leraargedrag.
Licht op Leren vindt plaats onder auspiciën van de Vereniging voor
Onderwijs Research (VOR) en het Vlaams Forum voor Onderwijsonderzoek
(VFO).
Technische Universiteit Eindhoven