Technische Universiteit Eindhoven

Grootste onderwijscongres van Nederlands taalgebied op TU/e

Geplaatst: 17 juni, 2008

Ruim vijfhonderd onderwijsonderzoekers uit Vlaanderen en Nederland nemen woensdag, donderdag en vrijdag deel aan de Onderwijs Research Dagen op de TU/e. Het congres, met als motto Licht op leren, is het grootste onderwijscongres van het Nederlandse taalgebied.

Het congres is een mooi uithangbord voor de Eindhoven School of Education (ESoE), die de bijeenkomst organiseert. Perry den Brok van de ESoE: We zoeken bewust de aandacht met deze bijeenkomst. We laten graag zien dat mensen in Eindhoven terecht kunnen voor onderwijsonderzoek en een lerarenopleiding. Niet veel mensen weten dat.

De ESoE is een samenwerking tussen de TU/e en Fontys Hogescholen, bedoeld om techniekonderwijs te bevorderen. De jonge instelling heeft de regie over de nieuwe geaccrediteerde lerarenopleiding die in september start. Deze tweejarige masteropleiding vervangt de lerarenopleidingen wiskunde, natuurkunde, scheikunde en informatica die de TU/e-faculteiten afzonderlijk aanbieden.

Opleider en onderzoeker Den Brok: Tot op heden bestond de lerarenopleiding uit één jaar. Het was een soort kop op een bepaalde studie. Vanaf september gaat het om een tweejarige masteropleiding. Daarbij ligt de focus niet alleen op bijvoorbeeld wiskunde, maar op een breder, interessanter bètaprofiel. De nieuwe aanpak moet zorgen voor inspirerende leraren, die op hun beurt middelbare scholieren enthousiast krijgen voor exacte vakken.

Tijdens het congres zal Mark Hackling uit de doeken doen hoe succesvol deze werkwijze in Australië uitpakt. De hoogleraar science- en techniekeducatie aan de School of Education van de Edith Cowan Universiteit vertelt meer over de manier waarop wetenschap en techniek op Australische basisscholen worden gestimuleerd.

Een andere belangrijke voordracht wordt verzorgd door Detlev Leutner. Hij is hoogleraar instructiepsychologie aan de universiteit van Duisburg/Essen. Leutner vindt dat onderwijsonderzoekers zich niet alleen moeten bekommeren om hun bevindingen. Ze zouden zich ook moeten inspannen om deze in de praktijk toegepast te krijgen.

Op het congres komen diverse onderwerpen aan bod, zoals ICT en onderwijs, science- en techniekeducatie, onderwijs en samenleving, lerarenopleiding en leraargedrag.

Licht op Leren vindt plaats onder auspiciën van de Vereniging voor Onderwijs Research (VOR) en het Vlaams Forum voor Onderwijsonderzoek (VFO).