AutoRai

TrueBlueSolutions: milieucertificaten nu ook voor Mercedes-Benz A-Klasse en B-Klasse

(6/17/2008)
Na de Mercedes-Benz S- Klasse (2005) en C-Klasse (2007), hebben de A-Klasse en de B-Klasse nu ook een milieucertificaat van de de TÃV gekregen. Dat betekent dat al deze modellen zijn ontwikkeld op een manier waarbij het milieu zo veel mogelijk wordt ontzien, dat ze in het gebruik zo milieuvriendelijk mogelijk zijn en dat de recyclebaarheid optimaal is.

Mercedes-Benz is tot nu toe de enige autofabrikant die dit milieukeurmerk toegewezen heeft gekregen. Mercedes-Benz is tot nu toe de enige autofabrikant die dit milieukeurmerk toegewezen heeft gekregen.

Het milieukeurmerk voor een auto wordt toegezen op basis van een het zogenaamde âlifecycle assessmentâ. Daarbij worden ruim 40.000 processen nauwkeurig geanalyseerd. Daarbij gaat het uiteraard om brandstofverbruik en emissiecijfers, maar ook om de mate van milieuvriendelijkheid van het productieproces, het feitelijke gebruik van de auto en de recycling aan het einde van de levensduur. Het lifecycle assessment is gebaseerd op de strenge ISO 14062 âDesign For Environmentâ-norm.

Het productieproces
Milieuvriendelijkheid begint bij het productieproces. Mercedes-Benz werkt sinds 12 jaar volgens de ISO 14062-richtlijnen en dat heeft al tot opmerkelijke resultaten geleid. De huidige C 200 KOMPRESSOR Estate bijvoorbeeld heeft over zijn gehele levensduur (van fabricage via gebruik tot en met recycling) in totaal 17,7 % minder energie nodig dan zijn voorganger. Die afname staat gelijk aan de energie van 4.900 liter benzine. Let wel: deze vermindering geldt per auto.

De verbeterde milieuvriendelijkheid komt ook tot uiting in de CO2-uitstoot. In het Lifecycle Assessment komt een C-Klasse Estate bijvoorbeeld uit op een daling van ruim 19% ten opzichte van de voorganger. Dit komt overeen met 12 ton CO2. Ook de NO -emissie is sterk verminderd. Een C 200 KOMPRESSOR Estate bijvoorbeeld zorgt gedurende zijn complete levenscyclus voor ruim 20% mninder uitstoot van NO dan zijn voorganger. Overigens: slechts 3,5% van de totale NO -uitstoot van de auto komt door het gebruik ervan. Het productieproces zelf (26%) en de productie van brandstof (70%) zorgen voor de meeste uitstoot.

Zorgvuldige materiaalkeuze
Mercedes-Benz past een zorvuldige selectie toe voor de materialen die in een auto worden gebruikt. Daarbij wordt niet alleen gelet op de mate van recyclebaarheid, maar ook naar de milieubelasting van het productieproces en het gewicht â lichte materialen hebben weer een gunstige invloed op het verbruik en de emissies. Mercedes-Benz maakt in sterk toenemende mate gebruik van gerecyclede materialen bij de productie van nieuwe autoâs. In een C-Klasse-model bijvoorbeeld zijn 39 componenten met een totaal gewicht van 43,6 kilo gemaakt van gerecycled plastic, een toename van 36% vergeleken met zijn voorganger. In de C-Klasse Estate zijn 32 componenten gemaakt van hernieuwbare ruwe materialen. Ook hierdoor vemindert de druk op natuurlijke grondstoffen.

BlueEFFICIENCY: meer kilometers, minder uitstoot per liter Mercedes-Benz blijft zich inzetten voor een lager verbruik en dus minder uitstoot van schadelijke gassen. De BlueEFFICIENCY-modellen van de A-, B- en C-Klasse verbruiken tot 12% minder brandstof door onder andere een optimalisatie van aerodynamica, krachtbron en transmissie. De A-Klasse en de B-Klasse worden later dit jaar bovendien leverbaar met een ECO start/stopsyteem. Dit schakelt de motor automatisch uit bij stilstand voor (bijvoorbeeld) een verkeerslicht. Daarnaast heeft Mercedes-Benz diverse modellen die geschikt zijn voor het gebruik van CNG (aardgas) zoals de B 170 NGT en de E 200 NGT. Dankzij BlueTEC-technologie (beschikbaar op de E-Klasse, maar toekomstig ook op de R-, ML- en GL-Klasse) beschikt Mercedes-Benz bovendien over de schoonste dieselmotoren ter wereld.