Essent


---

Essent brengt grootschalig gebruik van elektrische auto's in stroomversnelling

Arnhem, 17 juni 2008 - Essent brengt met Project ZER-X rijden in elektrisch aangedreven auto's in een stroomversnelling. De introductie van een door Essent ontwikkeld intelligent netwerk, het Mobile Smart Grid, maakt rijden op elektra op grote schaal nu écht mogelijk. Op korte termijn neemt Essent zelf enkele honderden elektrische bedrijfs- en personenauto's in gebruik. In samenwerking met Electric Cars Europe (en haar partners InnoSys Engineering en United Momentum Group) is de afgelopen periode hard gewerkt om alle voorbereidingen te treffen voor een grootschalige testfase waarbij de elektrische auto's gebruik gaan maken van het Mobile Smart Grid.

Intelligent netwerk zorgt voor doorbraak

Essent startte vorig jaar, onder de codenaam ZER-X, met de ontwikkeling van het project. ZER-X staat voor Zero Emissie Rijden, de X staat voor de vele voordelen die rijden op elektriciteit biedt boven het rijden op fossiele brandstoffen en de huidige hybride voertuigen.

Hoge olieprijzen en milieuvraagstukken vragen om een drastisch andere benadering van het vervoer in Nederland. Op dit moment wordt 20% van alle energie in Nederland gebruikt voor particulier en zakelijk transport. Dit vervoer veroorzaakt uitstoot van CO2 en fijnstof, is erg duur, geeft geluidsoverlast en brengt gezondheidsrisico's met zich mee. Elektrisch rijden heeft alles in zich om deze nadelen drastisch te beperken of zelfs helemaal weg te nemen: rijden op elektriciteit verslaat rijden op alle andere brandstoffen op alle fronten. Zo is er een zeer grote reductie van CO2 en fijnstof, is het veel goedkoper en kan men gemakkelijk opladen (`tanken') in elk stopcontact.

Mobile Smart Grid (MSG)
Essent heeft een uniek distributieconcept ontwikkeld - het Mobile Smart Grid - dat een snellere introductie voor grootschalig rijden op elektriciteit mogelijk maakt. Het Mobile Smart Grid zorgt voor:
* Intelligent laden van de auto/accu met Groene Stroom: dit komt er op neer dat de (auto)eigenaar gegevens invoert waarmee hij aangeeft hoeveel en wanneer hij de energie wil hebben en voor welk tarief. Het Mobile Smart Grid haalt deze gegevens op en zorgt voor uitvoeren van deze wensen.

* Maximale benutting van wind- en zonne-energie door de toenemende opslagcapaciteit in de accu's (bij groei van het aantal elektrische auto's).

* Veel betere benutting van het net; op dit moment is het net op grote delen van de dag erg laag belast.
* Het op een intelligente manier op maken van de rekening; de auto(eigenaar) krijgt de rekening ongeacht de locatie waar hij de auto oplaadt.

Voordelen elektrisch rijden
Gebleken is dat de voordelen van elektrisch rijden buitengewoon (soms zelfs extreem) groot zijn voor zowel klimaat, automobilist als leefomgeving:

1. De auto's kennen geen uitstoot van CO2 en fijnstof, maken vrijwel geen geluid en veroorzaken geen stank met uitlaatgassen. Door gebruik te maken van duurzaam opgewekte energie (wind en zon) wordt rijden zelfs volledig emissie vrij.

2. Rijden op elektriciteit biedt de mogelijkheid energie van wind en zon op te slaan in de accu's van deze auto's. Eerder was er geen opslagmogelijkheid voor deze duurzame energie, die meteen moest worden gebruikt. De nieuwe generaties accu's bieden een enorm potentieel aan opslagcapaciteit van deze duurzame energie.

3. De kosten van rijden op elektriciteit zijn aanzienlijk lager dan rijden met benzine, diesel of hybride. De nieuwe elektrische auto's zullen in de aantrekkelijke prijscategorie van kleine middenklassers gaan vallen. Er is geen BPM verschuldigd en geen wegenbelasting. Een kilowattuur kost 20 eurocent en de elektrische auto's kunnen er nu al 8 km op rijden. Diesel kost 1 euro 40 en ook al rijden de zuinige auto's er 16 kilometer op, het prijsverschil is aanzienlijk; elektrisch rijden is 3,5 keer goedkoper.

4. De technologie voor accu's is zo in ontwikkeling dat de actieradius en de oplaadsnelheid aanzienlijk zijn verbeterd. Een actieradius van 300 km kan nu al, maar binnenkort is 500 km mogelijk.
5. Opladen kan gewoon via een stekker in het stopcontact. Wat anders zal gaan, is dat bijladen niet plaatsvindt als de accu's bijna leeg zijn, zoals bij verbrandingsmotoren het geval is als de tank bijna leeg is, maar wanneer de auto werkloos stilstaat. Dus bij huis en op kantoor, terwijl er wordt gewerkt of geslapen, laadt de auto zich weer op voor de volgende rit. Alleen bij snelladen (binnen 10 minuten) is een oplaadstation met groter vermogen nodig. Die worden geplaatst op strategische plekken, zoals langs snelwegen. Deze techniek is al beschikbaar.

6. De prestaties van elektrisch aangedreven auto's zijn beter (sneller, krachtiger).

7. De modellen die binnenkort op de markt gaan komen, hebben een aantrekkelijke vormgeving, maar ook bestaande automodellen kunnen worden omgebouwd.

Over Essent
Essent is met een jaaromzet in 2007 van EUR 7,4 miljard het grootste energiebedrijf van Nederland. Essent levert elektriciteit, gas en warmte aan huishoudelijke en zakelijke klanten. Essent is actief in de gehele energieketen: van de productie van energie tot en met de levering aan eindverbruikers. De onderneming beschouwt Nederland als haar thuismarkt, maar heeft intussen ook een aanzienlijke marktpositie opgebouwd in Duitsland en is in toenemende mate actief in België. De milieutak van het concern verwerkt afval tot energie en reststromen. Bij Essent werken circa 11.000 mensen. Meer informatie over Essent kunt u vinden op www.essent.nl en www.essent.eu.

Essent Netwerk is een businessunit van Essent N.V. en de onafhankelijke netbeheerder in de provincies Groningen, Friesland, Drenthe, Flevoland (Noordoost Polder), Overijssel, Noord-Brabant en Limburg. Zij verzorgt hier de aanleg, het onderhoud en het beheer van de transport- en distributieleidingen voor gas en elektriciteit. Het bedrijf staat met ruim 3.500 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit van levering (betrouwbaarheid, snelle
storingsafhandeling) en gerichte service. Meer informatie kunt u vinden op www.essentnetwerk.nl.