---
Essent brengt grootschalig gebruik van elektrische auto's in
stroomversnelling
Arnhem, 17 juni 2008 - Essent brengt met Project ZER-X rijden in
elektrisch aangedreven auto's in een stroomversnelling. De introductie
van een door Essent ontwikkeld intelligent netwerk, het Mobile Smart
Grid, maakt rijden op elektra op grote schaal nu écht mogelijk. Op
korte termijn neemt Essent zelf enkele honderden elektrische bedrijfs-
en personenauto's in gebruik. In samenwerking met Electric Cars Europe
(en haar partners InnoSys Engineering en United Momentum Group) is de
afgelopen periode hard gewerkt om alle voorbereidingen te treffen voor
een grootschalige testfase waarbij de elektrische auto's gebruik gaan
maken van het Mobile Smart Grid.
Intelligent netwerk zorgt voor doorbraak
Essent startte vorig jaar, onder de codenaam ZER-X, met de
ontwikkeling van het project. ZER-X staat voor Zero Emissie Rijden, de
X staat voor de vele voordelen die rijden op elektriciteit biedt boven
het rijden op fossiele brandstoffen en de huidige hybride voertuigen.
Hoge olieprijzen en milieuvraagstukken vragen om een drastisch andere
benadering van het vervoer in Nederland. Op dit moment wordt 20% van
alle energie in Nederland gebruikt voor particulier en zakelijk
transport. Dit vervoer veroorzaakt uitstoot van CO2 en fijnstof, is
erg duur, geeft geluidsoverlast en brengt gezondheidsrisico's met zich
mee. Elektrisch rijden heeft alles in zich om deze nadelen drastisch
te beperken of zelfs helemaal weg te nemen: rijden op elektriciteit
verslaat rijden op alle andere brandstoffen op alle fronten. Zo is er
een zeer grote reductie van CO2 en fijnstof, is het veel goedkoper en
kan men gemakkelijk opladen (`tanken') in elk stopcontact.
Mobile Smart Grid (MSG)
Essent heeft een uniek distributieconcept ontwikkeld - het Mobile
Smart Grid - dat een snellere introductie voor grootschalig rijden op
elektriciteit mogelijk maakt. Het Mobile Smart Grid zorgt voor:
* Intelligent laden van de auto/accu met Groene Stroom: dit komt er
op neer dat de (auto)eigenaar gegevens invoert waarmee hij
aangeeft hoeveel en wanneer hij de energie wil hebben en voor welk
tarief. Het Mobile Smart Grid haalt deze gegevens op en zorgt voor
uitvoeren van deze wensen.
* Maximale benutting van wind- en zonne-energie door de toenemende
opslagcapaciteit in de accu's (bij groei van het aantal
elektrische auto's).
* Veel betere benutting van het net; op dit moment is het net op
grote delen van de dag erg laag belast.
* Het op een intelligente manier op maken van de rekening; de
auto(eigenaar) krijgt de rekening ongeacht de locatie waar hij de
auto oplaadt.
Voordelen elektrisch rijden
Gebleken is dat de voordelen van elektrisch rijden buitengewoon (soms
zelfs extreem) groot zijn voor zowel klimaat, automobilist als
leefomgeving:
1. De auto's kennen geen uitstoot van CO2 en fijnstof, maken vrijwel
geen geluid en veroorzaken geen stank met uitlaatgassen. Door gebruik
te maken van duurzaam opgewekte energie (wind en zon) wordt rijden
zelfs volledig emissie vrij.
2. Rijden op elektriciteit biedt de mogelijkheid energie van wind en
zon op te slaan in de accu's van deze auto's. Eerder was er geen
opslagmogelijkheid voor deze duurzame energie, die meteen moest worden
gebruikt. De nieuwe generaties accu's bieden een enorm potentieel aan
opslagcapaciteit van deze duurzame energie.
3. De kosten van rijden op elektriciteit zijn aanzienlijk lager dan
rijden met benzine, diesel of hybride. De nieuwe elektrische auto's
zullen in de aantrekkelijke prijscategorie van kleine middenklassers
gaan vallen. Er is geen BPM verschuldigd en geen wegenbelasting. Een
kilowattuur kost 20 eurocent en de elektrische auto's kunnen er nu al
8 km op rijden. Diesel kost 1 euro 40 en ook al rijden de zuinige
auto's er 16 kilometer op, het prijsverschil is aanzienlijk;
elektrisch rijden is 3,5 keer goedkoper.
4. De technologie voor accu's is zo in ontwikkeling dat de actieradius
en de oplaadsnelheid aanzienlijk zijn verbeterd. Een actieradius van
300 km kan nu al, maar binnenkort is 500 km mogelijk.
5. Opladen kan gewoon via een stekker in het stopcontact. Wat anders
zal gaan, is dat bijladen niet plaatsvindt als de accu's bijna leeg
zijn, zoals bij verbrandingsmotoren het geval is als de tank bijna
leeg is, maar wanneer de auto werkloos stilstaat. Dus bij huis en op
kantoor, terwijl er wordt gewerkt of geslapen, laadt de auto zich weer
op voor de volgende rit. Alleen bij snelladen (binnen 10 minuten) is
een oplaadstation met groter vermogen nodig. Die worden geplaatst op
strategische plekken, zoals langs snelwegen. Deze techniek is al
beschikbaar.
6. De prestaties van elektrisch aangedreven auto's zijn beter
(sneller, krachtiger).
7. De modellen die binnenkort op de markt gaan komen, hebben een
aantrekkelijke vormgeving, maar ook bestaande automodellen kunnen
worden omgebouwd.
Over Essent
Essent is met een jaaromzet in 2007 van EUR 7,4 miljard het grootste
energiebedrijf van Nederland. Essent levert elektriciteit, gas en
warmte aan huishoudelijke en zakelijke klanten. Essent is actief in de
gehele energieketen: van de productie van energie tot en met de
levering aan eindverbruikers. De onderneming beschouwt Nederland als
haar thuismarkt, maar heeft intussen ook een aanzienlijke marktpositie
opgebouwd in Duitsland en is in toenemende mate actief in België. De
milieutak van het concern verwerkt afval tot energie en reststromen.
Bij Essent werken circa 11.000 mensen. Meer informatie over Essent
kunt u vinden op www.essent.nl en www.essent.eu.
Essent Netwerk is een businessunit van Essent N.V. en de
onafhankelijke netbeheerder in de provincies Groningen, Friesland,
Drenthe, Flevoland (Noordoost Polder), Overijssel, Noord-Brabant en
Limburg. Zij verzorgt hier de aanleg, het onderhoud en het beheer van
de transport- en distributieleidingen voor gas en elektriciteit. Het
bedrijf staat met ruim 3.500 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit
van levering (betrouwbaarheid, snelle
storingsafhandeling) en gerichte service. Meer informatie kunt u
vinden op www.essentnetwerk.nl.
Essent