JAJAH: Telecomindustrie niet voorbereid op toekomstig omzetverlies
Opmars van IP dwingt grote maatschappijen tot koerswijziging, zo blijkt uit de Telecommunications Industry Issues Index van JAJAH
MOUNTAIN VIEW, 20080616 -- Uit een vandaag gepresenteerd onderzoek van JAJAH komt naar voren dat bestuurders van grote telecommaatschappijen zich vooral zorgen maken over het dalende aantal vaste telefoonaansluitingen en de onstuitbare opmars van IP-gebaseerde diensten. In zijn Q2 Telecommunications Industry Issues Index neemt JAJAH de reactie van de grote maatschappijen op de verschuiving in wereldwijde telecomindustrie onder de loep en komt tot de conclusie dat ze niet goed weten hoe ze de IP-revolutie het hoofd moeten bieden.
De grootste zorg van verreweg de meeste telecommaatschappijen is de aanhoudende daling van het aantal vaste telefoonaansluitingen. Aantrekkelijke IP-gebaseerde diensten en slimme tariefformules worden als de beste mogelijkheden gezien om het omzetverlies te compenseren. Veel maatschappijen hebben echter nog niet goed over hun IP-strategie nagedacht.
Deze conclusies worden bevestigd door een recente enquête waaruit blijkt dat bijna één op de zes Amerikaanse huishoudens (15,8%) geen vaste telefoon heeft en dat bijna drie op de tien huishoudens alleen een mobiele telefoon hebben of zelden of nooit hun gewone telefoon gebruiken (National Health Interview Survey van Centers for Disease Control and Prevention).
Volgens het onderzoek van JAJAH zetten nieuwe netwerken, ondernemingen en toestellen de internationale telecommaatschappijen meer dan ooit onder druk en zorgen ze voor onverwachte vormen van concurrentie. Het kost de maatschappijen steeds meer moeite om een centrale plaats in te blijven nemen in het "communicatieve leven" van hun klanten, die altijd en overal willen kunnen profiteren van gebundelde spraak- en datadiensten en de roep om netwerk- en productinnovaties zo verder versterken.
De maatschappijen lopen met hun innovaties mijlenver achter op de ontwikkelaars van IP-gebaseerde diensten en hebben nog steeds geen duidelijk antwoord op de concurrentie van met name de gecombineerde spraak- en Instant Messenger-diensten, waar wereldwijd inmiddels ruim 300 miljoen consumenten voor gezwicht zijn.
Nu de thuismarkten volledig verzadigd zijn, moeten groei en omzet steeds meer over de grenzen heen worden gezocht. IP-gebaseerde operatoren doen dit ook en hebben hier nauwelijks of geen infrastructuur voor nodig. Veel traditionele maatschappijen daarentegen zijn nog verstoken van een strategie om buitenlandse markten aan te boren, zo blijkt uit het onderzoek van JAJAH.
Enkele hoofdconclusies van het onderzoek op een rijtje:
·Steeds minder vaste aansluitingen: De grootste zorg van de traditionele telecommaatschappijen is het dalende aantal vaste aansluitingen. Vier van de vijf maatschappijen noemt het zoeken naar alternatieve inkomstenbronnen een topprioriteit.
·Aanvullende diensten als redders in nood? De meeste maatschappijen zien extra aanvullende diensten als een grotere prioriteit dan hun netwerk zelf. Twee derde van topmanagers noemt aanvullende diensten cruciaal voor klantenbinding en omzetgroei.
·Webspraak: De maatschappijen zoeken nog altijd naar een antwoord op de concurrenten "nieuwe stijl". Twee derde maakt zich drukker om Google dan om nieuwe triple play-concurrenten.
·Werken aan IP-telefonie: Veel van de ondervraagde maatschappijen zien nog veel ruimte voor hun IP-telefonie. Twee derde ziet IP-telefonie als de toekomst van telecommunicatie en wil graag met een onderneming als JAJAH in zee om hun IP-aanbod en VoIP-netwerk op korte termijn te versterken.
·De toekomst ligt in het buitenland: De internationale markten bieden eindeloze mogelijkheden. Zo'n 90% van de telecommaatschappijen verwacht de komende vijf jaar aanzienlijk meer omzetgroei uit het buitenland dan op de thuismarkt.
·Ontbrekende investeringen in infrastructuur: Door het gebrek aan middelen voor infrastructurele investeringen verwacht ruim 60% van de ondervraagde managers tegen 2009 een groter deel van de infrastructuurontwikkeling uit te besteden.
·Explosieve groei van triple play: Verbreding van het dienstenaanbod door telecommaatschappijen gaat de komende twaalf maanden in de VS en Europa gepaard met een groei in triple play-pakketten. Ruim één derde van de dual play- en de mono-aanbieders is van plan om in de komende 24 maanden een 3-in-1-pakket op de markt te brengen. Van de ondernemingen die hun zinnen op IPTV hebben gezet, wil meer dan de helft dit doel via overnames bereiken.
Het onderzoek van JAJAH laat een industrie zien die nog twijfelt over de toekomstige koers, maar wel snel knopen door zal moeten hakken. Na een periode van om het snelst kabels trekken barst nu de strijd om de beste aanvullende diensten los, met klantenbinding en omzetgroei als inzet.
"Dienstenbundels, technologische vervlechting, groeiende wereldwijde concurrentie en krimpende marges zorgen voor een aardverschuiving in telecom-industrie," aldus Trevor Healy, CEO van JAJAH. "JAJAH helpt verschillende maatschappijen nu om de stap naar IP te zetten en hier zo zelf mee aan de slag te gaan in plaats van ermee te concurreren. Dankzij ons open IP-platform kunnen ze hun dienstenaanbod en hun klantenbestand een impuls geven door gebruik te maken van onze bestaande infrastructuur, waarmee eigen investeringen overbodig worden, en in te spelen op onze flexibele IP-oplossingen als basis van verdere omzetgroei en dus tevredenheid van hun aandeelhouders."
"De afgelopen tien jaar was convergentie het toverwoord. Inmiddels zijn de IP-platforms in stelling gebracht, maar ontbreekt het veel traditionele maatschappijen nog aan een gerichte marktstrategie," stelt Phil Kendall, hoofd van Global Wireless Division bij Strategy Analytics. "Met de roep van de consumenten om nieuwe vormen van gebundelde spraak- en communicatiediensten is het niet vreemd dat veel CEO's hier nu vol op in willen zetten. De conclusies van JAJAH bieden het onthutsende bewijs dat veel maatschappijen slecht voorbereid zijn op de omslag die de industrie momenteel doormaakt."
JAJAH werkt samen met technologiebedrijven, telecommaatschappijen, mobiele aanbieders en kabelexploitanten, zoals Yahoo!, eMobile en Deutsche Telekom, aan een reeks geavanceerde IP-telefonieoplossingen. Met zijn Managed Services Platform helpt JAJAH zijn strategische partners om toonaangevend te blijven in de internationale communicatiesector en hun klanten van eenvoudige en efficiënte nieuwe diensten te voorzien. Deze partnerschappen bevestigen de positie van JAJAH als 's werelds toonaangevende aanbieder van open en flexibele IP-telefonienetwerken voor inmiddels zo'n 10 miljoen klanten in 200 verschillende landen.