Ingezonden persbericht
moties PS Noord-Holland vergadering van maandag 16 juni 2008
Noord-Holland
MOTIE
Provinciale Staten van Noord-Holland, in vergadering bijeen op 16 juni 2008;
Constaterende dat:
. Gedeputeerde Staten in februari 2008 besloten heeft een vervolgonderzoek te doen naar een tunnel onder het centrum van Haarlem voor de hoogwaardige openbaar vervoerlijn (Zuidtangent);
. Dat in het onderzoek de mogelijkheden van vertramming/lightrail nadrukkelijk worden meegnomen;
Overwegende dat:
. De Zuidtangent een succesvolle formule is. En dat sinds de start in 2002 het aantal reizigers met ruim 14% per jaar groeide;
. Het groeiende aantal reizigers binnen enkele jaren de maximale buscapaciteit zal overschrijden;
. In de eerste tunnelstudie Zuidtangent Haarlem is aangegeven dat na de aanleg van de tunnel in 2015 het aantal reizigers tussen Haarlem en Schiphol naar boven de 30 miljoen per jaar zal groeien (thans is 10 miljoen) en dat na aansluiting van de Zuidtangent op de Noord-Zuidlijn het aantal weer zal groeien tot ruim 45 miljoen reizigers per jaar;
. Een tram veel meer capaciteit biedt dan een bus (tot 2,5 keer zoveel; een lightrail tot 5 keer);
. Een logische consequentie van onderzoeken van vertramming/lightrail tunnel Zuidtangent Haarlem is, om ook in de rest van het kerntraject een onderzoek te doen naar hetzelfde. Immers is het niet de bedoeling dat de tram na de tunnel van Haarlem moet stoppen en reizigers moeten overstappen;
Dragen het college van GS op:
. De mogelijkheid van vetramming/lightrail in de rest van het kerntraject van de Zuidtangent te onderzoeken, e.e.a. parallel aan de vervolgstudie van tunnel Zuidtangent onder centrum Haarlem;
En gaan over tot de orde van de dag.
Ondertekend
Gohdar Massom (PvdA)
---- --
Noord-Holland
MOTIE
Provinciale Staten van Noord-Holland, in vergadering bijeen op 16 juni 2008;
Constaterende dat:
. De provincie Noord-Holland bij de aanleg van het kerntraject van de Zuidtangent een extra voorinvestering heeft betaald van 11,5 miljoen euro (25 miljoen gulden) t.b.v. latere vertramming;
Overwegende dat:
. Door de enorme groei van het aantal reizigers van de Zuidtangent, alsmede nieuwe ontwikkelingen in het regionale netwerk zoals tunnel Zuidtangent onder centrum Haarlem, Zuidas, Noord-Zuidlijn en Rijnlandroute en het feit dat de buscapaciteit beperkt is, de kans op vertramming nu groter geworden is;
. De takken van de Zuidtangent een onderdeel uit maken van het totale netwerk van de Zuidtangent. Ze liggen niet los van de Zuidtangent en kunnen niet van de kerntraject gesplitst worden;
. Overstappen niet wenselijk is en zoveel mogelijk voorkomen moet worden;
. De gemeente Amstelveen de Noord-Zuidlijn wil door laten trekken richting Uithoorn;
Dragen het college van GS op:
. De Oosttak van de Zuidtangent (tussen Hoofddorp en Uithoorn) en de Noordtak van de Zuidtangent (tussen Uithoorn en Amstelveen) geschikt te laten maken voor latere vertramming net zoals het kerntraject;
. In overleg te treden met betrokken partijen (stadsregio Amsterdam en gemeentebestuur van Amsterdam en Amstelveen) om de Noordtak van de Zuidtangent optimaal aan te laten sluiten op de Noord-Zuidlijn en de Zuidas;
En gaan over tot de orde van de dag.
Ondertekend
Gohdar Massom (PvdA)
---- --
Noord-Holland
MOTIE
Provinciale Staten van Noord-Holland, in vergadering bijeen op 16 juni 2008;
Constaterende dat:
. In opdracht van Gedeputeerde Staten de N207 tussen de A4 en de kruising met de N205 verdubbeld zal worden van 2x1 rijstrook naar 2x2 rijstroken;
Overwegende dat:
. Het openbaar vervoer een optimaal en duurzaam voorbeeld van mobiliteit is en dat de provincie naar duurzaamheid voor infrastructurele oplossingen moet streven;
. Dagelijks, en met name in de zomermaanden, tientallen bussen/touringcar op het gedeelte N207 tussen de A4 richting de Bollenstreek en Keukenhof rijden en dat in het zuiden van de Haarlemmermeer grote woningbouwlocaties zijn gepland;
. De ervaring heeft uitgewezen dat vrije busbanen in stedelijk gebied succesvol zijn en veel nieuwe reizigers aantrekken;
. Tussen de A4 en de Valutaweg in Nieuw-Vennep en tot de kruising met de N205 voldoende ruimte is voor een vrije busbaan en dat het viaduct van de N207 over de A4 al over voldoende ruimte beschikt voor een vrije busbaan;
. Langs de oostzijde van de A4 tussen de N207 en brugrestaurant A4 al een vrije busbaan ligt sinds 1997;
. De infrastructuur in grensgebieden tussen provincies niet uit het oog verloren moeten worden en meer aandacht dient te krijgen;
Verzoeken het College van Gedeputeerde Staten:
. De mogelijkheid van een vrije busbaan langs de N207 tussen de A4 en de kruising met de N205 te onderzoeken;
. In overleg te treden met de provincie Zuid-Holland voor gezamenlijke financiering en doortrekken van de vrije busbaan naar de Bollenstreek;
En gaan over tot de orde van de dag.
Ondertekend
Gohdar Massom (PvdA)
Gohdar Massom
Lid Provinciale Staten van Noord-Holland
Woordvoerder Wegen, Verkeer, Vervoer en Zeehavens
Tel: 06-22697098
---- --