Persbericht

Bedrijven gooien roer om als reactie op economische teruggang

~ Helft veranderingsinitiatieven faalt, blijkt uit onderzoek ~

Amsterdam, 16 juni 2008 De economische teruggang als gevolg van de kredietschaarste brengt veel verandering teweeg in het bedrijfsleven. Uit het onderzoek Managing Change Successfully van de Economist Intelligence Unit (EIU), in opdracht van Celerant Consulting, blijkt dat bijna tweederde (65 procent) van de topmanagers binnenkort een ingrijpende verandering door zal voeren als directe reactie op de huidige economische omstandigheden.

Het onderzoek is gehouden onder meer dan 600 senior executives in Europa en Noord-Amerika. 34 procent van de Nederlandse topmanagers is van plan de komende twaalf maanden meer uit te geven aan veranderingsinitiatieven dan het afgelopen jaar, slechts 17 procent trekt er minder geld voor uit.

De meest genoemde doelen van deze veranderingen zijn kostenreductie, het voorbereiden van het bedrijf op toekomstige groei en uitdagingen, het doorvoeren van fusies/ overnames/ desinvesteringen en de invoering van een nieuwe organisatiestructuur met nieuwe rollen en verantwoordelijkheden.

Ondanks het groeiende aantal veranderingsinitiatieven voorspelt het EIU-onderzoek dat de meerderheid niet zal slagen. 56 procent van de ondervraagde Nederlandse topmanagers geeft aan dat minder dan de helft van de veranderingsprojecten waar zij de afgelopen vijf jaar bij betrokken zijn geweest, is geslaagd.

Vivek Chaturvedi, Directeur Nederland van Celerant: Het is geen verrassing dat managers reageren op de economische teruggang met veranderingsprogramma s: de kredietcrisis is een brandend platform dat bedrijven kan dwingen om een verandering door te voeren die per saldo echt iets oplevert. De reden waarom meer dan de helft van deze initiatieven faalt, is dat de doelen vooraf niet helder genoeg geformuleerd zijn. Bovendien wordt er te vaak veranderd om de verandering zelf, niet om resultaten te boeken.

Het creëren van heldere doelen is niet de enige sleutel voor een succesvolle transformatie: Ook moeten leidinggevenden meer aandacht schenken aan het inspireren van mensen op basis van een heldere visie en een plan waaruit duidelijk wordt hoe men kan bijdragen aan het realiseren van duurzame resultaten , zegt Chaturvedi. Nu veranderingsmanagement steeds meer onderdeel wordt van het dagelijkse management, zullen alleen de leiders die goed zijn in verandering overleven en succes ervaren.