Persbericht |16 juni 2008 | |
Recordopbrengst WNF-Kinderloop
Ruim 7.000 euro voor WNF-Rangeractie 'IJsbeer in nood'
De Vodafone Foundation WNF-Kinderloop heeft zondag 15 juni een recordbedrag van ruim 7.000 euro opgebracht. De opbrengst komt geheel ten goede aan de WNF-Rangeractie 'IJsbeer in nood'. Mede dankzij dit geld kan het Wereld Natuur Fonds (WNF) zich verder inzetten om het leefgebied van de ijsbeer, de Noordpool, koud te houden.
De WNF-Kinderloop is onderdeel van Maastrichts Mooiste, het grootste meerdaagse wandel- en hardloopevenement van Limburg. Aan de hardloopwedstrijd voor kinderen tussen 4 en 12 jaar namen dit jaar meer dan 2.000 kinderen deel. Zij betaalden inschrijfgeld van 3,50 euro dat in zijn geheel ten goede komt aan de WNF-Rangeractie 'IJsbeer in nood'.
De hoge opkomst was mede te danken aan de inzet van de vrijwilligers van het WNF. Zij bezochten gedurende de weken voor het evenement diverse scholen in de regio. Leerlingen kregen les over de situatie op de Noordpool en werden daarbij opgeroepen om zelf ook iets te doen, bijvoorbeeld door mee te doen aan de WNF-Kinderloop.
IJsbeer in nood
De WNF-Rangerclub, de jeugdclub van het WNF, voert dit jaar actie voor de ijsbeer onder de noemer 'IJsbeer in nood'. De ijsbeer hoort bij de Noordpool. En de Noordpool hoort bij de ijsbeer. Maar als de aarde warmer wordt, smelt het poolijs. Zonder sneeuw en ijs is de ijsbeer nergens. Dan kan hij niet meer jagen en is er geen plek om jongen te krijgen. De WNF-Rangers zamelen niet alleen geld in, ze vragen mensen ook om echt iets te doen aan de verandering van het klimaat, bijvoorbeeld door minder energie te gebruiken. Zo doen ze er alles aan om de Noordpool koud te houden en de ijsbeer te redden. Naar schatting leven er wereldwijd 24.500 ijsberen.
////////////////////
Wereld Natuur Fonds Nederland