Port of Rotterdam
Bio-taxi's in de Maasstad; autoverkopers op bio-cursus
Groen licht voor bio in Rotterdam
16-06-2008
Het Rotterdamse straatbeeld zal de komende jaren fors veranderen. Er zullen duizenden bio-voertuigen rondrijden en biotankstations worden de normaalste zaak van de wereld. Rotterdam is de eerste Nederlandse stad waar dat op grote schaal zal gebeuren. Het Rotterdam Climate Initiative heeft hierover vandaag afspraken gemaakt met o.a. eigenaren van grote wagenparken, autoverkopers en pomphouders in Rotterdam. Uit berekeningen van TNO blijkt dat Rotterdamse automobilisten die overstappen op bio hun CO2-uitstoot als gevolg van autorijden tot wel70% kunnen terugdringen.
Meer auto's, meer pompen en meer promotie is de strekking van de afspraken die vandaag door een grote groep betrokkenen zijn gemaakt. Dit past in de nieuwe 'Ik teken ervoor'-campagne van het Rotterdam Climate Initiative.
RTC schaft bio-taxi's aan
De Rotterdamse Taxi Centrale (RTC) gaat 390 bio-taxi's aanschaffen. Dat is ruim de helft van het totale wagenpark. 230 Volkswagens en 160 Mercedessen worden vervangen door bio-varianten. De eerste vijf bio-taxi's zijn vandaag besteld. De RTC doet dit in vervolg op een onderzoek van het Rotterdamse Actieprogramma Lucht (RAL) naar verschoning van het taxiwagenpark in Rotterdam. Met gelden uit het taxiconvenant G4 draagt de gemeente Rotterdam bij aan de meerprijs in de aanschafkosten van de eerste vijf bio-taxi's.
Tien tot twaalf bio-pompen
Als er bio-auto's zijn, moeten die natuurlijk ook kunnen tanken. Voor 2010 komen er daarom tien tot twaalf bio-tankstations in de stad waar automobilisten bio-fuel kunnen tanken (bio-gas, bio-ethanol en bio-diesel). Verder krijgen autoverkopers in Rotterdam een bio-training. De grote Rotterdamse autodealers (Citroën, Ford, Mitsubishi, Opel, Volkswagen, Mercedes, Saab en Volvo) gaan hun medewerkers scholen in de verkoop bio-auto's. Ook zullen zij de bio-optie actiever bij kopers onder de aandacht brengen. Extra opleiding is nodig omdat bio-auto's technisch anders in elkaar zitten dan reguliere personenwagens.
Partners RCI kiezen ook voor bio
De partners van het Rotterdam Climate Initiative zetten uiteraard zelf ook stappen. Zo gaat de gemeente Rotterdam 75% van haar wagenpark vergroenen, waarbij bioethanol en bio-gas een belangrijke rol hebben. In 2010 zullen er bijna 1200 schone gemeentelijke voertuigen rondrijden in Rotterdam. Het Havenbedrijf Rotterdam NV heeft de lease-autoregeling aangepast: er mogen alleen nog schone voertuigen worden geleasd. Wie kiest voor een bio-auto krijgt korting op de eigen bijdrage. Van de 200 leaseauto's zijn er inmiddels 12 vervangen en zijn er nog eens 12 besteld.
Profile Tirecenter zet ook in op bio
Ook Profile Tirecenter Rotterdam heeft toegezegd over te stappen op bio-auto's. De 50 bedrijfswagens worden de komende tijd vervangen door bio-varianten. Het gaat om dertig personenwagens en twintig bestel- en vrachtwagens.
Stadsregio Rotterdam biedt wagenparkscan
De Stadsregio Rotterdam heeft toegezegd dat de beheerders van grote wagenparken in Rotterdam op kosten van de Stadsregio een wagenparkscan kunnen laten uitvoeren. Zo kunnen wagenparkbeheerders gedetailleerd in kaart brengen hoe ze hun wagenpark kunnen vergroenen en wat daarvan de kosten zijn. Om ervoor te zorgen dat het voor leaserijders aantrekkelijker wordt om te kiezen voor een bio-auto zijn ook afspraken gemaakt met een aantal grote leasemaatschappijen. Zij hebben toegezegd dat ze zullen werken aan een scherpe prijsstelling van bio-auto's.
Over het Rotterdam Climate Initiative
Het Rotterdam Climate Initiative is het klimaatprogramma van de gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam NV, Deltalinqs en DCMR Milieudienst Rijnmond. Doelstelling van het RCI is het halveren van de CO2-uitstoot in de havenstad ten opzichte van 1990; een ambitie die in 2025 werkelijkheid moet zijn. Speerpunten van het Rotterdam Climate Initiative zijn energiebesparing, duurzame energie en afvang, hergebruik en opslag van CO2. Biomassa is goed voor het milieu en goed voor de economie in Rotterdam. Daarom kiest het Rotterdam Climate Initiative met overtuiging vóór biomassa. Het grootschalig gebruik ervan draagt voor circa 20% bij aan de doelstelling van het Rotterdam Climate Initiative.
© Havenbedrijf Rotterdam N.V.