Ingezonden persbericht


ONLINE 'ONZIN' BEKIJKEN IS ZINVOL

Amsterdam, 16 juni 2008 - Eén op de drie Nederlanders vindt het bekijken van onzin op internet daadwerkelijk zinvol. Dit 'fun surfen' - internetten zonder doel - gebeurt vaak uit nieuwsgierigheid, verveling of als 'werkontwijkend gedrag', maar blijkt voor veel Nederlanders ook vooral ontspannend te werken (76 procent). Dit zijn de belangrijkste conclusies uit representatief onderzoek van communicatiebedrijf Tele2 onder 500 Nederlanders. Respondenten geven aan het bezig zijn met online 'onzin' vaak positief te ervaren. Het wordt dan ook omschreven als 'ontspannend', 'leuk' of als 'een nuttig tijdverdrijf'. Een derde vindt online 'onzin' zelfs vermakelijker dan televisiekijken.

De tijd die Nederlanders gemiddeld per dag op internet doorbrengen neemt jaarlijks sterk toe. Was dit in 2006 nog 43 minuten, in 2008 staat de teller al op tachtig minuten per dag. Een groot deel van deze tijd wordt besteed aan zogenaamde online 'onzin', toont het onderzoek van Tele2 aan. Want naast serieuze dingen zoals het regelmatig bijhouden van de bankzaken en e-mailen, geeft bijna tweederde van de ondervraagden aan meerdere keren per week of zelfs dagelijks te fun surfen. Daarbij gaat het vooral om het bekijken van videofilmpjes en muziekvideo's op Youtube of andere videosites, chatten of MSN'en en online gamen.

Verschillen tussen man en vrouw
Hoewel mannen en vrouwen beiden online 'onzin' leuk vinden, is het opmerkelijk dat meer vrouwen (69 procent) dan mannen (63 procent) deze mening hebben. Ook zijn er duidelijke verschillen waarneembaar in het surfgedrag. Het raadplegen van nieuws of actuele informatie op internet behoort bijvoorbeeld voor ruim tweederde van de mannen tot de dagelijkse bezigheden tegenover nog niet de helft van de vrouwen. Anderzijds is Social Networking - via sites zoals Hyves of Facebook - populairder bij vrouwen dan bij mannen. De helft van de vrouwen doet dit meerdere keren per week of dagelijks versus vier op de tien mannen.

Maak fun surfen leuk én betaalbaar
Een groot deel van het internetgebruik is puur bedoeld als ontspanning. Omdat online 'onzin' kijken in Nederland zo populair is, stelt Tele2 in haar nieuwe campagne de vraag waarom de prijs ervan vaak wél serieus is. "Snel internet in Nederland kan véél goedkoper dan nu het geval is", zegt Günther Vogelpoel, directeur consumentenmarkt van Tele2. "Wij zijn daarom een multimediale campagne gestart om mensen ervan bewust te maken dat ze te veel betalen voor hun snelle internetverbinding. Bij ons is fun-surfen pas écht leuk, want wij maken het betaalbaar!"


- EINDE -

Contact
Tele2
Remco Meerstra
Corporate Reputation Executive
T: +31 (0) 20 750 1804
E: remco.meerstra@tele2.com

Vanaf dinsdag 17 juni is meer informatie beschikbaar op de website www.tele2filmpjes.nl. Zinnige en onzinnige filmpjes zijn daar te bekijken en uploaden.

Tele2 Nederland B.V. is één van de grootste communicatiebedrijven in Nederland. Het bedrijf biedt zowel de consumenten-, de zakelijke als de wholesale markt een compleet pakket van communicatiediensten. Tele2 biedt spraak-, data- en internet- en tv-diensten aan via een eigen infrastructuur, voorzien van de modernste netwerktechnologieën. Tele2-klanten profiteren van gebruiksvriendelijke en betaalbare diensten van topkwaliteit. Meer nieuws en informatie zijn verkrijgbaar via tele2.nl.


---- --