Ingezonden persbericht


Schoolexamencijfer allochtone leerling is te hoog

GEZAMENLIJK PERSBERICHT
DIDAKTIEF en GION, Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs

16 juni 2008

Het verschil tussen schoolexamen- en centraal examencijfer is bij allochtone leerlingen twee keer zo groot als bij autochtone. Het lijkt erop dat de vaak ijverige allochtone leerling door zijn docenten wordt overgewaardeerd. Dat melden onderzoekers van het Groningse GION in het juninummer van Didaktief.

Middelbare scholieren halen voor hun schoolexamen gemiddeld een 0,1 punt hoger cijfer dan voor hun centraal examen. Bij allochtone leerlingen is dit cijferverschil groter: gemiddeld 0,2 tot 0,3 punt. Dit geldt voor alle schooltypen, maar vooral de cijfers van Turkse en Marokkaanse leerlingen op havo en vmbo (theoretische en gemengde leerweg) springen eruit: voor alle vakken samen is het gat tussen beide examencijfers bij Turkse leerlingen 0,6 punt en bij Marokkaanse leerlingen 0,4 punt groter dan bij hun autochtone klasgenoten. Kijken we specifiek naar exacte vakken, moderne talen en economische vakken, dan lopen de verschillen voor deze leerlingen op tot bijna 1 cijferpunt. Docenten blijken zich niet bewust van de grotere verschillen.

IJver
De Groningse onderzoekers Truus Harms en Lyset Rekers-Mombarg komen tot deze conclusies nadat zij de meest recente examencijfers onder de loep hadden genomen. Zij keken onder meer naar de gegevens van ruim 15.000 leerlingen uit het landelijke VOCL-'99 schoolloopbaanonderzoek (Voortgezet Onderwijs Cohort Leerlingen) en van landelijke vwo-eindexamencijfers uit 2006, en zij bevroegen docenten.

De onderzoekers noemen enkele verklaringen voor de grotere verschillen. Leerlingen met een relatief groot gat tussen beide examencijfers, bleken ook al lagere scores te halen bij enkele objectieve - landelijk identieke en genormeerde - toetsen in de onderbouw. Daarnaast vallen deze leerlingen op door hun werkhouding: ze willen goed presteren, zijn sterker gericht op het herhalen en inprenten van de lesstof, en ze besteden meer tijd aan huiswerk. Dit geldt overigens voor allochtone én autochtone leerlingen. Maar allochtone leerlingen zijn ijveriger en ze scoren vaker laag op de objectieve toetsen. Hun rapportcijfers wijken echter nauwelijks af. Dit bevestigt de indruk dat docenten (ijverige) allochtone leerlingen - bewust of onbewust - overwaarderen. Allochtone leerlingen hebben volgens docenten bovendien meer moeite met het talige karakter van de vragen op het centraal examen.

Opvallend is dat scholen met weinig extra cijferverschil 'strenge' scholen zijn. Ze houden onverkort vast aan een bepaald niveau op het schoolexamen en selecteren leerlingen al in de onderbouw.

Het onderzoek wordt tevens gepresenteerd tijdens de Onderwijs Research Dagen (ORD) in Eindhoven, op 19 juni.

Noot voor de redactie,