Ingezonden persbericht



Chauffeursomgeving en veiligheid staan voorop bij Volvo Trucks

Vandaag introduceert Volvo Trucks zijn nieuwe truckmodellen. Een betere cabine voor de chauffeur, verbeterde motoren en nieuwe actieve veiligheidssystemen zijn enkele noviteiten. Een van de belangrijkste kenmerken waarmee Volvo de nieuwe truckreeks introduceert, is een nieuw ondersteuningssysteem om ongevallen te voorkomen. Dit systeem geeft de chauffeur een waarschuwing wanneer hij moe wordt en daardoor abnormaal slingerend gedrag vertoont. Volvo verwacht met deze techniek een belangrijke bijdrage te kunnen leveren aan de vermindering van het aantal verkeersongevallen.

"Bij ruwweg 90 procent van alle verkeersongevallen is de menselijke factor in het geding. Ons nieuwe systeem - Driver Alert Support - waarschuwt de chauffeur wanneer het tijd is rust te nemen", aldus Volvo Trucks President en CEO Staffan Juffors.

De nieuwe serie producten bestaat uit een drietal trucks (FM, FH en FH16) en een aantal nieuwe systemen en componenten. In navolging van Driver Alert Support, worden ook andere systemen geïntroduceerd die de chauffeur moeten helpen ongevallen te voorkomen. Volvo Trucks verwacht hiermee zijn positie als marktleider op het gebied van veiligheid te versterken. Andere noviteiten hebben betrekking op de chauffeursomgeving en -training. Bovendien wordt de nieuwe 11 liter motor gelanceerd voor de Volvo FM. Deze motor is ideaal voor efficiënte en gewichtgevoelige transporten.

De chauffeur centraal

Het comfort van de chauffeur en verbeterde transportefficiency zijn de thema's van de nieuwe producten. De nadruk ligt op het verbeteren van de werkomgeving van de chauffeur. Ergonomie, verlichting en meer opbergruimte en bewegingsvrijheid in de cabine zijn slechts enkele voorbeelden. Volvo introduceert ook een uitgebreid trainingsprogramma voor vrachtwagenchauffeurs. Volgens Europese regelgeving dienen chauffeurs voor de herfst van 2009 extra scholing te krijgen. Volvo kan echter nu al de juiste cursus aanbieden op het gebied van veilig en zuinig rijden.

Getrainde chauffeurs kunnen hun werk zo veilig en efficiënt mogelijk uitvoeren. Uit onderzoek blijkt dat chauffeurstraining en -ondersteuning brandstofbesparingen kan opleveren van 5 tot 10 procent. Dit komt niet alleen de winstgevendheid van de transporteur ten goede, maar draagt ook bij aan een verbetering van het milieu.

"De groeiende transportbehoefte heeft de vraag naar professionele en verantwoordelijke chauffeurs verder verhoogd. Met meer training en een functionele en veilige werkomgeving helpen we niet alleen onze klanten om meer vrachtwagenchauffeurs aan te trekken, maar dragen we tevens bij aan een verhoogde veiligheid voor de transportindustrie als geheel", zegt Staffan Juffors.

Versterken van gehele organisatie

"Zogezegd gaat het hier om een enorme introductie die het aanbod aan onze klanten moet versterken. Het verbreden van onze service is net zo belangrijk als de nieuwe kenmerken van de trucks zelf. In de aanloop naar de introductie hebben ongeveer 3500 medewerkers van onze verkoop- en serviceafdelingen in Europa een uitgebreide training doorlopen. De nadruk lag hierin op hoe we de wensen van onze klanten beter kunnen begrijpen en hen kunnen helpen de rentabiliteit te verhogen", vervolgt hij.

"Dichterbij de klant staan, is een hoeksteen van onze strategie. Sinds 2003 hebben we 400 miljoen euro in de ontwikkeling van ons verkoop- en dealernetwerk geïnvesteerd. In Europa wordt tweederde van de verkoop en een derde van de service verzorgd door Volvo's eigen Volvo Truck Centers. Door diensten in samenspraak met onze klanten te ontwikkelen, begrijpen we beter waar de behoefte ligt. Bovendien maakt het ons een nog professionelere partner voor onze dealers en werkplaatsen."

Investeren in productvoorzieningen

Volvo Trucks heeft in zijn Europese productiesysteem de capaciteit en efficiency aanzienlijk verbeterd. Bovenal werd 300 miljoen Euro geïnvesteerd in de cabineproductie, een nieuwe fabriek in Rusland en werden huidige assemblage fabrieken geoptimaliseerd.

"De nieuwe functies die vandaag gepresenteerd worden, onze totale bedrijfsoplossingen en de gedane investeringen hebben allen als uitgangspunt het concurrentievermogen van onze klanten te vergroten. Het ondersteunt de continue groei van Volvo Trucks op het gebied van nieuwe voertuigen en diensten", concludeert Staffan Jufors.

De nieuwe producten zullen in de nazomer in Europa worden uitgeleverd.

16 Juni 2008

Noviteiten in het kort

Veiligheid

Driver Alert Support waarschuwt vermoeide chauffeurs. Volvo introduceert als eerste truckfabrikant in Europa dit systeem. Een videocamera aan de binnenkant van de voorruit registreert het midden van de weg en de zijmarkeringen op het wegdek. Een computer vergelijkt de stuurbewegingen van de chauffeur met de wegmarkeringen. Wanneer de chauffeur begint te slingeren, waarschuwt het systeem de chauffeur via een akoestisch signaal en een knipperend indicatielampje op het informatiedisplay. Wanneer het rijpatroon niet verbetert, wordt de chauffeur aangespoord te rusten.

Electronic Stability Program (ESP). Dit systeem voorkomt het risico van het kantelen van vrachtautocombinaties. Deze optie was tot voor kort alleen beschikbaar voor trekkers. Volvo is de eerste truckfabrikant ter wereld die dit systeem aanbiedt voor 6x2 bakwagens. ESP is daarmee ook beschikbaar voor trekkers met meerdere trailers en daardoor ideaal in het Europese Modulaire Systeem of LZV.

Lane Changing Support. Dit geavanceerde systeem gebruikt een camera om de 'dode hoek' naast de cabine aan de bijrijderkant in de gaten te houden.

Statische bochtverlichting verlicht automatisch de weg wanneer de chauffeur een bocht draait. Wanneer het knipperlicht wordt ingeschakeld, gaat een extra lamp in de koplamp aan, die zijwaarts schijnt. Hierdoor heeft de chauffeur in het donker een beter zicht op voetgangers, fietsers en objecten in de bocht.

Regensensor. Ruitenwissers komen automatisch in actie bij regen en passen zich automatisch aan voor een beter zicht.

Security Service helpt de chauffeur in geval van nood om snel de locale politie in te schakelen.

Safety training voor chauffeurs.

Driveline

Een nieuwe 11-liter motor voor de Volvo FM trekker. Een lichte, krachtige en zuinige toevoeging aan Volvo's motoraanbod. De D11 is er in twee versies, 390 en 430 pk.

I-Sync. Een nieuwe automatisch schakelende versnellingsbak voor de Volvo FL distributie truck.

Chauffeursomgeving


* Meer stahoogte in de ruime LXL-cabine.


* Verbeterde en eenvoudig bereikbare opbergruimten.


* Uitgebreid instrumentendisplay met een nieuwe AdBlue-meter.


* Krachtig audiosysteem met opties voor USB, I-Pod, MP3 en de mogelijkheid om via Bluetooth een mobiele telefoon te koppelen.


* Cabineverlichting met dimmer die naar wens kan worden aangepast.