·
~ '" Nederlandse Spoorwegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Directeur Generaal Personenvervoer
De heer drs. S. Riedstra
Postbus 20901
2500 EX Den Haag
Datum 16juni2008 Behandeld door 030 - 2353574
Uw kenmerk VenW/DGP·200S/366S
Ons kenmerk RvB/20S085D9
Onderwerp ATB Verbeterde versie
Geachte heer Riedstra,
ProRail Met betrekking tot ATB Verbeterde versie heeft u in uw brief van 14 april 2008 met bovenstaand
Postbus 2038 kenmerk, ProRail en NS gevraagd om u op korte termijn een gezamenlijk opgestelde planning te
3511 EP Utrecht doen toekomen, in het bijzonder voor de ombouw van het fase 3 materieel van NSR. NS en ProRail
willen u met deze brief informeren over:
\'/WW, ProRail.nl · De integrale planning van de realisatie van ATB Verbeterde versie (zowel infrastructuur als
materieel);
· De aanleiding voor de vertraging in de ombouw van NSR materieel met ATB fase 3
NS apparatuur;
Postbus 2202 · De gewijzigde aanpak waarmee NS en ProRail gezamenlijk verder gaan,
3500 GE Utrecht
Integrale planning ATB Verbeterde versie
Zoals eerder gemeld in de voortgangsrapportage Passages Stoptonend Sein van oktober 2007 is
de ombouw van de infrastructuur gereed per 1januari 2009,
Eveneens is het materieel dat uitgerust is met ATB apparatuur fase 4 of hoger gereed per 1januari
2009.
Ten aanzien van de ombouw van het NSR- en Railion-materieel met fase 3 is de verwachting dat
per 1januari 2009 23% zal zijn omgebouwd. Per 1 april 2009 is dit percentage opgelopen lot 64%
en de laatste eenheid wordt naar verwachting uiterlijk 31 augustus 2009 opgeleverd. In
onderstaand overzicht hebben we deze gegevens nog eens op een rij gezet
De ombouwgegevens van het materieel van de overige vervoerders zijn hier niet in opgenomen,
valt niet onder de verantwoordelijkheid van NSR, maar de projectorganisatie geeft aan dat de
ombouw van dit materieel, tolaal599 eenheden, gereed is per 1 januari 2009.
Dit betekent dat er op 1 januari 2009 van in totaal 1750 materieeleenheden 1450 stuks zijn
voorzien van ATB Vvo
- - ----------------
Pagina 2/3
Ons kenmkerk: RvBI20l>Ol>509
Gereed per: Scope Absoluut Relatief
1 januari 2009 Aantal seinen 1000 seinen 100%
Fase 4 en hoger:NSR 736 eenheden
Railion 49 eenheden
Totaal 785 eenheden 100%
Fase 3: NSR 70 eenheden
Railion 14 eenheden
Totaal 84 eenheden 23%
Totaal: NSR + Railion 869 eenheden I 75%
1 april 2009 Aantal seinen 1000 seinen 100%
Fase 4 en hoger: NSR + Railion 785 eenheden 100%
Fase 3: NSR 216 eenheden
Railion 20 eenheden
Totaal 236 eenheden 64%
Totaal: NSR + Railion 1021 eenheden 89%
1 september 2009 Aantal seinen 1000 seinen 100%
Fase 4 en hoger: NSR + Railion 785 eenheden 100%
Fase 3: NSR + Railion 366 eenheden 100%
Totaal: NSR + Railion 1151 eenheden 100% I
Aanleiding voor vertraging ATB Vv fase 3
NS en ProRail onderkennen dat in het voortraject een aantal zaken beduidend anders gelopen is
dan gepland. De oorspronkelijke planning was logischerwijs bij een dergelijk technisch complex
project sequentieel opgezet; eerst vindt de ontwikkeling van het systeem inclusief beproeving en
vrijgave plaats waarna de ombouw van infra en materieel kan starten. Vertraging in het
ontwikkeltraject door verschillende oorzaken, waaronder zoals bekend de wisseling van
leverancier, samen met het te lang vasthouden aan de oorspronkelijke opzet hebben ertoe geleid
dat de opleverdatum van 1 januari 2009 voor de ombouw van het NSR- en Railion-materieel en
met fase 3 ATB-apparatuur niet gehaald gaat worden.
Gewijzigde aanpak ATB Vv
In de afgelopen maand hebben NS en ProRail hun analyses rondom de projectvertraging, de
projectorganisatie en de planning uitvoerig gedeeld. Op basis hiervan zijn een aantal wijzigingen
doorgevoerd die wij graag kort willen toelichten:
· NS neemt zelf de volle verantwoordelijkheid voor de ombouw van haar materieel; als blijk
hiervan zal de heer G.J. Bazuin namens NS als verantwoordelijk manager naast de heer F.
Verheij van ProRail worden gepositioneerd. Zij sturen voortaan gezamenlijk hetATB Vv project
aan en treden gezamenlijk op in de externe communicatie waarvan deze brief een eerste
resultaat is.
· Het ombouwprogramma voor het NSR-materieel is inmiddels gestart ondanks het feit dat het
ontwikkeltraject nog niet volledig is afgerond. Beide partijen hebben de hieraan verbonden
risico's goed in beeld en hebben passende maatregelen genomen c.q. op de plank liggen. Een
voorbeeld hiervan is de andere invulling van het proefbedrijf. De serie-inbouw in het N8R
materieel met ATB fase 4 en hoger start per 1juli 2008. In de eerste weken wordt de juiste
werking van de ATB Vv aanpassing aan mateneelzijde bevestigd. In september wordt de
interactie tussen omgebouwd materieel en enkele aangepaste seinen in praktijk gebracht. Na
deze stap kan het systeem definitief in de exploitatie worden toegepast. Vanuit het project
wordt aan deze mijlpaal gepaste aandacht worden besteed.
Pagina 3/3
Ons kenmkerk: RvBI20606509
· De start van de ombouw van het fase 3 materieel volgt direct op de aanlevering van de ATB
Vv-kasten door Alstom (start levering medio oktober 2008). In de planning van de ombouw van
het fase 3 materieel wordt de focus gelegd op grote series die relatief eenvoudig om te bouwen
zijn (Mat'64 en lCM-materieel). Materieel waarbij de inbouw complexer is, zoals stuurrijtuigen
en de locomotieven, volgt later. Hiermee wordt invulling gegeven aan het streven om de STS
reductie door middel van ATB Vv te maximaliseren.
Het effect van deze vertraging op de doelstelling is lastig specifiek te kwantificeren. Doordat in 2009
nog 100 extra seinen op de Brabantroute worden aangebracht wordt het negatieve effect van de
vertraging (deels) gecompenseerd.
Wij verwachten u hiermee afdoende te hebben gei'nformeerd over de wijze waarop NS en ProRail
samen ervoor gaan zorgen dat de bijdrage van ATB Verbeterde versie in de doelstellingen zoals
door de Spoorbranche overeengekomen met de Minister zo snel mogelijk wordt gerealiseerd.
Hoogachtend.
drs.~J. Klerk dL ir. A.W. Veenman
Voo itter Raad van Bestuur President-directeur
ProR il NS
Ministerie van Verkeer en Waterstaat