Ministerie van Verkeer en Waterstaat


·

~ '" Nederlandse Spoorwegen

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Directeur Generaal Personenvervoer De heer drs. S. Riedstra
Postbus 20901
2500 EX Den Haag
Datum 16juni2008 Behandeld door 030 - 2353574 Uw kenmerk VenW/DGP·200S/366S Ons kenmerk RvB/20S085D9 Onderwerp ATB Verbeterde versie Geachte heer Riedstra,
ProRail Met betrekking tot ATB Verbeterde versie heeft u in uw brief van 14 april 2008 met bovenstaand Postbus 2038 kenmerk, ProRail en NS gevraagd om u op korte termijn een gezamenlijk opgestelde planning te 3511 EP Utrecht doen toekomen, in het bijzonder voor de ombouw van het fase 3 materieel van NSR. NS en ProRail willen u met deze brief informeren over: \'/WW, ProRail.nl · De integrale planning van de realisatie van ATB Verbeterde versie (zowel infrastructuur als materieel);

· De aanleiding voor de vertraging in de ombouw van NSR materieel met ATB fase 3 NS apparatuur;
Postbus 2202 · De gewijzigde aanpak waarmee NS en ProRail gezamenlijk verder gaan, 3500 GE Utrecht
Integrale planning ATB Verbeterde versie Zoals eerder gemeld in de voortgangsrapportage Passages Stoptonend Sein van oktober 2007 is de ombouw van de infrastructuur gereed per 1januari 2009, Eveneens is het materieel dat uitgerust is met ATB apparatuur fase 4 of hoger gereed per 1januari 2009.
Ten aanzien van de ombouw van het NSR- en Railion-materieel met fase 3 is de verwachting dat per 1januari 2009 23% zal zijn omgebouwd. Per 1 april 2009 is dit percentage opgelopen lot 64% en de laatste eenheid wordt naar verwachting uiterlijk 31 augustus 2009 opgeleverd. In onderstaand overzicht hebben we deze gegevens nog eens op een rij gezet De ombouwgegevens van het materieel van de overige vervoerders zijn hier niet in opgenomen, valt niet onder de verantwoordelijkheid van NSR, maar de projectorganisatie geeft aan dat de ombouw van dit materieel, tolaal599 eenheden, gereed is per 1 januari 2009. Dit betekent dat er op 1 januari 2009 van in totaal 1750 materieeleenheden 1450 stuks zijn voorzien van ATB Vvo


- - ----------------

Pagina 2/3 Ons kenmkerk: RvBI20l>Ol>509

Gereed per: Scope Absoluut Relatief
1 januari 2009 Aantal seinen 1000 seinen 100% Fase 4 en hoger:NSR 736 eenheden Railion 49 eenheden Totaal 785 eenheden 100% Fase 3: NSR 70 eenheden Railion 14 eenheden Totaal 84 eenheden 23% Totaal: NSR + Railion 869 eenheden I 75%
1 april 2009 Aantal seinen 1000 seinen 100% Fase 4 en hoger: NSR + Railion 785 eenheden 100% Fase 3: NSR 216 eenheden Railion 20 eenheden Totaal 236 eenheden 64% Totaal: NSR + Railion 1021 eenheden 89%
1 september 2009 Aantal seinen 1000 seinen 100% Fase 4 en hoger: NSR + Railion 785 eenheden 100% Fase 3: NSR + Railion 366 eenheden 100% Totaal: NSR + Railion 1151 eenheden 100% I Aanleiding voor vertraging ATB Vv fase 3
NS en ProRail onderkennen dat in het voortraject een aantal zaken beduidend anders gelopen is dan gepland. De oorspronkelijke planning was logischerwijs bij een dergelijk technisch complex project sequentieel opgezet; eerst vindt de ontwikkeling van het systeem inclusief beproeving en vrijgave plaats waarna de ombouw van infra en materieel kan starten. Vertraging in het ontwikkeltraject door verschillende oorzaken, waaronder zoals bekend de wisseling van leverancier, samen met het te lang vasthouden aan de oorspronkelijke opzet hebben ertoe geleid dat de opleverdatum van 1 januari 2009 voor de ombouw van het NSR- en Railion-materieel en met fase 3 ATB-apparatuur niet gehaald gaat worden. Gewijzigde aanpak ATB Vv
In de afgelopen maand hebben NS en ProRail hun analyses rondom de projectvertraging, de projectorganisatie en de planning uitvoerig gedeeld. Op basis hiervan zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd die wij graag kort willen toelichten:

· NS neemt zelf de volle verantwoordelijkheid voor de ombouw van haar materieel; als blijk hiervan zal de heer G.J. Bazuin namens NS als verantwoordelijk manager naast de heer F. Verheij van ProRail worden gepositioneerd. Zij sturen voortaan gezamenlijk hetATB Vv project aan en treden gezamenlijk op in de externe communicatie waarvan deze brief een eerste resultaat is.

· Het ombouwprogramma voor het NSR-materieel is inmiddels gestart ondanks het feit dat het ontwikkeltraject nog niet volledig is afgerond. Beide partijen hebben de hieraan verbonden risico's goed in beeld en hebben passende maatregelen genomen c.q. op de plank liggen. Een voorbeeld hiervan is de andere invulling van het proefbedrijf. De serie-inbouw in het N8R materieel met ATB fase 4 en hoger start per 1juli 2008. In de eerste weken wordt de juiste werking van de ATB Vv aanpassing aan mateneelzijde bevestigd. In september wordt de interactie tussen omgebouwd materieel en enkele aangepaste seinen in praktijk gebracht. Na deze stap kan het systeem definitief in de exploitatie worden toegepast. Vanuit het project wordt aan deze mijlpaal gepaste aandacht worden besteed.

Pagina 3/3

Ons kenmkerk: RvBI20606509


· De start van de ombouw van het fase 3 materieel volgt direct op de aanlevering van de ATB Vv-kasten door Alstom (start levering medio oktober 2008). In de planning van de ombouw van het fase 3 materieel wordt de focus gelegd op grote series die relatief eenvoudig om te bouwen zijn (Mat'64 en lCM-materieel). Materieel waarbij de inbouw complexer is, zoals stuurrijtuigen en de locomotieven, volgt later. Hiermee wordt invulling gegeven aan het streven om de STS reductie door middel van ATB Vv te maximaliseren. Het effect van deze vertraging op de doelstelling is lastig specifiek te kwantificeren. Doordat in 2009 nog 100 extra seinen op de Brabantroute worden aangebracht wordt het negatieve effect van de vertraging (deels) gecompenseerd.
Wij verwachten u hiermee afdoende te hebben gei'nformeerd over de wijze waarop NS en ProRail samen ervoor gaan zorgen dat de bijdrage van ATB Verbeterde versie in de doelstellingen zoals door de Spoorbranche overeengekomen met de Minister zo snel mogelijk wordt gerealiseerd. Hoogachtend.
drs.~J. Klerk dL ir. A.W. Veenman Voo itter Raad van Bestuur President-directeur ProR il NS