CDA
[LinkClick.aspx?link=Images%2fPolitici%2fKamerleden_dec06%2fEddyvanHij
um_.jpg&tabid=157&mid=1006&language=nl-NL] 16 juni 2008 -
Nieuws -
CDA: Aan de slag met Bakker
De commissie Bakker komt met een rapport met lef. Het maakt duidelijk
hoe belangrijk het is dat er de komende jaren honderdduizenden mensen
extra aan de slag komen.
âDit rapport is een goede basis om nu samen de schouders te zetten
onder het verhogen van de arbeidsparticipatie. Het kabinet moet samen
met werkgevers en werknemers de handschoen oppakkenâ, aldus CDA Tweede
Kamerlid Eddy van Hijum.
Van Hijum is blij dat de commissie met concrete voorstellen komt om op
de korte termijn vierhonderdduizend mensen extra aan het werk te
helpen. âHet is een indringend rapport. Uit de cijfers blijkt hoe
urgent de problematiek is: in 2040 hebben we op iedere 2 AOWâers nog
maar 5 werkenden, tegen 10 werkenden nu. Ook dreigt er een
banenoverschot van 1 miljoen onvervulde vacatures. Om te voorkomen dat
we te maken krijgen met lesuitval en te weinig handen aan het bed,
moeten we nu echt aan de slag.â De CDAâer is enthousiast over de
mogelijkheden die de commissie ziet voor een meer effectieve
re-integratie, voor het combineren van werk en zorg, langer doorwerken
en een betere aansluiting tussen onderwijs en werk. Hij verwacht dat
het kabinet de voorstellen in overleg met sociale partners vertaalt in
een aanpak op korte termijn.
Ook een aantal ideeën van de commissie voor de langere termijn zijn
volgens het CDA interessant. Van Hijum: âWe moeten meer werk maken van
âvoorzorgâ, ofwel scholing en het op peil houden van kennis en
vaardigheden van werknemers. Op deze manier voorkomen we dat mensen
langere tijd werkloos raken en bieden we meer zekerheid op werk en
inkomen. De ideeën over het âwerkbudgetâ en de werkverzekering
spreken ons daarom bijzonder aan.â
Van Hijum ziet uit naar de reactie van het kabinet op de aanbevelingen
van de commissie. âWe zien de reactie graag op zo kort mogelijke
termijn tegemoet, zodat we nog voor het zomerreces met elkaar in debat
kunnen.â
---