DIMO onderzoek: Consument slimmer geworden in afsluiten van hypotheek

16/06/2008 16:01

DIMO

DIMO

Datum: 16 juni 2008

DIMO onderzoek: Consument aanzienlijk slimmer geworden in het afsluiten van hypotheken

Vergeleken met 2005 is het aantal Nederlanders dat zich bij de keuze voor een nieuwe hypotheek alleen laat leiden door een lage hypotheekrente aanzienlijk afgenomen. Dit blijkt uit representatief marktonderzoek van DIMO.nl, de grootste onafhankelijke woonsite van Nederland, onder ruim 50.000 woningzoekenden.

Eerder onderzoek in 2005 wees uit, dat 50 procent van de Nederlanders zich bij het afsluiten van een hypotheek voornamelijk liet leiden door de hoogte van het rentepercentage op de hypothecaire lening. In 2007 gaat 74 procent van de woningkopers bewuster om met zaken zoals de hypotheekvorm en de situatie tijdens en na de rentevaste periode. Ruim 89 procent van de respondenten geeft echter ook aan het nog steeds zeer moeilijk te vinden om hypotheekoffertes met elkaar te vergelijken. "DIMO adviseert haar bezoekers al jaren om minimaal 3 hypotheekoffertes met elkaar te vergelijken. Dat kan immers duizenden euro's besparen", zegt de woordvoerder van DIMO Jan Pieter Brinkman. "Alleen al het stellen van kritische vragen kan helpen bij het vergroten van het inzicht."

Deze verandering ligt waarschijnlijk aan het feit dat er regelmatig publicaties zijn over de hypotheekcrisis en de situatie rondom woekerpolissen. Dit heeft consumenten zeker wakker geschud. Bovendien is het toezicht op financiële instellingen veel strikter geworden. Daarnaast is er op internet veel meer overzichtelijke informatie te vinden, zoals ook de brochure "Valkuilen voor het afsluiten van een hypotheek" van DIMO.

"Deze tendens zal er waarschijnlijk voor zorgen dat in de toekomst minder mensen in de problemen komen omdat de vaste lasten na afsluiten duidelijker zijn en de risico's beter doordacht zijn. Zelfs de laagste rente kan namelijk alsnog hogere maandlasten met zich meebrengen", zegt Brinkman van DIMO. "Zeker ook wanneer er in de persoonlijke situatie iets mis gaat."

Landelijke campagne

Uit het onderzoek door DIMO blijkt dat het vergelijken van verschillende hypotheken voor de meeste consumenten toch erg moeilijk is. Daardoor laten veel mensen zich uiteindelijke toch nog verleiden door een lage rente, allerlei acties van hypotheekverstrekkers of die vriendelijke adviseur. DIMO gaat in het belang van de bezoekers van www.dimo.nl een landelijke campagne voeren om mensen op de risico's te wijzen, door de gratis brochure: "Valkuilen bij het afsluiten van een hypotheek" te promoten.

De brochure 'Valkuilen bij het afsluiten van een hypotheek' is te vinden op www.dimo.nl/onderzoek


-----------------------------EINDE PERSBERICHT-----------------------------





http://www.dimo.nl/onderzoek