Betere inzameling elektrische apparaten en spaarlampen hard nodig

16/06/2008 14:31

Creative Venue BV

Landelijke Wecycle-campagne roept consumenten op tot betere inzameling van apparaten en spaarlampen; producenten betrekken consument actief bij inzameling

Zoetermeer, 16 juni 2008 - Wecycle, het Nederlandse initiatief voor de inzameling en recycling van afgedankte elektr(on)ische apparaten en spaarlampen, gaat een grote landelijke consumentencampagne lanceren. Die moet individuele consumenten ervan doordringen dat milieu en economie baat hebben bij het actief inleveren van afgedankte elektr(on)ische apparaten, (tuin)gereedschappen en spaarlampen. Door deze verantwoord te recyclen wordt de druk op het milieu en de schaarste van grondstoffen tegengegaan.

Vanaf 16 juni verschijnen er ludieke commercials op tv en vanaf 1 juli op de radio. Doel is om de huidige inzamelcijfers en -resultaten te verhogen. Dat is mogelijk aangezien met name kleinere apparaten en spaarlampen nog te vaak in de afvalcontainer verdwijnen.

Wecycle is een multidisciplinair initiatief dat wordt gedragen door zowel het bedrijfsleven als de overheid. Na de start in 2007 met een aantal succesvolle lokale inzamelacties richt Wecycle zich met deze eerste grote publiekscampagne concreet op de consument. De mediacampagne past in een reeks van initiatieven van Wecycle. Het is voor het eerst dat alle Nederlandse producenten en importeurs van elektrische apparaten en spaarlampen vanuit één campagne samenwerken.

Belangrijke rol voor consument

De slogan 'Recyclen doen we samen' moet duidelijk maken dat de consument een eigen verantwoordelijkheid heeft voor (en een belangrijke rol speelt bij) het correct inzamelen en verwerken van afgedankte apparaten en spaarlampen. Niet alleen met het oog op het milieu, maar ook met het oog op het steeds actuelere thema van het hergebruiken van schaarse grondstoffen.

Volgens Jeroen de Roos, vertegenwoordiger van de participerende Nederlandse Witgoed fabrikanten en importeurs, biedt Wecycle een ideale uitvalsbasis om deze moeilijke boodschap voor het voetlicht te krijgen. "Uit eigen onderzoek weten we dat de consument uitstekend op de hoogte is van het feit dat recycling goed is voor het milieu. Daar zijn inmiddels echter zwaarwegende economische argumenten bijgekomen: we hebben als industrie de kostbare grondstoffen ook gewoon nodig. Dat kan voor de consument een extra reden zijn om een actievere bijdrage te leveren. Want laten we wel wezen: het begint bij de consument. We hebben als producenten samen met de gemeenten en detaillisten een zeer efficiënt inzamel- en verwerkingssysteem opgezet, maar zonder input van consumenten valt er niets te recyclen."

Inzameling concreet verhogen

Volgens recente gegevens wordt er op dit moment in Nederland 5,7 kilogram zogenaamde 'e-waste' (afgedankte elektrische apparaten) per hoofd van de bevolking ingezameld via de officiële kanalen. Een naar schatting even groot aantal kilo's komt via complementaire stromen (installatiebedrijven, detailhandel en oud-ijzerhandel) alsnog bij gecertificeerde recyclingbedrijven terecht, echter buiten de administratie van de NVMP om.

"In dat licht doen we het als Nederland niet slecht, afgezet tegen de Europese norm", aldus André Habets vertegenwoordiger van de Nederlandse bruingoed fabrikanten en importeurs. "Niettemin weten we dat er nog steeds apparaten gewoon worden weggegooid. Dat is slecht voor het milieu. We beseffen terdege dat consumentengedrag heel lastig te veranderen is. De doelstelling van deze campagne is dan ook om heel concreet de inzameling van elektrische apparaten, gereedschappen en spaarlampen te verhogen. Wecycle biedt gemeenten houvast om hun huidige activiteiten op milieu- en inzamelgebied vanuit één centrale gedachte invulling te geven."

Consumenten stimuleren

De komende campagne richt zich specifiek op kleinere apparaten, zoals elektrische tandenborstels, boormachines, haarföhns en MP3-spelers. Ook wordt er speciaal aandacht gevraagd voor spaarlampen. Wecycle wil consumenten een stapje extra laten zetten door ze concreet te belonen. Met het inleveren van afgedankte apparaten of spaarlampen kunnen consumenten aantrekkelijke prijzen winnen zoals een nieuw apparaat of een weekend naar de lichtstad Parijs.

Wecycle op volle toeren

Wecycle wist al eerder consumenten op lokaal niveau te bewegen om concreet met inzameling aan de slag te gaan. Zo werd in oktober vorig jaar een succesvolle inzamelactie opgezet in de eerste officiële Wecycle-gemeente, Tilburg. Ook kwamen detaillisten in combinatie met fabrikanten in actie om oude elektrische apparaten en gereedschappen in te zamelen. Verder hebben scholieren van de basisscholen meegedaan aan diverse Wecycle wedstrijden. Ter promotie en ondersteuning is er tevens een speciale wielerploeg opgericht.

Meer informatie: www.wecycle.nl





http://www.wecycle.nl