Memorie van antwoord "Wijziging van de Wet op de kansspelbelasting in verband met kansspelen via internet" (30 583)
30 583
Wijziging van de Wet op de kansspelbelasting in verband met kansspelen via
internet
Memorie van antwoord
Het kabinet heeft met belangstelling kennis genomen van de vragen en opmerkingen
van de fracties van de VVD, de PvdA en de SP. Het doet mij genoegen dat de leden
van de PvdA-fractie overwegend met instemming hebben kennisgenomen van het
onderhavige wetsvoorstel. Hierna zal worden ingegaan op de vragen van de
genoemde fracties.
De leden van de VVD- en de PvdA-fractie vernemen graag hoe de regering de
voorgestelde belastingheffing denkt te kunnen handhaven. De leden van de fracties
van de PvdA en de SP hebben vragen met betrekking tot de moraliteit van de
belastingwetgeving in relatie tot het onderhavige wetsvoorstel.
In verband met de samenhang tussen beide onderwerpen wordt hierna een en ander
tezamen behandeld.
Primair is het wetsvoorstel bedoeld om de heffing van kansspelbelasting ten aanzien
van kansspelen die via internet worden aangeboden te verbeteren. In de huidige
wetgeving is het bedrag van de verschuldigde kansspelbelasting niet altijd adequaat
vast te stellen. Een heffing over de prijzen, zoals die onder de huidige wetgeving (ook)
van toepassing is op kansspelen via internet, is bij deze spelen niet goed toepasbaar,
omdat het gewonnen geld direct weer wordt ingezet en de prijswinnaars en de hoogte
van de gewonnen prijzen door het continue spel niet zijn bij te houden. Om deze
reden is naderhand ook niet na te gaan of de gewonnen prijzen afzonderlijk onder het
bedrag van de vrijstelling van artikel 4, eerste lid, van de Wet op de kansspelbelasting
zijn gebleven. De wijziging is dus nodig om te komen tot een uitvoerbare heffing bij
kansspelen via internet over aangeboden (illegale) binnenlandse internetkansspelen
en buitenlandse internetkansspelen. Met het onderhavige wetsvoorstel wordt dan ook
beoogd om (illegale) kansspelen via internet niet te bevoordelen ten opzichte van
kansspelen "in de reële wereld", waaronder de kansspelautomatenspelen. Daardoor
wordt een einde gemaakt aan een vorm van rechtsongelijkheid en wordt dus
rechtgedaan aan het beginsel van de fiscale neutraliteit.
Daarnaast speelt ook een rol dat zodra bij aanbieders van kansspelen via internet
effectiever kansspelbelasting kan worden geheven, dit Justitie kan ondersteunen in
het handhavingtraject. Gebleken is dat de aanpak van illegale casino's door middel
van (na-)heffing van kansspelbelasting effectief werkt (sluiting illegale casino's). Indien
de Wet op de kansspelbelasting niet voorziet in een adequate heffingsmogelijkheid bij
---
internetkansspelen mist de overheid voor die spelen deze mogelijkheid van effectieve
handhaving.
De leden van de VVD-fractie vragen wat de verwachte opbrengst is van het
onderhavige wetsvoorstel nu wetsvoorstel 30362 Wijzigingen van de Wet op de
Kansspelen door de Eerste kamer is afgestemd.
De indicatieve opbrengst van het voorliggende wetsvoorstel was voorzichtigheidshalve
op een beperkt bedrag, namelijk 5 mln., gesteld. Daarbij was rekening gehouden
met het feit dat de internetproef gedeeltelijk ten koste zou gaan van de omzet van
legale kansspelen. In de nota naar aanleiding van het verslag is al aangegeven dat
deze raming met grote onzekerheid is omgeven. Door het vervallen van de
mogelijkheid om legaal in Nederland internetkansspelen te gaan aanbieden, zal de
opbrengst per saldo lager uitvallen.
De leden van de PvdA-fractie vragen wat de Belastingdienst doet met aanbieders van
kansspelen via internet die zelf aangiften kansspelbelasting doen.
Op basis van de voorgestelde aanpassing van artikel 5a van de Wet op de
kansspelbelasting dient, evenals thans al voor de casino's geldt, de binnenlandse
organisator van kansspelen via internet de kansspelbelasting op aangifte te voldoen,
waarbij de verschuldigde kansspelbelasting over een tijdvak van een maand wordt
berekend over het verschil tussen de in dat tijdvak gedane inzetten en de uitgekeerde
prijzen.
Volledigheidshalve: de in Nederland wonende winnaars van een buitenlands kansspel
via internet dienen zelf de belasting op aangifte te voldoen. Daarbij moet het verschil
tussen de in het tijdvak van een maand ter beschikking gestelde prijzen en de (in dat
tijdvak) gedane inzetten worden aangegeven. Indien de inkomsten uit deelname aan
deze kansspelen tot de winst uit onderneming moet worden gerekend, moet deze ook
in de aangifte inkomstenbelasting worden aangegeven, waarbij de kansspelbelasting
dan als voorheffing kan worden verrekend.
De leden van de fractie van de PvdA vragen naar de strafmaat voor illegale
aanbieders van kansspelen.
Het gaat hierbij om gedragingen die in strijd zijn met artikel 1, onderdeel a, van de Wet
op de kansspelen. Voor zover de gedragingen opzettelijk zijn begaan, is dan sprake
van een misdrijf (artikel 31 van de Wet op de kansspelen in verbinding met artikel 1,
ten derde, en artikel 6, eerste lid, van de Wet op de economische delicten). De
strafmaat is dan: gevangenisstraf van ten hoogste twee jaar, taakstraf of geldboete
van de vierde categorie (volgens art. 23, vierde lid, van het Wetboek van strafrecht is
dit 18 500). Niet opzettelijk in strijd handelen met artikel 1, onderdeel a, van de Wet
2
op de kansspelen is een overtreding. Daarvoor kan zes maanden hechtenis, taakstraf
of geldboete van de vierde categorie worden opgelegd.
Eventueel opgelegde (naheffings)aanslagen kansspelbelasting - al dan niet
vermeerderd met een boete - vormen in dit verband een separaat traject dat losstaat
van de strafrechtelijke sancties.
De leden van de SP-fractie hebben vragen bij het inzetten van de belastingwet bij een
strafrechtelijke overtreding.
Van het expliciet inzetten van de belastingwet teneinde strafrechtelijke overtredingen
te beëindigen is geen sprake. De belastingwetgeving maakt geen onderscheid tussen
legale en illegale aanbieders. Beiden dienen fiscaal gelijk te worden behandeld,
hetgeen het onderhavige wetsvoorstel ook beoogt te bewerkstelligen, zoals ook
eerder is uiteengezet (het beginsel van de fiscale neutraliteit). Het is daarbij uiteraard
niet zo dat het feit dat kansspelbelasting wordt geheven, het (illegale) kansspel via
internet als zodanig zou legaliseren.
De belastingwet speelt wel indirect een rol bij de beëindiging van de hier bedoelde
strafrechtelijke overtredingen. Illegale aanbieders voldoen namelijk veelal niet of
onvoldoende aan de fiscale verplichtingen, ook omdat de bedrijfsvoering daar veelal
niet op is ingericht. Heffing en inning van verschuldigde belastingen leiden dan vaak
tot stopzetting van de bewuste bedrijfsactiviteiten, waarmee dan ook belastingfraude
wordt stopgezet en mogelijke toekomstige belastingfraude voorkomen.
De leden van de fractie van de SP vragen commentaar te geven op het
wijzigingsvoorstel van artikel 1, onderdeel e, van de Wet op de kansspelbelasting.
Bij een illegaal spel moet de term "gerechtigde" in de wettekst meer economisch
worden gelezen dan juridisch; het genoemde onderdeel ziet dus op binnen het Rijk
wonende of gevestigde winnaars van prijzen uit buitenlandse kansspelen.
Of een deelnemer aan een buitenlands kansspel al dan niet formeel gerechtigd is tot
de gewonnen prijs, is afhankelijk van de vraag of de exploitant gehouden is uitvoering
te geven aan de uitvoering van de door partijen aangegane wederzijdse verbintenis.
Daarbij is relevant dat kansspelovereenkomsten die voortvloeien uit illegaal
internetaanbod in beginsel nietig zijn.
De Minister van Financiën,
· · Brief aan de Eerste Kamer
Bijlage | 16-06-2008 | PDF bestand, 15.0 kb
---- --
Ministerie van Financiën