Ministerie van Financiën

Memorie van antwoord "Wijziging van de Wet op de kansspelbelasting in verband met kansspelen via internet" (30 583)

30 583
Wijziging van de Wet op de kansspelbelasting in verband met kansspelen via

internet

Memorie van antwoord

Het kabinet heeft met belangstelling kennis genomen van de vragen en opmerkingen van de fracties van de VVD, de PvdA en de SP. Het doet mij genoegen dat de leden van de PvdA-fractie overwegend met instemming hebben kennisgenomen van het onderhavige wetsvoorstel. Hierna zal worden ingegaan op de vragen van de genoemde fracties.

De leden van de VVD- en de PvdA-fractie vernemen graag hoe de regering de voorgestelde belastingheffing denkt te kunnen handhaven. De leden van de fracties van de PvdA en de SP hebben vragen met betrekking tot de moraliteit van de belastingwetgeving in relatie tot het onderhavige wetsvoorstel. In verband met de samenhang tussen beide onderwerpen wordt hierna een en ander tezamen behandeld.
Primair is het wetsvoorstel bedoeld om de heffing van kansspelbelasting ten aanzien van kansspelen die via internet worden aangeboden te verbeteren. In de huidige wetgeving is het bedrag van de verschuldigde kansspelbelasting niet altijd adequaat vast te stellen. Een heffing over de prijzen, zoals die onder de huidige wetgeving (ook) van toepassing is op kansspelen via internet, is bij deze spelen niet goed toepasbaar, omdat het gewonnen geld direct weer wordt ingezet en de prijswinnaars en de hoogte van de gewonnen prijzen door het continue spel niet zijn bij te houden. Om deze reden is naderhand ook niet na te gaan of de gewonnen prijzen afzonderlijk onder het bedrag van de vrijstelling van artikel 4, eerste lid, van de Wet op de kansspelbelasting zijn gebleven. De wijziging is dus nodig om te komen tot een uitvoerbare heffing bij kansspelen via internet over aangeboden (illegale) binnenlandse internetkansspelen en buitenlandse internetkansspelen. Met het onderhavige wetsvoorstel wordt dan ook beoogd om (illegale) kansspelen via internet niet te bevoordelen ten opzichte van kansspelen "in de reële wereld", waaronder de kansspelautomatenspelen. Daardoor wordt een einde gemaakt aan een vorm van rechtsongelijkheid en wordt dus rechtgedaan aan het beginsel van de fiscale neutraliteit. Daarnaast speelt ook een rol dat zodra bij aanbieders van kansspelen via internet effectiever kansspelbelasting kan worden geheven, dit Justitie kan ondersteunen in het handhavingtraject. Gebleken is dat de aanpak van illegale casino's door middel van (na-)heffing van kansspelbelasting effectief werkt (sluiting illegale casino's). Indien de Wet op de kansspelbelasting niet voorziet in een adequate heffingsmogelijkheid bij
---

internetkansspelen mist de overheid voor die spelen deze mogelijkheid van effectieve

handhaving.

De leden van de VVD-fractie vragen wat de verwachte opbrengst is van het onderhavige wetsvoorstel nu wetsvoorstel 30362 Wijzigingen van de Wet op de Kansspelen door de Eerste kamer is afgestemd. De indicatieve opbrengst van het voorliggende wetsvoorstel was voorzichtigheidshalve op een beperkt bedrag, namelijk 5 mln., gesteld. Daarbij was rekening gehouden met het feit dat de internetproef gedeeltelijk ten koste zou gaan van de omzet van legale kansspelen. In de nota naar aanleiding van het verslag is al aangegeven dat deze raming met grote onzekerheid is omgeven. Door het vervallen van de mogelijkheid om legaal in Nederland internetkansspelen te gaan aanbieden, zal de opbrengst per saldo lager uitvallen.

De leden van de PvdA-fractie vragen wat de Belastingdienst doet met aanbieders van kansspelen via internet die zelf aangiften kansspelbelasting doen. Op basis van de voorgestelde aanpassing van artikel 5a van de Wet op de kansspelbelasting dient, evenals thans al voor de casino's geldt, de binnenlandse organisator van kansspelen via internet de kansspelbelasting op aangifte te voldoen, waarbij de verschuldigde kansspelbelasting over een tijdvak van een maand wordt berekend over het verschil tussen de in dat tijdvak gedane inzetten en de uitgekeerde prijzen.
Volledigheidshalve: de in Nederland wonende winnaars van een buitenlands kansspel via internet dienen zelf de belasting op aangifte te voldoen. Daarbij moet het verschil tussen de in het tijdvak van een maand ter beschikking gestelde prijzen en de (in dat tijdvak) gedane inzetten worden aangegeven. Indien de inkomsten uit deelname aan deze kansspelen tot de winst uit onderneming moet worden gerekend, moet deze ook in de aangifte inkomstenbelasting worden aangegeven, waarbij de kansspelbelasting dan als voorheffing kan worden verrekend.

De leden van de fractie van de PvdA vragen naar de strafmaat voor illegale aanbieders van kansspelen.
Het gaat hierbij om gedragingen die in strijd zijn met artikel 1, onderdeel a, van de Wet op de kansspelen. Voor zover de gedragingen opzettelijk zijn begaan, is dan sprake van een misdrijf (artikel 31 van de Wet op de kansspelen in verbinding met artikel 1, ten derde, en artikel 6, eerste lid, van de Wet op de economische delicten). De strafmaat is dan: gevangenisstraf van ten hoogste twee jaar, taakstraf of geldboete van de vierde categorie (volgens art. 23, vierde lid, van het Wetboek van strafrecht is dit 18 500). Niet opzettelijk in strijd handelen met artikel 1, onderdeel a, van de Wet
2

op de kansspelen is een overtreding. Daarvoor kan zes maanden hechtenis, taakstraf

of geldboete van de vierde categorie worden opgelegd. Eventueel opgelegde (naheffings)aanslagen kansspelbelasting - al dan niet vermeerderd met een boete - vormen in dit verband een separaat traject dat losstaat van de strafrechtelijke sancties.

De leden van de SP-fractie hebben vragen bij het inzetten van de belastingwet bij een strafrechtelijke overtreding.
Van het expliciet inzetten van de belastingwet teneinde strafrechtelijke overtredingen te beëindigen is geen sprake. De belastingwetgeving maakt geen onderscheid tussen legale en illegale aanbieders. Beiden dienen fiscaal gelijk te worden behandeld, hetgeen het onderhavige wetsvoorstel ook beoogt te bewerkstelligen, zoals ook eerder is uiteengezet (het beginsel van de fiscale neutraliteit). Het is daarbij uiteraard niet zo dat het feit dat kansspelbelasting wordt geheven, het (illegale) kansspel via internet als zodanig zou legaliseren.
De belastingwet speelt wel indirect een rol bij de beëindiging van de hier bedoelde strafrechtelijke overtredingen. Illegale aanbieders voldoen namelijk veelal niet of onvoldoende aan de fiscale verplichtingen, ook omdat de bedrijfsvoering daar veelal niet op is ingericht. Heffing en inning van verschuldigde belastingen leiden dan vaak tot stopzetting van de bewuste bedrijfsactiviteiten, waarmee dan ook belastingfraude wordt stopgezet en mogelijke toekomstige belastingfraude voorkomen.

De leden van de fractie van de SP vragen commentaar te geven op het wijzigingsvoorstel van artikel 1, onderdeel e, van de Wet op de kansspelbelasting. Bij een illegaal spel moet de term "gerechtigde" in de wettekst meer economisch worden gelezen dan juridisch; het genoemde onderdeel ziet dus op binnen het Rijk wonende of gevestigde winnaars van prijzen uit buitenlandse kansspelen. Of een deelnemer aan een buitenlands kansspel al dan niet formeel gerechtigd is tot de gewonnen prijs, is afhankelijk van de vraag of de exploitant gehouden is uitvoering te geven aan de uitvoering van de door partijen aangegane wederzijdse verbintenis. Daarbij is relevant dat kansspelovereenkomsten die voortvloeien uit illegaal internetaanbod in beginsel nietig zijn.

De Minister van Financiën,


· · Brief aan de Eerste Kamer
Bijlage | 16-06-2008 | PDF bestand, 15.0 kb


---- --