Regen stuit zegejacht Peugeot in 76e 24-Uursrace van Le Mans
(6/16/2008)
De 76e editie van de 24-Uursrace van Le Mans mondde uit in een van de
spannendste finishes in jaren, waarbij de zegejacht van Team Peugeot
Total werd gedwarsboomd door de weergoden. De Peugeots 908 HDi FAP
reikten niettemin tot het podium met de tweede en de derde plaats.
Marc Gené/Nicolas Minassian/Jacques Villeneuve legden de leidende
Audi het vuur na aan de schenen, maar werden in hun opmars getemperd
door de sterk wisselende weersomstandigheden. Als derde finishte de
zusterwagen van Franck Montagny/Ricardo Zonta/Christian Klien, terwijl
de derde Peugeot met Pedro Lamy/Stéphane Sarrazin/Alexander Wurz de
top-5 afrondde. Ondanks dat het hele Peugeot team de eindstreep
bereikte en het in de loodzware lange-afstandsrace een record
verpulverde, overheerste uiteraard de teleurstelling dat aan de
belangrijkste doelstelling van het jaar, victorie in de Franse
klassieker, niet was voldaan.
Peugeot maakte zijn streven ondubbelzinnig kenbaar door in de
kwalificatie de eerste drie plaatsen voor de startopstelling van
zaterdagmiddag op te eisen. En vanaf het beginsignaal domineerden de
908 HDi FAP diesels zoân veertien uur lang op het Sarthe-circuit.
Lamy/Sarrazin/Wurz hadden gedurende de openingsuren het initiatief,
maar verloren vervolgens zes ronden door transmissieproblemen.
Gené/Minassian/Villeneuve namen de leiding over, maar werden spoedig
afgelost door de derde auto, waarin Franck Montagny vier
achtereenvolgende rijbeurten voor rekening nam.
Met het invallen van de duisternis werd koploper Christian Klien bij
het passeren van een achterblijver aangetikt, waardoor hij in een
grintbak belandde en kostbare tijd verloor. Gené/Minassian/Villeneuve
kwamen kort na 10 uur âs avonds weer aan kop en bleven daar gedurende
de nacht. Even na 4 uur op zondagochtend begon het te regenen,
waardoor het snelheidsverschil tussen de Peugeots en de oppositie
drastisch slonk en het Franse merk zijn dominantie niet verder kon
uitbouwen. Integendeel â de Audiâs kwamen dichterbij en om 05.17 uur
nam het uiteindelijk winnende trio Rinaldo Capello, Tom Kristensen en
Allan McNish, profiterend van de slechte weersomstandigheden, de
eerste plaats over. Ondertussen vocht Franck Montagny zich terug naar
de derde plaats ten koste van een van de andere Audiâs.
De wedstrijd werd gaandeweg spannender, met de 908 van Nicolas
Minassian in achtervolging van de leider. Met nog een uur te gaan
begon het opnieuw te regenen over verschillende delen van het circuit.
Minassian, die niets te verliezen had, besloot door te gaan op
droogweerbanden, terwijl de koplopers de âslicksâ wisselden voor
regenrubber. Dan kwam de Peugeot dichterbij, dan weer liep de Audi
uit. Maar uiteindelijk bleef het verschil nagenoeg hetzelfde tot het
zwaaien van de finishvlag en eindigde de Peugeot in dezelfde ronde als
de winnaar.
Een troost voor Team Peugeot Total was het spectaculaire record dat
Stéphane Sarrazin in zijn 102e ronde zette op het 13,629 km lange
circuit: een gemiddelde snelheid van 246,068 km/h. Met een rondetijd
van 3 minuut 19,394 seconden kwam hij zelfs binnen een seconde van de
snelste tijd die ooit op het Circuit de la Sarthe is gereden (1.18,4
door Jackie Oliver in 1971), ofschoon destijds de lay-out van de baan
â geen chicanes, minder bochten â veel hogere gemiddelde snelheden
mogelijk maakte.
Peugeot Sport technisch directeur Bruno Famin vatte de gebeurtenissen
als volgt samen: "Het was een uitzonderlijke strijd met een uiterst
spannend verloop. Wij komen nog ervaring te kort bij dit unieke
evenement en we stuitten ook op twee problemen die we niet eerder
ondervonden met de 908: een defecte accu en een opspelend onderdeel in
de transmissieselector. Maar we komen terug in 2009 en zullen dan nog
sterker zijn.â
Uitslag 24-Uursrace van Le Mans:
1. Capello/Kristensen/McNish (I/DK/GB), Audi R10 TDI, 381 ronden (5192
km)
2. Gené/Minassian/Villeneuve (E/F/CDN), Peugeot 908 HDi FAP, op 4 m
31,094 s
3. Montagny/Klien/Zonta (F/A/BR), Peugeot 908 HDi FAP, op 2 ronden
4. Luhr/Prémat/Rockenfeller (D/F/D), Audi R10 TDI, op 7 r.
5. Lamy/Sarrazin/Wurz (P/F/A), Peugeot 908 HDi FAP, op 13 r..
10. Verstappen/Van Merksteijn/Bleekemolen (NL/NL/NL), Porsche RS
Spyder, op 27 r. (1^e in LM P2)
Volgende evenement: 1000 km van de Nürburgring (D), 17 augustus 2008.
AutoRai