Vereniging Milieudefensie
KLM brandbrief vliegt voorbij aan realiteit
16 juni 2008 - KLM is van mening dat de kosten voor de luchtvaart te
hoog oplopen. De realiteit is dat KLM en haar passagiers geen
belasting betalen; geen BTW en geen brandstofaccijns. De
ticketbelasting van 11 of 45 euro brengt daar nauwelijks verandering
in. KLM directeur Peter Hartman wil maatschappelijk verantwoord te
ondernemen. Ophouden met klagen over de minimale belastingen die KLM
afdraagt aan de samenleving hoort daar zeker bij.
De ticketbelasting geldt bovendien niet voor transferpassagiers en is
irrelevant voor de zakelijke reizigers, de twee belangrijkste groepen
klanten van KLM. Een recente inventarisatie in opdracht van de
regering
liet zien dat Schiphol qua kosten een middenmoter is.
Ook het emissiehandelssysteem, waar de EU binnenkort over besluit,
bedreigt de concurrentieposietie van KLM niet. Dit systeem zal
namelijk
gelden voor alle vliegtuigen die van en naar Europese vliegvelden
vliegen.
Ook voor de concurrenten van KLM. De EU heeft laten onderzoeken dat
door
het emissiehandelssysteem een vlucht slechts enkele euro's duurder
wordt.
Dat betekent dat de luchtvaart de komende jaren, ondanks de forse
impact
op het klimaat, ongehinderd door kan groeien.
Dat de luchtvaart, net als alle andere burgers en ondernemers wordt
geconfronteerd met hogere energieprijzen maakt het noodzakelijk om
snel te
investeren in zuinige vliegtuigen. KLM heeft dat gelukkig al gedaan .
Olie
wordt schaars, vliegen kost veel brandstof, dus minder vliegen is een
goede manier om de energieschaarste te beperken.