11-06-2008
Kans op de Schans: langer blijven, meer zien en meer besteden
Werkconferentie over de toekomst van de Zaanse Schans.
Hoe maak je van een bezoekje aan de Zaanse Schans een échte beleving?
Voor deze uitdaging staan ondernemers, verenigingen en gemeente. Zij
discussiëren maandag 16 juni tijdens de werkconferentie `Kans op de
Schans' over de vraag hoe zij bezoekers van de Schans langer kunnen
laten blijven, meer kunnen laten zien én besteden.
Ondernemers, verenigingen en gemeente denken na over hoe de Zaanse
Schans een hoogwaardige topattractie kan worden op het gebied van
cultuurtoerisme en (verblijfs-) recreatie met accenten op gebied van
cultureel en industrieel erfgoed. Doel moet zijn om een product neer
te zetten dat zo aantrekkelijk is voor de Zaankanters, toeristen en
dagrecreanten, dat zij langer willen blijven, meer willen zien en meer
gaan besteden.
Vanuit de aanjaagrol die de Zaanse Schans heeft gekregen in het
actieplan Toerisme van de Zaangemeenten moet dat veranderen. Recente
ontwikkelingen als onder meer het aanwijzen van de Schans tot
ankerpunt van de European Route of Industrial Heritage (ERIH), de bouw
van de nieuwe Julianabrug gecombineerd met een riviercruisesteiger, de
op handen zijnde opening van de Verkadevleugel bij het Zaans Museum
(eind 2008) en de toevoeging van een Technolab van First in Food
dragen bij aan de noodzaak van een sterkere focus op de toekomst.
Vanuit bovenstaande achtergrond, is in opdracht van de Zaanse Schans
het stedenbouwkundig en functionele plan `De Zaanste Schans' opgesteld
door Islant, atelier voor Stedenbouw. Het plan biedt concrete
aanknopingspunten om met ingrepen in de openbare ruimte en een
aantrekkelijker aanbod aan nieuwe voorzieningen bezoekers langer in de
streek te houden. Denk bij voorbeeld aan de uitbreiding van
voorzieningen en bezienswaardigheden, de aanleg van nieuwe wandel- en
fietsroutes door het gebied, oplossen van het parkeerprobleem en een
entreepaviljoen waar de VVV Zaanstreek zich zou kunnen vestigen.
De werkconferentie valt uiteen in twee onderdelen. In het eerste deel
van de conferentie wordt via een mediapresentatie de mogelijke
ontwikkelingen die op de Schans kunnen plaatsvinden gepresenteerd. De
pers is daarbij van harte welkom. Het tweede deel bestaat uit
workshops waar de volgende onderwerpen worden behandeld:
1. Samenwerking van de verschillende organisaties, verenigingen en
stichtingen op de Zaanse Schans in een coalitie.
2. Uitwerken van trends en toekomstontwikkelingen van de schans.
Welke bezoekers vormen het belangrijkste potentieel en met welke
voorzieningen kun je ze langer in de streek houden?
3. Hoe worden nieuwe voorzieningen vorm gegeven en hoe gaan we om met
de openbare ruimte op en rond de schans?
In bijgevoegde bijlage kunt u meer over het programma terugvinden.
De werkconferentie vindt plaats op maandag 16 juni 2008 in het Zaans
Museum, adres Schansend 7, 1509 AW Zaandam.
De Zaanse Schans staat in de top tien van grootste publiekstrekkers in
Nederland. Ruim 900.000 bezoekers maken jaarlijks kennis met de molens
en oude huizen uit de Zaanstreek. Het gemiddelde bezoek aan de schans
duurt alleen ongeveer een half uur en dat is net genoeg om een paar
foto's te maken en souvenirs te kopen.
Gemeente Zaanstad