Gemeente Zaanstad

11-06-2008

Kans op de Schans: langer blijven, meer zien en meer besteden

Werkconferentie over de toekomst van de Zaanse Schans.

Hoe maak je van een bezoekje aan de Zaanse Schans een échte beleving? Voor deze uitdaging staan ondernemers, verenigingen en gemeente. Zij discussiëren maandag 16 juni tijdens de werkconferentie `Kans op de Schans' over de vraag hoe zij bezoekers van de Schans langer kunnen laten blijven, meer kunnen laten zien én besteden.

Ondernemers, verenigingen en gemeente denken na over hoe de Zaanse Schans een hoogwaardige topattractie kan worden op het gebied van cultuurtoerisme en (verblijfs-) recreatie met accenten op gebied van cultureel en industrieel erfgoed. Doel moet zijn om een product neer te zetten dat zo aantrekkelijk is voor de Zaankanters, toeristen en dagrecreanten, dat zij langer willen blijven, meer willen zien en meer gaan besteden.

Vanuit de aanjaagrol die de Zaanse Schans heeft gekregen in het actieplan Toerisme van de Zaangemeenten moet dat veranderen. Recente ontwikkelingen als onder meer het aanwijzen van de Schans tot ankerpunt van de European Route of Industrial Heritage (ERIH), de bouw van de nieuwe Julianabrug gecombineerd met een riviercruisesteiger, de op handen zijnde opening van de Verkadevleugel bij het Zaans Museum (eind 2008) en de toevoeging van een Technolab van First in Food dragen bij aan de noodzaak van een sterkere focus op de toekomst.

Vanuit bovenstaande achtergrond, is in opdracht van de Zaanse Schans het stedenbouwkundig en functionele plan `De Zaanste Schans' opgesteld door Islant, atelier voor Stedenbouw. Het plan biedt concrete aanknopingspunten om met ingrepen in de openbare ruimte en een aantrekkelijker aanbod aan nieuwe voorzieningen bezoekers langer in de streek te houden. Denk bij voorbeeld aan de uitbreiding van voorzieningen en bezienswaardigheden, de aanleg van nieuwe wandel- en fietsroutes door het gebied, oplossen van het parkeerprobleem en een entreepaviljoen waar de VVV Zaanstreek zich zou kunnen vestigen.

De werkconferentie valt uiteen in twee onderdelen. In het eerste deel van de conferentie wordt via een mediapresentatie de mogelijke ontwikkelingen die op de Schans kunnen plaatsvinden gepresenteerd. De pers is daarbij van harte welkom. Het tweede deel bestaat uit workshops waar de volgende onderwerpen worden behandeld: 1. Samenwerking van de verschillende organisaties, verenigingen en stichtingen op de Zaanse Schans in een coalitie. 2. Uitwerken van trends en toekomstontwikkelingen van de schans. Welke bezoekers vormen het belangrijkste potentieel en met welke voorzieningen kun je ze langer in de streek houden? 3. Hoe worden nieuwe voorzieningen vorm gegeven en hoe gaan we om met de openbare ruimte op en rond de schans?

In bijgevoegde bijlage kunt u meer over het programma terugvinden.

De werkconferentie vindt plaats op maandag 16 juni 2008 in het Zaans Museum, adres Schansend 7, 1509 AW Zaandam.

De Zaanse Schans staat in de top tien van grootste publiekstrekkers in Nederland. Ruim 900.000 bezoekers maken jaarlijks kennis met de molens en oude huizen uit de Zaanstreek. Het gemiddelde bezoek aan de schans duurt alleen ongeveer een half uur en dat is net genoeg om een paar foto's te maken en souvenirs te kopen.