Kikvorsmannen in bouwput parkeergarage Westwal
Maandag 16 juni vanaf ca. 8.00 uur worden voor de eerste maal duikers
ingezet om het grondwerk in de bouwput van de parkeergarage aan
Kolveniershof/Bleekveld te inspecteren. De duikers controleren het
schoonmaken van de damwanden en palen, voorafgaand aan het storten van
onderwaterbeton.
Als alle werkzaamheden goed verlopen, wordt op 16 en 17 juli met een
uitloop naar 18 juli het onderwaterbeton gestort. De duikers
controleren of onder water het storten goed verloopt. Het storten van
het onderwaterbeton gaat dag en nacht, 24 uur per dag, door. Als het
onderwaterbeton is uitgehard, wordt de bouwput leeggepompt. Na de
bouwvak kan dan gestart worden met het betonwerk van de poeren,
liftputten, keldervloer en buitenwanden.
Momenteel wordt, na het heien van 634 palen in de afgelopen periode,
de bouwput tot ca. 5 m meter diep uitgegraven. Daarna wordt het slib
weggezogen en een laag grind van 20 cm aangebracht. In totaal gaat het
om zo'n 17.000 m³ grond die afgevoerd wordt naar en hergebruikt in het
voormalige Veerplein te Kruiningen. Tevens wordt de overtollige grond
verwerkt in een geluidswal in dezelfde gemeente.
Om het grondwater op peil en tegendruk op de damwand te houden, staat
er water in de bouwput. Dat water werd aangevoerd vanuit de Veste,
later vanuit de waterpartijen uit de omgeving van de Zeelandhallen. N
aar verwachting eind volgend jaar is het complex met 512
parkeerplaatsen, 75 fietsparkeer-plaatsen, 30 woningen en 1000 m2 aan
winkeloppervlakte klaar. Tot die tijd blijven de tijdelijke
parkeerterreinen aan de Rommerswalestraat en M.A. de Ruijterlaan/Piet
Heinstraat in functie.
Onderwaterbeton
Waar het grondwater hoog staat, wordt het aanleggen van een bouwkuip
een bijna onmogelijke klus. De bouwkuip stroomt namelijk vol met
grondwater, waardoor er niet gewerkt kan worden. Als met behulp van
pompen het grondwater wordt weggezogen, komt de bouwkuip weliswaar
droog te staan, maar wordt het grondwaterniveau in de omgeving ook
verlaagd. Het risico is dan aanwezig dat gebouwen gaan verzakken. Een
oplossing hiervoor is gevonden in het storten van onderwaterbeton.
Dit houdt in dat het ontgraven gebeurt in een bouwkuip die vol met
water staat, ook wel natte bouwmethode genoemd. Daarna worden de palen
geheid en wordt er onder water een betonvloer gestort, in dit geval
ca. 1 meter dik. Er wordt water in de bouwkuip gepompt (tot een iets
hoger niveau dan het grondwater in de omgeving) om tegendruk te geven
aan de opwaartse druk van het grondwater. Het beton wordt vanuit een
betonmixer met behulp van een betonpomp via een stortpijp vrij dicht
op de bodem gestort. Om het onderwaterbeton onder water te kunnen
storten, moet voorkomen worden dat de onderdelen zand, cement en grind
waaruit beton bestaat, niet uiteen spoelen als ze in aanraking komen
met het water. Doordat er een afsluitventiel onder aan de stortpijp
wordt geplaatst, wordt dit probleem ondervangen. Als het storten van
het beton eenmaal gaande is, is het van belang dat het storten
onafgebroken plaats vindt en de mond van de stortpijp in contact
blijft met het beton.
Beton wordt hard door een chemisch proces. Het cement ondergaat een
chemische reactie waarvoor geen zuurstof uit de lucht nodig is, maar
juist wel water. Doordat het water zich hecht aan de bestanddelen in
het beton, wordt het beton gebonden tot een compacte massa en hardt
het uit. Na uitharding ligt er een afsluitende vloer in de bouwkuip.
De vloer sluit de bouwkuip ook af van het grondwater. Hierna kan het
eigenlijke bouwen beginnen.
De palen die voorafgaand aan het storten van het onderwaterbeton in de
bouwkuip zijn geheid, ook wel trekpalen genoemd, zorgen ervoor dat de
bouwkuip voldoende houvast heeft in de grond en dat de bouwkuip nadat
hij is leeg gepompt, niet omhoog komt door de druk van het grondwater,
ook wel opdrijven genoemd. Het onderwaterbeton hecht zich na
uitharding stevig aan de palen. Op deze manier wordt de vloer
gefundeerd en zal het grondwater de vloer niet meer omhoog kunnen
drukken. De koppen van de palen steken in eerste instantie een stuk
boven de vloer uit. Het beton wordt van de koppen af gebeiteld, ook
wel koppensnellen genoemd. De wapening van de trekpalen wordt
verbonden met de wapening van de volgende laag beton.
Gemeente Goes