Titel: Peugeot laat niets aan het toeval over op Le Mans Arnold zegt: AutoRai autoberichten, index Titelbalk gaf: AutoRAI

AutoRai

Peugeot laat niets aan het toeval over op Le Mans

(6/2/2008)
Nauwelijks was de finishvlag gevallen voor de 24-Uursrace van Le Mans 2007, of Team Peugeot Total begon zich energiek voor te bereiden op de volgende (76^e) editie van de Franse klassieker, die plaatsheeft op 14 en 15 juni aanstaande. Inmiddels hebben op het roemruchte Circuit de la Sarthe ten zuiden van Le Mans de testsessies voor de grote race hun beslag gehad.

Daarbij zette Stéphane Sarrazin in lastige weersomstandigheden de snelste rondetijd in 3.22,222 â vier seconden sneller dan de snelste tijd van vorig jaar. De andere kant van de medaille was de crash van Marc Gené, wiens 908 HDi FAP zorgvuldig moet worden hersteld voor de race. Maar die uitdaging neemt Peugeot graag aan; het team wil niets aan het toeval overlaten.

Op de thuisbasis van Peugeot Sport in Vélizy is alles en iedereen gefocust op Le Mans. en die ene doelstelling: zegevieren! Er worden immense technische en fysieke offers gevraagd. Dat laatste geldt niet alleen voor de coureurs, maar ook voor de monteurs, wier werk lang voor de start van de wedstrijd is begonnen. Van hen wordt continu alertheid en precisie verwacht, terwijl juist tijdens de race rond de klok de spreekwoordelijke man met de hamer zich progressief zal manifesteren.

Vorig jaar werd een van de monteurs uitgerust met elektroden om zijn hartslag en spieractiviteit te meten. âDaarbij bleek dat monteurs ook over een stalen conditie moeten beschikken,â zegt team-fitness-goeroe Jean-Pierre Buisson. âEen wiel weegt 22 kg en de pneumatische wielmoersleutel 6 kg. Naarmate de wedstrijd vordert en vermoeiing en spanning almaar toenemen, lijken zulke gewichten mee te groeien met iedere volgende pitstop. We constateerden dat de hartslag van de bewuste mecaniciën in 15 seconden kon oplopen tot 160 per minuut. En alleen al het radiosignaal dat de auto de pitsstraat kwam binnenrijden, deed de polsslag meteen met 12 kloppen per minuut omhoog schieten,â aldus Buisson.

Omwille van de lichamelijke en geestelijke gesteldheid hebben de Peugeot-monteurs een wekelijkse fitness-training, waarin zelfs bepaalde standaard lichaamsbewegingen â bijvoorbeeld voor het wisselen van een wiel â zijn geïntegreerd. âJe kunt niet genoeg oefenen om een pitstop routinematig en vlekkeloos te laten verlopen,â weet teammanager Serge Saulnier. âBovendien versterken zulke trainingsprogrammaâs de onderlinge band en ook dat is heel belangrijk. Daarom hebben we tevens een aantal âfunâ-activiteiten ingelast; ontspanning moet er ook zijn!â

Peugeot zet dit jaar drie equipes in met het 5,5-liter dieselprototype 908 HDi FAP. Deze koppels zijn, met startnummer 7, Marc Gené (E)/Nicolas Minassian (F)/Jacques Villeneuve (CDN), startnr. 8 Pedro Lamy (P)/Stéphane Sarrazin (F)/Alexander Wurz (A), en nr. 9 Franck Montagny (F)/Ricardo Zonta (BR)/Christian Klien (A).