AutoRai
Peugeot laat niets aan het toeval over op Le Mans
(6/2/2008)
Nauwelijks was de finishvlag gevallen voor de 24-Uursrace van Le Mans
2007, of Team Peugeot Total begon zich energiek voor te bereiden op de
volgende (76^e) editie van de Franse klassieker, die plaatsheeft op 14
en 15 juni aanstaande. Inmiddels hebben op het roemruchte Circuit de
la Sarthe ten zuiden van Le Mans de testsessies voor de grote race hun
beslag gehad.
Daarbij zette Stéphane Sarrazin in lastige weersomstandigheden de
snelste rondetijd in 3.22,222 â vier seconden sneller dan de snelste
tijd van vorig jaar. De andere kant van de medaille was de crash van
Marc Gené, wiens 908 HDi FAP zorgvuldig moet worden hersteld voor de
race. Maar die uitdaging neemt Peugeot graag aan; het team wil niets
aan het toeval overlaten.
Op de thuisbasis van Peugeot Sport in Vélizy is alles en iedereen
gefocust op Le Mans. en die ene doelstelling: zegevieren! Er worden
immense technische en fysieke offers gevraagd. Dat laatste geldt niet
alleen voor de coureurs, maar ook voor de monteurs, wier werk lang
voor de start van de wedstrijd is begonnen. Van hen wordt continu
alertheid en precisie verwacht, terwijl juist tijdens de race rond de
klok de spreekwoordelijke man met de hamer zich progressief zal
manifesteren.
Vorig jaar werd een van de monteurs uitgerust met elektroden om zijn
hartslag en spieractiviteit te meten. âDaarbij bleek dat monteurs ook
over een stalen conditie moeten beschikken,â zegt team-fitness-goeroe
Jean-Pierre Buisson. âEen wiel weegt 22 kg en de pneumatische
wielmoersleutel 6 kg. Naarmate de wedstrijd vordert en vermoeiing en
spanning almaar toenemen, lijken zulke gewichten mee te groeien met
iedere volgende pitstop. We constateerden dat de hartslag van de
bewuste mecaniciën in 15 seconden kon oplopen tot 160 per minuut. En
alleen al het radiosignaal dat de auto de pitsstraat kwam
binnenrijden, deed de polsslag meteen met 12 kloppen per minuut omhoog
schieten,â aldus Buisson.
Omwille van de lichamelijke en geestelijke gesteldheid hebben de
Peugeot-monteurs een wekelijkse fitness-training, waarin zelfs
bepaalde standaard lichaamsbewegingen â bijvoorbeeld voor het wisselen
van een wiel â zijn geïntegreerd. âJe kunt niet genoeg oefenen om een
pitstop routinematig en vlekkeloos te laten verlopen,â weet
teammanager Serge Saulnier. âBovendien versterken zulke
trainingsprogrammaâs de onderlinge band en ook dat is heel belangrijk.
Daarom hebben we tevens een aantal âfunâ-activiteiten ingelast;
ontspanning moet er ook zijn!â
Peugeot zet dit jaar drie equipes in met het 5,5-liter dieselprototype
908 HDi FAP. Deze koppels zijn, met startnummer 7, Marc Gené
(E)/Nicolas Minassian (F)/Jacques Villeneuve (CDN), startnr. 8 Pedro
Lamy (P)/Stéphane Sarrazin (F)/Alexander Wurz (A), en nr. 9 Franck
Montagny (F)/Ricardo Zonta (BR)/Christian Klien (A).