Gemeente Heerlen
Burgerinitiatief slaat aan - en meer dan dat!
Expositie 'Alledaagse mensen bezoeken Heerlen' groot succes
De stichting 'Vrouwen laten Heerlen glimlachen' heeft woord gehouden. De beeldententoonstelling 'Alledaagse mensen bezoeken Heerlen' is dan nog niet afgelopen, maar nu al staat vast dat dit burgerinitiatief een doorslaand succes is. Weliswaar ontbreken exacte tellingen, maar onderzoek door het Maastrichtse internetonderzoeksbureau Flycatcher maakt duidelijk dat honderdduizenden mensen ermee in contact zijn gekomen en dat een nog groter aantal erover gehoord of gelezen heeft. Van de respondenten die de beelden daadwerkelijk hadden gezien, gaf maar liefst 75% aan het initiatief positief tot zeer positief te vinden voor het imago van Heerlen. En dat hebben zij ook uitgedragen in de relatiekring, vaak met het advies om vooral toch ook zelf te gaan kijken. Een bijna even groot aantal was van mening dat de stad er als koopstad aantrekkelijker door is geworden.
Voor de organiserende stichting ('Drie maatschappelijk actieve vrouwen met een warm kloppend hart voor Heerlen'), maar ook voor de Duitse kunstenares Christel Lechner zit het karwei er binnenkort op. Voorzitter Margriet Kousen: 'Het is werkelijk hartverwarmend geweest, zoveel enthousiaste reacties als we hebben gekregen, telefonisch of via e-mail. En zo vaak als mijn collega-bestuursleden en ik positief aangesproken zijn, op straat of elders. Zo zijn we ook te weten gekomen over grappige voorvallen, bijvoorbeeld van mensen die eerst niet in de gaten hadden dat het niet ging om levende mensen, maar om levensechte beelden. Het is trouwens wel hard werken geweest, zeker niet in de laatste plaats door het vandalisme waarmee we zeker de eerste periode te maken hebben gehad. Daar hebben we ons niet door laten ontmoedigen; integendeel juist. Mede dankzij de hulp van enkele tientallen sponsors, de gemeente en de politie hebben we een groot succes van de beeldententoonstelling kunnen maken. We hebben er de leefbaarheid van de stad mee willen stimuleren, en denken dat dat uitstekend gelukt is.'
Aankoop beelden
De gemeente Heerlen heeft inmiddels besloten om twee beelden uit de expositie aan te kopen. Ook wordt er budget gereserveerd om de beelden in optimale conditie te houden. De beelden zijn vanwege hun kwetsbaarheid niet geschikt om op grote schaal permanent te exposeren. Ook zal het verrassingseffect na enige tijd verdwijnen. Om toch een blijvende herinnering te houden aan dit mooie particuliere initiatief besloot het college om twee beelden aan te kopen. Het titelbeeld van de expositie; de zittende dame op de rotonde Kruisstraat/Coriovallumstraat wordt aangekocht omdat dit beeld speciaal voor de expositie in Heerlen gemaakt is. Daarnaast vangt dit beeld veel blikken omdat ze midden op een drukke toegangsweg naar het centrum van Heerlen zit. De 'fotograaf' op het Pancratiusplein werpt zijn blik op een belangrijk icoon van onze stad; Het Glaspaleis. Het Glaspaleis is een van de dertien belangrijkste moderne monumenten van Nederland. Het is dan ook niet voor niets dat de fotograaf daar staat. De financiering van de beeldenaankoop komt net als de financiële bijdrage voor de tijdelijke expositie uit het budget van de Integrale Centrumvisie. Levendigheid en kunst in de openbare ruimte zijn belangrijke uitgangspunten om het centrum van Heerlen verder te verbeteren. Daar past deze aankoop prima in. Ook nodigt de gemeente de stichting van harte uit om verder te denken over nieuwe leuke initiatieven. De gemeente zal daarin graag meedenken en waar mogelijk steun bieden.
Verlenging expositie
Zou 'Alledaagse mensen bezoeken Heerlen' oorspronkelijk lopen tot en met 16 juni a.s., de expositie wordt nu met een week verlengd. Dat heeft te maken met een evenement in Duitsland, dat een week later begint dan gepland. En daar mag Heerlen dan nog even van profiteren. Mensen die de expositie nog niet gezien hebben, kunnen nu nog tot en met 23 juni de beelden bekijken. De zestig levensgrote beelden staan op 15 locaties in en rond het centrum van Heerlen. Een plattegrond met alle locaties is verkrijgbaar bij onder meer VVV, Glaspaleis, Gemeentelijk Informatiecentrum of kijk op www.glimlachendheerlen.nl.
Foto-expositie
Vandaag begint een nieuwe tentoonstelling, maar dan binnenshuis, namelijk in het Glaspaleis in hartje Heerlen: een foto-expositie die helemaal in het teken staat van de beelden van Christel Lechner, met daaraan gekoppeld een wedstrijd. De vijfkoppige deskundige jury koos uit 100 inzendingen de foto van Karin van der Wal uit Heerlen als allerbeste. De jury vond dat Karin geslaagd is om het beeld naadloos in evenwicht te brengen met een element uit de natuur en de grote blauwe wereld om ons heen. De tweede en derde prijs zijn respectievelijk voor P. Pommé en FJ.R. Jacobs uit Heerlen. De drie prijswinnaars werden beloond met een miniatuurbeeld van de kunstenares. Ook waren er nog drie eervolle vermeldingen voor F. Jagers, familie Steyns en Andrea Seelen. Zij ontvingen een cadeaubon. Daarnaast worden alle inzendingen beloond met een plekje in de foto-expositie. De foto-expositie loopt tot 1 juli a.s. en is gratis te bezoeken. Meer hierover en andere relevante zaken is te vinden op www.glimlachendheerlen.nl.
Toekomstplannen
'Alledaagse mensen bezoeken Heerlen' heeft niet alleen veel aandacht gekregen vanuit Parkstad. Ook uit andere delen van Limburg, Nederland en het omringende buitenland zijn vele duizenden specifiek op de expositie afgekomen of hadden deze als nevendoel. En diverse steden hebben zich bij de stichting of de kunstenares gemeld om te peilen of een dergelijke beeldententoonstelling ook bij hen mogelijk is. Het succes van de tentoonstelling betekent niet meteen dat er nogmaals een dergelijke expositie in Heerlen zal plaatsvinden. 'Daarvoor is het wat ons betreft nog te vroeg. Het maken van zo'n groot aantal beelden kost erg veel tijd én is kostbaar. Bovendien hebben wij als stichting nog méér ideeën om ook in de toekomst Heerlen nog vaker te laten glimlachen', aldus de trotse stichtingsvoorzitter. Zo is er het plan om een mooie verjaardagskalender van de 'Alledaagse mensen' uit te brengen. Te koop voor iedereen die een blijvende herinnering aan de expositie wil hebben. Bedrijven kunnen de kalender met bedrijfsnaamvermelding inkopen als relatiegeschenk.
---
HEERLEN, 13 juni 2008