http://www.evo.nl
PERSBERICHT
13 juni 2008
EVO EN TLN: 'WEES OOK TERUGHOUDEND MET MILIEUZONES BESTEL- EN VRACHTVERKEER'
Het kabinet heeft gemeenten die milieuzones willen instellen tegen vervuilende personenauto's opgeroepen daarmee terughoudend om te gaan. Gemeenten moeten eerst beoordelen of zo'n maatregel wel helpt tegen luchtvervuiling. Volgens EVO en TLN moeten gemeenten niet alleen terughoudend zijn bij het instellen van milieuzones voor personenauto, maar geldt ook voor de vracht- en bestelauto dat invoering alleen zin heeft wanneer de luchtkwaliteit ook daadwerkelijk verbetert. Het kabinet moet gemeenten die te hard van stapel lopen, terugfluiten.
Het is opmerkelijk dat het kabinet en de meeste gemeenten zich kennelijk wel zorgen maken om de inkomenseffecten voor personenautobezitters, maar niet voor die van ondernemers met bestel- of vrachtauto's.
In een brief aan de Tweede Kamer pleit minister Cramer (VROM) ervoor dat gemeenten niet te snel naar het middel van invoering of uitbreiding van milieuzones moeten grijpen. Zij benadrukt dat er eerst dient te worden aangetoond dat de betreffende milieuzones een voldoende positief effect zullen hebben op de luchtkwaliteit. Er zijn echter verschillende voorbeelden te noemen van gemeenten die zich niet strikt aan deze volgorde hebben gehouden.
Zo wil de gemeente Tilburg de reeds bestaande milieuzone voor vrachtverkeer in het centrumgebied uitbreiden tot aan de verschillende ringwegen. Dit houdt in dat de zone in oppervlakte ongeveer tien keer zo groot wordt. Uit onderzoek blijkt echter dat de milieu- / luchtkwaliteitopbrengst van de uitgebreide zone maar met 33% zal toenemen ten opzichte van de huidige zone, wat voornamelijk komt door uitstralingseffect van de huidige milieuzone in het centrum.
Ook Utrecht wil de huidige beperkte milieuzone voor vrachtverkeer voor het centrum vergroten omdat zij dat 'een kosten effectieve maatregel' acht ten einde de resterende luchtkwaliteitsknelpunten weg te werken. Dit terwijl het meeste vrachtverkeer naar Utrecht nu al relatief schoon is. EVO en TLN zijn daarom van mening dat er van het verder uitbreiden van de zone voor vrachtverkeer weinig heil verwacht hoeft te worden als het gaat om het oplossen van luchtkwaliteitsknelpunten.
In Rotterdam kijkt men naar vergroting van de milieuzone tot aan de ringweg en uitbreiding ervan voor de bestelauto. Wat dit laatste vervoermiddel betreft, is dat geen optie omdat een akkoord tussen de overheid en het bedrijfsleven over een sloopregeling voor de bestelauto vooralsnog niet is bekrachtigd.