Persbericht
13 juni 2008
Amsterdam blij met groen licht voor milieuzone
Het gemeentebestuur van Amsterdam is verheugd dat het Rijk groen licht geeft om
de milieuzone voor personenauto's in te voeren. In tegenstelling tot het onderzoek
van het kabinet wijzen Amsterdamse gegevens juist op een hoge effectiviteit van de
milieuzone op de luchtkwaliteit in de stad. In Amsterdam rijden veel meer vieze
auto's dan gemiddeld in de rest van Nederland. Het weren van juist deze auto's zal
hier dan ook een groter effect hebben.
Het kabinet veronderstelt een zeer beperkt effect van de milieuzone op de luchtkwaliteit.
Amsterdamse gegevens wijzen echter op een hoge effectiviteit. Volgens hetzelfde
onderzoek waar het Rijk naar verwijst kunnen lokaal effecten sterk afwijken van het
gemiddelde. Op wegen met veel verkeer en beide zijde bebouwing bijvoorbeeld kunnen de
absolute effecten tot een factor 4 tot 5 hoger zijn. Dat is in Amsterdam het geval. Ook de
veronderstelling in het onderzoek waar het kabinet zich op baseert dat slechts 4 % van de
auto's 14 jaar of ouder zijn is niet in overeenstemming met de (Amsterdamse)
werkelijkheid: per 1 januari 2007 ging het in Amsterdam binnen de Ring A10 om bijna 20
% van de auto's. Voor het landelijke wagenpark betreft het een iets lager, maar toch
vergelijkbaar percentage.
Het instellen van een milieuzone voor personenauto's is noodzakelijk om de hoeveelheden
fijn stof en NO2 voldoende terug te dringen. Uit berekeningen van het CBS blijkt dat in
Amsterdam 100.000 (13%) mensen op een plek wonen waar de norm voor fijn stof wordt
overschreden. 10% woont in een omgeving waar de norm voor NO2 wordt overschreden.
Fijn stof en NO2 zijn schadelijk voor de gezondheid.
Wethouder Herrema (Verkeer en Vervoer): "Amsterdam vindt het belangrijk om
gezamenlijk met het Rijk op te trekken bij de invoering van de milieuzone. Het is goed dat
het Rijk ons de ruimte geeft om in Amsterdam aan de slag te gaan. De tijd dringt voor een
schoner en bereikbaar Amsterdam. Het Rijk geeft zichzelf hiermee ook de opdracht
maatregelen te nemen om de lucht schoner te maken. Iets dat wij al tijden bepleiten."
Het college van B&W hecht veel waarde aan een zorgvuldige invoering van de
maatregelen. Mensen moeten minimaal een jaar de tijd krijgen om zich voor te bereiden
op invoering van de milieuzone eind 2009. Eerst stimuleren, en dan pas weren.
Uitgangspunt is dat eerst de alternatieven, zoals onder andere meer OV, extra P+R
plaatsen en autodelen ingezet worden voordat de milieuzone voor personenauto's wordt
ingevoerd. Bovendien zal Amsterdam een sloopregeling instellen en een speciale
kredietregeling voor autobezitters met een laag inkomen. Deze mensen kunnen met een
laagrentende lening een schonere auto kopen die wel binnen de milieuzone mag rijden.
In oktober 2008 wordt in Amsterdam de milieuzone voor goederenvervoer ingevoerd. De
milieuzone voor personenauto's zal grotendeels gebruik maken van dezelfde middelen,
zoals cameratoezicht. De uitvoeringskosten blijven hierdoor beperkt.
.
Behandeling van het plan Voorrang voor een Gezonde Stad in de gemeenteraad vindt
plaats op 25 juni.
Pb-105
Meer informatie:
Karlijn van Dongen, Bestuursvoorlichting, 020 552 2967/ 06-23744832
Het plan Voorrang voor een Gezonde Stad is te downloaden via
www.gezondelucht.amsterdam.nl.
Bezoekadres
Stadhuis, Amstel 1
1011 PN Amsterdam
Postbus 202
1000 AE Amsterdam
Telefoon 020 552 2117
Fax 020 624 5550
www.amsterdam.nl 2
---- --
Gemeente Amsterdam