Erasmus Universiteit Rotterdam

Oratie prof.dr. D. Houtman

Titel oratie
`Op jacht naar de echte werkelijkheid: Dromen over authenticiteit in een wereld zonder fundamenten'

---

Leerstoel:
Bijzonder hoogleraar Cultuursociologie

Datum
13 juni 2008 16:00

---

Locatie:
Woudestein, Oxfordzaal

---

Faculteit
Faculteit der Sociale Wetenschappen (FSW)

Ideeën uit jaren zestig van tegencultuur tot gemeengoed

Veertig jaar na mei 1968 behoren de dromen over vrijheid, authenticiteit en zelfontplooiing van destijds al lang niet meer tot de maatschappelijke rafelrand en zijn ze ook al lang niet meer per se `links' of `progressief'. Ze vormen inmiddels, zeker in Nederland, de culturele hoofdstroom. Deze stelling poneert Dick Houtman op vrijdag 13 juni in zijn oratie Op jacht naar de echte werkelijkheid: Dromen over authenticiteit in een wereld zonder fundamenten. Hij aanvaardt daarmee het ambt van bijzonder hoogleraar Cultuursociologie in de Faculteit der Sociale Wetenschappen, vanwege de Vereniging Trustfonds EUR.

Idealen van persoonlijke authenticiteit en rebels non-conformisme spelen vandaag de dag een prominente en dwingende rol in de werelden van consumptie, religie, management en politiek. Nederland keert zich massaal tegen alles waartegen in de jaren zestig ook de tegencultuur zich al verzette: massacultuur en massaconsumptie, kerk en traditie, knellende economische en politieke systemen. Wat destijds het `klootjesvolk' werd genoemd, wil inmiddels niets liever dan zich onderscheiden van datzelfde klootjesvolk via de consumptie van merken die zijn voorzien van aura's van rebellie en non-conformisme. Zelfs de HEMA doet eraan mee (`Altijd jezelf'). Ook de hippie-spiritualiteit van weleer doordrenkt tegenwoordig de culturele hoofdstroom. Steeds meer Nederlanders laten de christelijke kerken links liggen, maar volgen met graagte hun `persoonlijke spirituele pad'. Zelfs het denken over management en business leadership is inmiddels diepgaand door deze post-christelijke spiritualiteit beïnvloed.

Nieuw-rechtse politici als Fortuyn, Wilders en Verdonk willen al evenzeer `zichzelf zijn'. Met graagte nemen zij afstand van het politieke systeem, thans aangeduid als `de Haagse kaasstolp' of `het Haagse gedoe'. En natuurlijk klinkt de erfenis van de jaren zestig overduidelijk door in de hedendaagse pathologisering van de islam: `Moslims moeten eigenlijk gewoon net zo progressief worden als "wij Nederlanders": ze moeten hun vrouwen meer vrijheid en onze vrouwen meer respect geven, ze moeten onze homo's met rust laten, en ze moeten van onze vrijheid van meningsuiting afblijven'. Het zijn argumenten waarop links niet gemakkelijk afwijzend kan reageren zonder zichzelf onsterfelijk belachelijk te maken. De tegencultuur van destijds is de dominante cultuur geworden.

Dick Houtman (1963) studeerde sociologie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en promoveerde daar in 1994 op het proefschrift Werkloosheid en sociale rechtvaardigheid (Uitgeverij Boom). Hij verrichtte sindsdien voornamelijk onderzoek naar post-christelijke spiritualiteit en naar de opkomst van een nieuwe politieke cultuur, waarin sociaal-economische kwesties steeds meer zijn overvleugeld door culturele. Zijn meest recente boek is Farewell to the Leftist Working Class (Transaction Publishers, 2008, met Peter Achterberg en Anton Derks).