Nummer 
                                                                                         2008207BW 



                                                                                         Datum 

                                                                                         12 juni 2008 






          Hoge landelijke waardering voor Tilburgse 
          dienstverlening 

          Marktonderzoeksbureau TNS NIPO heeft, in opdracht van Benchmarking Publiekszaken, 
          opnieuw de klanttevredenheid van de stadswinkels onderzocht. Tilburg scoort dit jaar een 
          7,8 gemiddeld; het hoogste cijfer dat de stadswinkels tot nu toe gehaald hebben.  
          Op de lijst van tien grootste gemeenten komt Tilburg uit op een gedeelde tweede plaats. 



          Tilburgers zijn vooral tevreden over de beperkte wachttijd. Ook de klantvriendelijkheid en 

          uiterlijke verzorging van de baliemedewerkers scoren hoog. Een punt dat lager scoort, is de 

          prijs van de producten. Dit is moeilijk te beïnvloeden, omdat de prijs voor bijvoorbeeld 

          een paspoort landelijk is vastgesteld. 



          Het klanttevredenheidsonderzoek onder stadswinkels is een jaarlijks terugkerende 

          benchmark. Dat wil zeggen dat de eindresultaten van verschillende Nederlandse gemeenten 

          met elkaar worden vergeleken. In totaal hebben 92 Nederlandse gemeenten meegewerkt 

          aan het onderzoek.  



          Digitale winkel 

          Naast de persoonlijke dienstverlening scoort ook de digitale dienstverlening landelijk 

          goed. Tilburg heeft de zesde plaats bereikt op de ranglijst van gemeenten met meer dan 

          100.000 inwoners. Overheid.nl Monitor, die zich bezighoudt met de ontwikkeling van 

          gemeentelijke websites, heeft dit in kaart gebracht. Het gegeven dat steeds meer 

          gemeentezaken via www.tilburg.nl geregeld kunnen worden, vormt een belangrijke reden 

          voor de positieve score. Net als dat het voortaan mogelijk is om online een afspraak te 

          maken met de gemeente Tilburg.  



           Dit persbericht beschrijft resultaten van een onderzoek op initiatief van externe partijen.