Nummer
2008207BW
Datum
12 juni 2008
Hoge landelijke waardering voor Tilburgse
dienstverlening
Marktonderzoeksbureau TNS NIPO heeft, in opdracht van Benchmarking Publiekszaken,
opnieuw de klanttevredenheid van de stadswinkels onderzocht. Tilburg scoort dit jaar een
7,8 gemiddeld; het hoogste cijfer dat de stadswinkels tot nu toe gehaald hebben.
Op de lijst van tien grootste gemeenten komt Tilburg uit op een gedeelde tweede plaats.
Tilburgers zijn vooral tevreden over de beperkte wachttijd. Ook de klantvriendelijkheid en
uiterlijke verzorging van de baliemedewerkers scoren hoog. Een punt dat lager scoort, is de
prijs van de producten. Dit is moeilijk te beïnvloeden, omdat de prijs voor bijvoorbeeld
een paspoort landelijk is vastgesteld.
Het klanttevredenheidsonderzoek onder stadswinkels is een jaarlijks terugkerende
benchmark. Dat wil zeggen dat de eindresultaten van verschillende Nederlandse gemeenten
met elkaar worden vergeleken. In totaal hebben 92 Nederlandse gemeenten meegewerkt
aan het onderzoek.
Digitale winkel
Naast de persoonlijke dienstverlening scoort ook de digitale dienstverlening landelijk
goed. Tilburg heeft de zesde plaats bereikt op de ranglijst van gemeenten met meer dan
100.000 inwoners. Overheid.nl Monitor, die zich bezighoudt met de ontwikkeling van
gemeentelijke websites, heeft dit in kaart gebracht. Het gegeven dat steeds meer
gemeentezaken via www.tilburg.nl geregeld kunnen worden, vormt een belangrijke reden
voor de positieve score. Net als dat het voortaan mogelijk is om online een afspraak te
maken met de gemeente Tilburg.
Dit persbericht beschrijft resultaten van een onderzoek op initiatief van externe partijen.