Zoetermeer haalt doelen om onderwijsachterstand te verkleinen
Het college van B&W heeft de Jeugdmonitor Zoetermeer 2008 vastgesteld.
In deze tweede jeugdmonitor zijn verschillende maatregelen en
informatie gericht op onderwijsachterstanden- en preventie onderzocht
en waar mogelijk vergeleken met de regionale en /of landelijke
cijfers. De monitor onderscheidt vijf kerndoelen voor de Zoetermeerse
jeugd tot 22 jaar (34.814 jeugdigen op 1 januari 2008).
De kerndoelen afkomstig uit de kadernota Jeugd- en Onderwijsbeleid
2005-2010 zijn: `een goede start', `een brede ontwikkeling naast de
school', `een schoolcarriere op maat', `zorg en begeleiding' en `een
eigen plek in de samenleving'.
Belangrijke uitkomsten zijn dat Zoetermeer op koers ligt met het
aanbod Voor- en Vroegschoolsprogramma (VVE). Ruim 60% van de
doelgroepkinderen tussen 2 en 6 jaar is bereikt met het VVE. Ook de
doelstellingen omtrent de brede school Zoetermeer zijn gehaald doordat
minimaal 25% van alle leerlingen van het primair onderwijs een
activiteitenaanbod heeft ontvangen. Bovendien wordt de brede school
Zoetermeer verbreed naar meer scholen en uitgebreid naar meer wijken.
Het succes van de `pilot' schakelklas, bedoeld voor leerlingen in het
primair onderwijs die te kampen hebben met taalachterstand, wordt
voortgezet en uitgebreid in 2008.
In het schooljaar 2006-2007 zijn er 614 nieuwe voortijdige
schoolverlaters geregistreerd. Ten opzichte van het schooljaar
2005-2006 is het aantal voortijdige schoolverlaters met 13.4%
afgenomen. De Regionale Meld-Coördinatiefunctie voortijdig
schoolverlaten (RMC) heeft 505 jongeren begeleid naar school en/of
werk. De gerichte aanpak in Zoetermeer om overgewicht bij peuters en
kleuters terug te dringen lijkt geslaagd. Het percentage kinderen met
overgewicht in groep 2 is van 17% in 2005-2006 gedaald naar 13% in
2006-2007.
Eind 2007 zijn er volgens het CWI 185 jeugdige werkloze werkzoekenden
in Zoetermeer. Het aandeel jongeren van 15 t/m 22 jaar dat nu werkloos
is 1,4%, eind 2005 was dit nog 2,5%.
Gemeente Zoetermeer