13 juni 2008 - Stichting Natuur en Milieu vindt het oerstom dat het
kabinet de milieuzones afwijst. Steden moeten juist zo snel mogelijk
milieuzones instellen voor vrachtverkeer, bestelbusjes en ook
personenautos. Vooral de milieuzone voor personenautos levert een
grote gezondheidswinst op. Natuur en Milieu roept de Tweede Kamer op
om de milieuzones te steunen.
Het kabinet stelt ten onrechte dat milieuzones voor personenautos niet
effectief en onwenselijk zijn. Milieuzones blijken juist een van de
meest effectieve maatregelen te zijn voor gemeenten om de lucht
gezonder te maken. Door de meest vervuilende autos (zonder roetfilter)
niet meer in de kwetsbare stadsbuurten toe te laten halveert de
roetuitstoot.
Een aantal steden heeft daarom al milieuzones ingesteld voor
vrachtwagens en wil dit graag uitbreiden met bestelwagens en
perso-nenautos. Berekeningen van de gemeente Amsterdam laten zien dat
vooral de milieuzone voor personenautos een grote gezondheidswinst
oplevert door een afname van fijn stof concentraties met ruim vijftig
procent.
De regering komt tot haar afwijkende conclusie doordat ze vooral naar
de leeftijd van de autos heeft gekeken. Het is beter om naar de
vervuiling te kijken. Een roetfilter plaatsen geeft de automobilist
dan een eenvoudige mogelijkheid om zijn oudere auto schoner te maken.
Voor autos waarvoor dit niet kan kunnen gemeenten, zoals Amsterdam al
doet, een sloopregeling treffen. Zo worden milieuzones bijzonder
effectief om de gezondheid te beschermen.
Verder stelt de regering dat milieuzones niet nodig zijn omdat ook
zonder deze maatregelen de luchtkwaliteitsnormen gehaald kunnen
worden. Daarmee geeft ze aan weinig belang te hechten aan de
gezondheid van stadsbewoners. Er is namelijk brede consensus dat de
concentraties fijn stof nog veel verder omlaag moeten dan de
juridische grenswaarden. Want nog steeds heeft ruim 40 procent van de
kinderen langs drukke snelwegen luchtwegklachten en overlijden er zon
18.000 mensen door ongezonde lucht. De Wereldgezondheidsraad stelt
daarom dat de concentraties fijn stof gehalveerd moeten worden. In de
steden is de aanpak van de vervuilende dieselautos hiervoor
essentieel.
Komende donderdag spreekt de Tweede Kamer over de milieuzones. Natuur
en Milieu roept de Kamer en gemeenten op om wél te kiezen voor
gezondheid, en milieuzones in steden te stimule-ren. Veel Duitse
steden en regios hebben al zon zone.
Publicatiedatum: 13-06-2008
Stichting Natuur en Milieu