Gemeente Uithoorn

Gemeente Uithoorn
Laan van Meerwijk 16
1423 AJ Uithoorn
Postbus 8
1420 AA Uithoorn
Tel: 0297-51 31 11
Fax: 0297-51 32 22
E-mail: gemeente@uithoorn.nl

Geheimhouding, inzage- en correctierecht in de GBA

13 juni 2008 print
De GBA is de gemeentelijke basisadministratie voor persoonsgegevens (voorheen de bevolkingsadministratie).De persoonsgegevens van alle inwoners van Nederland staan sinds 1 oktober 1994 geregistreerd in de GBA.

Afnemers

Persoonsgegevens worden verstrekt aan vele overheidsinstanties en sommige bijzondere maatschappelijke instellingen, zogenaamde "afnemers". Verstrekking van gegevens aan deze groep is verplicht en u kunt dit dus niet tegenhouden.

Derden

Soms kunnen ook anderen vragen om uw gegevens. Het gaat dan om zogenaamde "derden". Verstrekkingen aan deze derden kunt u soms tegenhouden als u om geheimhouding van uw GBA-gegevens heeft verzocht.

Er zijn drie soorten derden:


1. Verplichte derden

Dit zijn gerechtsdeurwaarders en advocaten die uw gegevens nodig hebben voor de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift. Als u heeft verzocht om geheimhouding van uw persoonsgegevens, dan schrijven wij u eerst aan voordat wij deze (eventueel) aan de gerechtsdeurwaarder of advocaat verstrekken.


2. Bijzondere derden

Deze derden krijgen, net zoals de "afnemers" , geautomatiseerd de informatie uit de GBA. Bij bijzondere derden kunt u denken aan bijvoorbeeld pensioenfondsen, instellingen voor onderwijs en de SILA (Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie). Alleen voor wat betreft de SILA kunt u om geheimhouding van uw persoonsgegevens vragen.


3. Vrije derden

Dit zijn instellingen zonder winstoogmerk (bijvoorbeeld het Rode Kruis) en natuurlijke personen (zonder commercieel belang). Als een vrije derde uw gegevens opvraagt, dan vragen wij u altijd eerst om uw (schriftelijke) toestemming. Heeft u gevraagd om geheimhouding van uw gegevens, dan verstrekken wij zonder meer niets. Wij schrijven u dan ook niet aan voor toestemming.

Vragen om geheimhouding

Wenst u geheimhouding van uw persoonsgegevens, dan kunt u dit persoonlijk aangeven bij de afdeling Dienstverlening, cluster Publiekszaken. Ook kunt u een verzoek om geheimhouding indienen via het digitaal loket

Inzagerecht

U kunt als burger de gemeente vragen om u te laten weten welke persoonsgegevens van u zijn verwerkt in de GBA. Indien er gegevens van u zijn verwerkt kunt u deze gratis inzien. Dit is het inzagerecht.

U kunt verzoeken om een schriftelijk bewijs van uw gegevens in de GBA. Hiervoor mag de gemeente een vergoeding vragen. Dit schriftelijk bewijs is het zogeheten afschrift uit de GBA. Ook kunt u de gemeente vragen om u te laten weten waar persoonsgegevens die u niet zelf verstrekt hebt dan wel vandaan komen. Voor elk van bovenstaande verzoeken geldt dat ze alleen worden ingewilligd als er een redelijke tijd zit tussen het verzoek en een eerder gedaan identiek verzoek.

Correctierecht

Indien van toepassing kunt u ook verzoeken om verbetering, aanvulling, verwijdering of wijziging van de gegevens die over u in de basisadministratie zijn opgenomen.

Verwijderen persoonsgegevens GBA

Normaal gesproken kunt u geen gegevens verwijderen uit de GBA. Er zijn echter enkele uitzonderingen:

* gegevens over de naam

* gegevens over de moeder en/of de vader

* gegevens over de bij de adoptie verloren nationaliteit
* gegevens over de gemeente van inschrijving en het adres in die gemeente alsmede over het verblijf in Nederland en het vertrek uit Nederland

Daarnaast kan het gemeentebestuur op schriftelijk verzoek van de betrokkene de gegevens verwijderen die veranderd zijn in verband met een rechterlijke uitspraak tot wijziging van het geslacht.

Corrigeren persoonsgegevens GBA

Wanneer u merkt dat uw gegevens onjuist staan geregistreerd in de bevolkingsadministratie (GBA), dan kunt u dit doorgeven aan de gemeente. U merkt dit bijvoorbeeld bij de ontvangst van een document met onjuiste persoonsgegevens. U hebt het recht om onjuiste of onvolledige gegevens over u in de GBA te laten corrigeren of aanvullen. Natuurlijk zal de gemeente u vragen om met behulp van bewijsstukken aan te tonen dat de betreffende gegevens inderdaad onjuist of onvolledig zijn.

Voor meer informatie over geheimhouding , inzage- en correctierecht in de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA) of over de GBA in het algemeen kunt u terecht bij de afdeling Dienstverlening, cluster Publiekszaken. Telefoon 0297-513 111.
^