Ministerraad
Kabinet: terughoudend met milieuzonering voor personenauto's
Persbericht | 13-06-2008
Gemeenten die van plan zijn om binnen hun grenzen een milieuzone in te
stellen voor personenauto's, zouden daar terughoudend mee om moeten
gaan. Eerst moet vast staan of de maatregel noodzakelijk en
proportioneel is. Gemeenten hebben de juridische bevoegdheid om een
milieuzone in te stellen. Het kabinet verwacht echter dat met de
andere maatregelen binnen het Nationaal Samenwerkingsprogramma
Luchtkwaliteit milieuzonering voor personenauto's niet nodig is. De
ministerraad heeft op voorstel van minister Cramer van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en minister
Eurlings van Verkeer en Waterstaat ingestemd met toezending aan de
Tweede Kamer van het kabinetsstandpunt.
Het kabinet heeft hier onderzoek naar laten uitvoeren door Goudappel
Coffeng en CE Delft. Uit dat onderzoek blijkt dat een milieuzone voor
personenauto's in het algemeen alleen echt grote milieuwinst oplevert
als voor auto's van vijf jaar en ouder een stringent toelatingsregime
geldt. Weren van de alleroudste auto's, van veertien jaar en ouder,
levert nauwelijks milieuwinst op. Het kabinet vraagt zich daarom af of
de kosten en gevolgen van een milieuzone in verhouding staan tot de
beoogde milieuwinst. Het kabinet wijst erop dat het niet altijd het
meest effectieve middel is om de luchtvervuiling aan te pakken.
Bovendien kan het de automobilist op kosten jagen vanwege de aanschaf
en verzekering van een nieuwere, schonere auto.
Als gemeenten er toch voor kiezen een milieuzone in te stellen voor
personenauto's, dan moet gezorgd worden voor onderlinge uniformiteit
en een landelijke aanpak van toegangsregimes, net als voor het
vrachtverkeer en bestelauto's het geval is. Anders is het voor de
automobilist onduidelijk in welke stad hij al dan niet toegang heeft
met zijn auto. Verder geeft het kabinet er de voorkeur aan dat de
toegangseisen zoveel mogelijk zijn gebaseerd op de daadwerkelijke
vervuilende uitstoot en niet op de leeftijd van de auto.