abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
13 juni 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2008/5747 VW-08-347
Onderwerp
Botsvriendelijke auto's voor fietsers
Geachte voorzitter,
De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat vroeg mij om een reactie op de brief van
de Fietsersbond aan de commissie van 7 mei 2008. In dit verband bericht ik u het
volgende.
Enige tijd geleden heeft de Fietsersbond aandacht gevraagd voor het probleem dat de
Europese botsveiligheidseisen aan auto's voor de bescherming van kwetsbare
verkeersdeelnemers zich in de praktijk bij uitstek op voetgangers richten. De
gerechtvaardigde wens van de Fietsersbond om in dit verband ook de fietser nadrukkelijk
op de kaart te zetten en de presentatie van de resultaten van een in opdracht van de
Fietserbond verricht vooronderzoek hebben mijn ambtsvoorganger aanleiding gegeven de
Fietsersbond in staat te stellen TNO een dieper gaand onderzoek te laten verrichten.
Ik wil de Fietsersbond van harte complimenteren voor de wijze waarop hij dit onderzoek
heeft begeleid en de resultaten ervan in de publiciteit heeft gebracht.
Die resultaten zijn wat mij betreft opmerkelijk. Het blijkt dat inderdaad voor de
bescherming van fietsers aanvullende maatregelen aan de auto nodig en mogelijk zijn en
dat bij realisering daarvan alleen al in Nederland zestig doden en vijftienhonderd
zwaargewonden zouden kunnen worden bespaard.
Zoals u weet worden eisen aan de constructie van auto's in internationaal verband
vastgesteld. Het was dan ook een goed initiatief van de Fietsersbond om voor de eerste
presentatie van het onderzoeksrapport in Nieuwspoort een vooraanstaande Nederlandse
Europarlementariër uit te nodigen.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2008/5747
Als onderdeel van het zesde kaderprogramma wordt in opdracht van de Europese
Commissie in het Aprosys-project aandacht besteed aan betere bescherming voor zowel
fietsers als voetgangers bij een botsing met een auto. Hiervan worden begin volgend jaar
de resultaten verwacht.
Ik verwacht dat de resultaten van de verschillende onderzoeken, druk vanuit het Europese
Parlement en inzet van mijn ministerie in EU-, en UN/ECE-verband er toe zullen bijdragen
dat in toekomstige eisen aan autofronten mede rekening wordt gehouden met de
bescherming van fietsers. Ook in het kader van EuroNCAP zal ik mij inzetten voor het
meenemen van de bescherming van fietsers in de beoordeling van de botsveiligheid van
de geteste auto's. Aan de punten een, drie, vier en vijf van de Fietsersbond wordt
daarmee voldaan. Op het tweede punt, beperking van snelheid van gemotoriseerde
voertuigen op plaatsen waar zij mengen of kruisen met fietsverkeer, wordt al veel inzet
gepleegd, gezien de toename van het aantal 30- en 60 km zones. Ik zal er niettemin in het
Nationaal Mobiliteitsberaad extra aandacht voor vragen.
Wat de laatste twee punten betreft, merk ik op dat een subsidieregeling naar mijn mening
geen toegevoegde waarde heeft. In ieder geval zie ik daar geen aanleiding toe. Een
buitenairbag voor de veiligheid van fietsers (of voetgangers) is nog op geen enkele auto
leverbaar en zal, specifiek voor Nederland, niet op de markt worden gebracht. Bovendien
wil ik mij in Europa richten op verbetering van de botsveiligheid als zodanig en mij niet op
voorhand vastleggen op een bepaald systeem. Dat neemt niet weg dat ik voor de airbag
in Europa aandacht zal vragen.
Er lijkt mij ook een duidelijke rol weggelegd voor de Fietsersbond en zijn zusterorganisaties
in andere landen bij het zowel nationaal als internationaal op de agenda zetten en houden
van dit onderwerp. Ik denk dat van samenspraak en samenwerking tussen de
Fietsersbond, Nederlandse Europarlementariërs en mijn ministerie een versterkend effect
kan uitgaan.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat