Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 13 juni 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGP-2008/5747 VW-08-347 Onderwerp
Botsvriendelijke auto's voor fietsers

Geachte voorzitter,

De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat vroeg mij om een reactie op de brief van de Fietsersbond aan de commissie van 7 mei 2008. In dit verband bericht ik u het volgende.

Enige tijd geleden heeft de Fietsersbond aandacht gevraagd voor het probleem dat de Europese botsveiligheidseisen aan auto's voor de bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers zich in de praktijk bij uitstek op voetgangers richten. De gerechtvaardigde wens van de Fietsersbond om in dit verband ook de fietser nadrukkelijk op de kaart te zetten en de presentatie van de resultaten van een in opdracht van de Fietserbond verricht vooronderzoek hebben mijn ambtsvoorganger aanleiding gegeven de Fietsersbond in staat te stellen TNO een dieper gaand onderzoek te laten verrichten.

Ik wil de Fietsersbond van harte complimenteren voor de wijze waarop hij dit onderzoek heeft begeleid en de resultaten ervan in de publiciteit heeft gebracht. Die resultaten zijn wat mij betreft opmerkelijk. Het blijkt dat inderdaad voor de bescherming van fietsers aanvullende maatregelen aan de auto nodig en mogelijk zijn en dat bij realisering daarvan alleen al in Nederland zestig doden en vijftienhonderd zwaargewonden zouden kunnen worden bespaard.

Zoals u weet worden eisen aan de constructie van auto's in internationaal verband vastgesteld. Het was dan ook een goed initiatief van de Fietsersbond om voor de eerste presentatie van het onderzoeksrapport in Nieuwspoort een vooraanstaande Nederlandse Europarlementariër uit te nodigen.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGP-2008/5747

Als onderdeel van het zesde kaderprogramma wordt in opdracht van de Europese Commissie in het Aprosys-project aandacht besteed aan betere bescherming voor zowel fietsers als voetgangers bij een botsing met een auto. Hiervan worden begin volgend jaar de resultaten verwacht.

Ik verwacht dat de resultaten van de verschillende onderzoeken, druk vanuit het Europese Parlement en inzet van mijn ministerie in EU-, en UN/ECE-verband er toe zullen bijdragen dat in toekomstige eisen aan autofronten mede rekening wordt gehouden met de bescherming van fietsers. Ook in het kader van EuroNCAP zal ik mij inzetten voor het meenemen van de bescherming van fietsers in de beoordeling van de botsveiligheid van de geteste auto's. Aan de punten een, drie, vier en vijf van de Fietsersbond wordt daarmee voldaan. Op het tweede punt, beperking van snelheid van gemotoriseerde voertuigen op plaatsen waar zij mengen of kruisen met fietsverkeer, wordt al veel inzet gepleegd, gezien de toename van het aantal 30- en 60 km zones. Ik zal er niettemin in het Nationaal Mobiliteitsberaad extra aandacht voor vragen. Wat de laatste twee punten betreft, merk ik op dat een subsidieregeling naar mijn mening geen toegevoegde waarde heeft. In ieder geval zie ik daar geen aanleiding toe. Een buitenairbag voor de veiligheid van fietsers (of voetgangers) is nog op geen enkele auto leverbaar en zal, specifiek voor Nederland, niet op de markt worden gebracht. Bovendien wil ik mij in Europa richten op verbetering van de botsveiligheid als zodanig en mij niet op voorhand vastleggen op een bepaald systeem. Dat neemt niet weg dat ik voor de airbag in Europa aandacht zal vragen.

Er lijkt mij ook een duidelijke rol weggelegd voor de Fietsersbond en zijn zusterorganisaties in andere landen bij het zowel nationaal als internationaal op de agenda zetten en houden van dit onderwerp. Ik denk dat van samenspraak en samenwerking tussen de Fietsersbond, Nederlandse Europarlementariërs en mijn ministerie een versterkend effect kan uitgaan.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

---