CPNB
Persbericht 13-6-2008
Zomerlezen 2008
Boeken scoren hoog deze zomer bij Barbara, Humberto en Mart
Het gezicht van de leesbevorderingscampagne Zomerlezen wordt deze
zomer bepaald door 3 sportverslaggevers. Barbara Barend, Mart Smeets
en Humberto Tan hebben zich belangeloos op de foto laten zetten door
de Zilveren Camera-fotograaf Morad Bouchakour.
Zomerlezen vindt jaarlijks plaats in de maand juli. De campagne is
bedoeld de mensen te stimuleren in de zomer, in hun vrije tijd,
daadwerkelijk een boek te gaan lezen en ze te attenderen op het
plezier van lezen tijdens de vakantie. De affiches hangen in de maand
juli op NS-perrons en op Abri-formaat in diverse gemeentes in
Nederland.
De campagne Zomerlezen is een initiatief van de Stichting CPNB en
wordt dit jaar voor de 3de keer gehouden. In het eerste jaar waren het
bekende Nederlandse vrouwen (Isa Hoes, Neelie Kroes, `Tante Es'/Jörgen
Raymann, Simone Kleinsma en Samira Abbos) die met een boek naar keuze
geportretteerd werden. In 2007 fotografeerde Morad Bouchakour vijf
helden van het witte doek: de acteurs Jeroen Krabbé, Carel Struycken,
Mimoun Oaïssa, Michiel Huisman en Roeland Fernhout. Deze zomer zijn
Barbara Barend en Humberto Tan gefotografeerd in het Olympisch Stadion
en Mart Smeets in het recreatiegebied Spaarnwoude.
Uit onderzoek van de CPNB blijkt dat 67% van de Nederlanders de
vakantietijd de ideale tijd vindt om een boek te lezen. De campagne
Zomerlezen is geïnspireerd op de succesvolle Amerikaanse campagne Get
Caught Reading, waarbij bekende Amerikanen, van hiphop-ster tot First
Lady, lezend worden geportretteerd.
Zie ook www.cpnb.nl/zomerlezen.
NS is hoofdsponsor van Zomerlezen.
MART SMEETS BARBARA BAREND HUMBERTO TAN
Mart Smeets Barbara Barend Humberto Tan
© Morad Bouchakour
Klik op de foto's voor een grotere weergave