Onderzoek drie scenarios buitenhaven Scheveningen
Voor het onderzoek naar een mogelijke buitenhaven in Scheveningen zijn
drie scenarios opgesteld. De scenarios lopen uiteen van alleen een
pier met terminal tot een terminal inclusief landaanwinning voor wonen
en natuur, een visserijhaven en zeezeiljachthaven.
De verschillende scenarios worden op hoofdlijnen onderzocht op
financiële haalbaarheid, technische uitvoerbaarheid, infrastructuur,
milieu enzovoorts.
In het najaar van 2008 kiest het college een voorkeursvariant. Dit
gebeurt op basis van het onderzoek en op basis van advies van de
Commissie Stedelijke Ontwikkeling en Ruimtelijke Ordening.
De voorkeursvariant zal aan een gedetailleerd onderzoek worden
onderworpen waarna het college de gemeenteraad medio 2009 de
resultaten zal voorleggen.
Voor- en nadelen
´Er valt nu dus nog geen besluit of er wel of geen buitenhaven komt,
dat komt later. De scenarios zijn nodig om in een later stadium een
weloverwogen antwoord op deze vraag te kunnen geven. Ik verwacht veel
voordelen van een buitenhaven zowel op economisch gebied als bij het
op de kaart zetten van Den Haag als het Mekka van de zeezeil- , beach-
en strandsporten. En er zijn ook nadelen, laat dat allemaal maar uit
het onderzoek blijken´, aldus wethouder Marnix Norder (Bouwen en
Wonen).
Scenarios
Het eerste scenario bestaat uit een homeport cruisterminal en een
minimaal noodzakelijke golfbreker. Mogelijk aangevuld met beperkte
landaanwinning, een zeezeiljachthaven en een visserijhaven.
Het tweede scenario bestaat uit een homeport cruiseterminal in het
verlengde van het Norfolkterrein met landaanwinning, een stedelijk
programma met woningen en natuur. Dit kan aangevuld worden met een
zeezeiljachthaven, een visserijhaven of een combinatie hiervan.
De derde is een homeport cruisterminal nabij de landaanwinning
parallel aan de kust. De terminal ligt dan niet in het verlengde van
het Norfolkterrein maar meer naar links. Ook deze variant kan op
dezelfde manier als scenario twee worden aangevuld.
Cruiseport The Hague Holland
In december 2006 heeft het consortium Cruisport The Hague Holland,
bestaande uit AM, Vestia en Züblin Grenada op eigen initiatief een
voorstel gedaan voor de ontwikkeling van een cruiseterminal en een
nieuwe buitenhaven. Het college heeft aangegeven hier positief
tegenover te staan. In een aantal gezamenlijke workshops met de
gemeente zijn de scenarios tot stand gekomen.
Raadscommissie
De scenarios worden nog voor commentaar voorgelegd aan de
raadscommissie Stedelijke Ontwikkelimg en Ruimtelijke Ontwikkeling
(SRO). Dit is afgesproken met de gemeenteraad bij de vaststelling van
de Nota van Uitgangspunten Scheveningen Havens in februari 2008.
Verder zal de raadscommissie SRO bij de keuze van de voorkeursvariant
om advies gevraagd worden.
Bijlagen: drie kaarten met scenarios
Gemeente Den Haag