Gemeente Venlo
Venlose Katernen over Brugplan Venlo
11-6-2008
De twaalfde aflevering van de Venlose Katernen gaat over de
totstandkoming en betekenis van het Brugplan in Venlo. Het
gemeentearchief en de afdeling Monumenten & Archeologie presenteren
dit katern op vrijdag 13 juni in het Limburgs Museum. Wethouder Twan
Beurskens (Stadsbeheer & Verkeer) neemt het eerste exemplaar in
ontvangst.
Het katern schetst de geschiedenis en betekenis van het Brugplan; van
de eerste ontwerpen voor de wederopbouw van de stad in 1945 tot de
opening van de nieuwe spoorbrug in 1964.
Direct na de bevrijding van Venlo in maart 1945 werd begonnen met de
wederopbouw van de zwaar getroffen stad. Jos Klijnen, een bekende
stedenbouwkundige in die tijd, was verantwoordelijk voor het ontwerp
van de infrastructuur rondom de binnenstad. Klijnen ontwierp het
zogenaamde Brugplan: Een stelsel van bruggen, wegen en pleinen tussen
het nieuwe Venlose spoorwegstation en de Antoniuslaan in Blerick.
Het Brugplan was meer dan alleen een efficiënte verbinding: het moest
barrières slechten, stadsdelen visueel en verkeerstechnisch aan elkaar
koppelen en de stad verrijken met bijzondere gebouwen en pleinen. Het
Brugplan van Venlo kan worden gezien als één van de stedenbouwkundige
toonbeelden van de Nederlandse wederopbouwgeschiedenis.
Momenteel staan grootschalige ontwikkelingen in het Brugplangebied op
stapel: de ondertunneling van het Koninginneplein, herstructurering
van de Roermondsestraat, de bouw van het nieuwe stadskantoor bij de
Stadsbrug, aansluiting van de Professor van Gelissensingel op de
Eindhovenseweg en de ontwikkelingen rondom het Kloosterkwartier en het
Vleesplein.
De twaalfde aflevering van de Venlose Katernen is de dikste tot nu toe
verschenen (36 badzijden), met de meeste illustraties (68), en het is
het deel dat de eerste verzamelband compleet maakt. Het katern is voor
EUR 4,- te koop bij het gemeentearchief, het Bouwpu t en in de
boekhandel.