Gemeente Venlo


Venlose Katernen over Brugplan Venlo

11-6-2008

De twaalfde aflevering van de Venlose Katernen gaat over de totstandkoming en betekenis van het Brugplan in Venlo. Het gemeentearchief en de afdeling Monumenten & Archeologie presenteren dit katern op vrijdag 13 juni in het Limburgs Museum. Wethouder Twan Beurskens (Stadsbeheer & Verkeer) neemt het eerste exemplaar in ontvangst.

Het katern schetst de geschiedenis en betekenis van het Brugplan; van de eerste ontwerpen voor de wederopbouw van de stad in 1945 tot de opening van de nieuwe spoorbrug in 1964.

Direct na de bevrijding van Venlo in maart 1945 werd begonnen met de wederopbouw van de zwaar getroffen stad. Jos Klijnen, een bekende stedenbouwkundige in die tijd, was verantwoordelijk voor het ontwerp van de infrastructuur rondom de binnenstad. Klijnen ontwierp het zogenaamde Brugplan: Een stelsel van bruggen, wegen en pleinen tussen het nieuwe Venlose spoorwegstation en de Antoniuslaan in Blerick.

Het Brugplan was meer dan alleen een efficiënte verbinding: het moest barrières slechten, stadsdelen visueel en verkeerstechnisch aan elkaar koppelen en de stad verrijken met bijzondere gebouwen en pleinen. Het Brugplan van Venlo kan worden gezien als één van de stedenbouwkundige toonbeelden van de Nederlandse wederopbouwgeschiedenis.

Momenteel staan grootschalige ontwikkelingen in het Brugplangebied op stapel: de ondertunneling van het Koninginneplein, herstructurering van de Roermondsestraat, de bouw van het nieuwe stadskantoor bij de Stadsbrug, aansluiting van de Professor van Gelissensingel op de Eindhovenseweg en de ontwikkelingen rondom het Kloosterkwartier en het Vleesplein.

De twaalfde aflevering van de Venlose Katernen is de dikste tot nu toe verschenen (36 badzijden), met de meeste illustraties (68), en het is het deel dat de eerste verzamelband compleet maakt. Het katern is voor EUR 4,- te koop bij het gemeentearchief, het Bouwpu t en in de boekhandel.