MediaPlaza


Media Plaza te Utrecht - vrijdag 13 juni 2008

Motivatie is een belangrijke drijfveer om personeel te behouden. Naast het up-to-date houden van kennis is het volgen van een opleiding of training binnen het bedrijf veelal een motivatie om bij een bedrijf te blijven werken. Uit onderzoek naar de effectiviteit van verschillende leermethodes blijkt dat we slechts 10% onthouden van wat we zien of horen, maar tot wel 75% onthouden van waar we mee bezig zijn.

Gaming als opleidingstool
Computerspellen zijn inmiddels doorgedrongen tot alle lagen van de bevolking. De inzet van games en game technologie is echter niet beperkt tot entertainment doeleinden. Onder de term 'serious gaming' is een geheel nieuwe tak van games ontstaan die zich enkel richt op de inzet van games en simulaties in business processen. HR en recruitment is ook een onderdeel waar games ingezet kunnen worden.

Een serious game is te beschouwen als een HR-instrument om professionals verder te ontwikkelen en gemotiveerd te houden. Het bijbrengen van kennis of vaardigheden kunnen levensecht worden gesimuleerd waardoor de training als een 'echte ervaring' wordt beleefd. Door de herkenbaarheid van de situatie, de actieve vorm waarin de training wordt aangeboden en het feit dat de training op ieders eigen tempo kan worden doorlopen, is er een hoge betrokkenheid van de deelnemer. De onderwerpen waarop de simulatie betrekking heeft kunnen zeer divers zijn. Serious games hebben hun succes op HR-gebied inmiddels bewezen. Dus waarom passen we dit ook niet toe in het ontwikkelen van talenten? Op vrijdag 13 juni organiseert Media Plaza de Masterclass Gaming als HRM-tool.

Voorbeelden gaming binnen HRM
Voor het werven van kandidaten maakt The American Army al jaren succesvol gebruik van een levensechte game. Zo heeft KPMG al jaren een 'cross mediale accountancy game' waarbij studenten kunnen strijden om mooie prijzen en op een goede manier in contact komen met het echte accountants vak en KPMG. ABN AMRO liet een game ontwikkelen dat een beursgang simuleerde. Studenten konden drie dagen en nachten lang zich in groepjes bewijzen door de juiste informatie tot zich te nemen om tot goede beslissingen te komen. Maar ook op kleine schaal bieden games mogelijkheden, bijvoorbeeld om beeldvorming over een organisatie of bedrijfstak te beïnvloeden of (viraal) te rekruteren. Onderzoek wijst uit dat deze intensieve vorm van werven zeer effectief is.

Doelgroep
De doelgroep waarvoor dit event belangrijk is, zijn:
- HR management

- P&O adviseurs

- Management Development adviseurs

- Opleidingsmanagers

- Lijnmanagers

Leerdoelen
Na het bijwonen van deze masterclass bent u:

- Op de hoogte van de opleidingstoepassingen van simulaties / serious games binnen bedrijven.

- Op de hoogte hoe een serious game wordt ontworpen en opgebouwd.
- Geïnformeerd over de toegevoegde waarde van opleidingssimulaties en serious games.

- Op de hoogte van de effecten van serious games op medewerkers en hun onderlinge (externe) relaties.

Interesse?
Is uw interesse gewekt? De masterclass Gaming als HRM-tool gaat in op alle aspecten van gaming binnen HRM en vindt plaats op vrijdag 13 juni. De kosten bedragen 699 Euro excl. BTW per deelnemer. Vanwege het kleine gezelschap (max. 25 deelnemers) heeft u voldoende mogelijkheid tot interactie en het stellen van vragen. Wilt u meer informatie ontvangen dan kunt u contact opnemen met Nina Rawie via nina.rawie@mediaplaza.nl of telnr. 030 291 41 48.

Programma
9.00-9.30 Ontvangst met koffie en thee
9.30-11.00 Serious gaming als HRM-tool - Nikola Pavloff, Simenco Wat zijn serious games en hoe kunnen ze als HRM-tool worden ingezet. Wat zijn de voordelen van deze games en waarom zou zijn ze zo nuttig? Nikola Pavloff maakt u bewust van de impact die serious games hebben op de organisatie en haar medewerkers en hoe zij kunnen worden toegepast bij het werven, selecteren en opleiden van uw medewerkers. Wanneer kies je voor een serious game en welke stappen moeten genomen worden om tot een serious game te komen.
nikola

Nikola Pavloff (1971) is eigenaar van Simenco en hij is sinds 1994 actief met Serious Gaming. Nikola studeerde organisatiesociologie aan de UvA. Hij heeft games ontworpen voor management development programma's, assessments, business competities, MBA's, organisatieveranderingen en het onderwijs. Zijn expertise spitst zich toe op online simulations en games.

11.00 -11.30 Pauze
11.30 - 13.00 De spelende organisatie is de winnaar van morgen - Jan Willem Huisman, IJsfontein
Organisaties die spelend leren, leren beter. Organisaties die leren te spelen, leren effectiever. Serious games zijn hiervoor een zeer geschikt middel. Aan de hand van enkele sprekende praktijkvoorbeelden toont Jan Willem zijn visie op serious games en de invloed die deze hebben op organisaties en hun medewerkers.
Jan Willem Huisman Jan Willem Huisman is oprichter van IJsfontein en houdt zich ruim tien jaar bezig met interactieve vormen van spelend leren en ontwikkelen. Hij ontwikkelde serious games voor o.a. KLM, TU Delft, Postbank en NS. Vanuit een koppeling tussen game design en organisatiekunde zet hij games in voor het ontwikkelen van mensen en organisaties door het veranderen van kennis, vaardigheden en gedrag.

13.00-13.30 Lunch
13.30-15.00 Serious Gaming - Meer dan leuk - Joost Modderman en Annemarie Hiemstra, GITP Research
GITP is sterk in het beoordelen en ontwikkelen van talenten van mensen. GITP ontwikkelt innovatieve producten om haar diensten te ondersteunen en voert onderzoek uit naar de toegevoegde waarde van onder andere serious games. Tijdens de masterclass zullen wij presenteren hoe op een leuke én actieve manier competenties van medewerkers in kaart gebracht kunnen worden aan de hand van een serious game. Niet alleen de factor 'leuk' komt hierin naar voren. Ook de achterliggende modellen en de verzamelde speeldata om te komen tot psychometrische kwaliteit zullen uitgebreid aan bod komen. Kortom, hoe kan gaming technologie ingezet worden om rijker te meten. Aan de hand van case studies zullen we de werkwijze van GITP illustreren en een aanzet geven tot de opmaak van uw eigen spelregels. Joost Modderman Joost Modderman is Research adviseur voor GITP en ontwikkelaar van eHRM instrumenten. Hierbij zijn creativiteit en inventiviteit onmisbare ingrediënten. Evenals kennis van bestaande theoretische modellen, technische mogelijkheden en ervaring in gebruik. Bestaande grenzen worden niet alleen verkend maar ook opgerekt, in nauwe samenwerking specialisten van psycholoog tot programmeur.
annemarie Annemarie Hiemstra is arbeids- en organisatiepsycholoog en als onderzoeker/consultant werkzaam bij GITP. Onderzoek naar betere en vernieuwende manieren van beoordelen en ontwikkelen staat centraal in haar werk. Verschillende disciplines ontmoeten elkaar bij serious gaming. Zo ontstaan vernieuwende en inspirerende producten, waarbij de wetenschappelijke basis nooit uit het oog verloren wordt.

15.00-15.15 Pauze
15.15-16.30 Geen high tech maar low tech - Gijs van der Linden, Businessgames BV
Hoe zet u live gaming in voor bijvoorbeeld recruitment of een verandertraject? Gijs aan de hand van de door u opgeworpen doelen, ervaart u hoe een live game er voor uw organisatie uit zou kunnen komen te zien. Wat wil de doelgroep, wat wil uw bedrijf en hoe vertaal je dat naar een doeltreffende game? Beleef het... Gijs van der Linden Drs Gijs van der Linden, eigenaar L.I.B. Businessgames BV
Na gewerkt te hebben in de congres- en opleidingsbranche richtte hij begin 2002 L.I.B. Businessgames BV. Het bedrijf is gespecialiseerd in het maken en begeleiden van live games (geen computersimulaties). De doelen waarvoor de games ingezet worden zijn zeer divers. Van het opleiden van 750 bakkers (Albert Heijn) tot business courses en recruitment events voor studenten (o.a. Deloitte)

16.30 Afsluiting

inschrijven