MediaPlaza
Media Plaza te Utrecht - vrijdag 13 juni 2008
Motivatie is een belangrijke drijfveer om personeel te behouden. Naast
het up-to-date houden van kennis is het volgen van een opleiding of
training binnen het bedrijf veelal een motivatie om bij een bedrijf te
blijven werken. Uit onderzoek naar de effectiviteit van verschillende
leermethodes blijkt dat we slechts 10% onthouden van wat we zien of
horen, maar tot wel 75% onthouden van waar we mee bezig zijn.
Gaming als opleidingstool
Computerspellen zijn inmiddels doorgedrongen tot alle lagen van de
bevolking. De inzet van games en game technologie is echter niet
beperkt tot entertainment doeleinden. Onder de term 'serious gaming'
is een geheel nieuwe tak van games ontstaan die zich enkel richt op de
inzet van games en simulaties in business processen. HR en recruitment
is ook een onderdeel waar games ingezet kunnen worden.
Een serious game is te beschouwen als een HR-instrument om
professionals verder te ontwikkelen en gemotiveerd te houden. Het
bijbrengen van kennis of vaardigheden kunnen levensecht worden
gesimuleerd waardoor de training als een 'echte ervaring' wordt
beleefd. Door de herkenbaarheid van de situatie, de actieve vorm
waarin de training wordt aangeboden en het feit dat de training op
ieders eigen tempo kan worden doorlopen, is er een hoge betrokkenheid
van de deelnemer. De onderwerpen waarop de simulatie betrekking heeft
kunnen zeer divers zijn. Serious games hebben hun succes op HR-gebied
inmiddels bewezen. Dus waarom passen we dit ook niet toe in het
ontwikkelen van talenten? Op vrijdag 13 juni organiseert Media Plaza
de Masterclass Gaming als HRM-tool.
Voorbeelden gaming binnen HRM
Voor het werven van kandidaten maakt The American Army al jaren
succesvol gebruik van een levensechte game. Zo heeft KPMG al jaren
een 'cross mediale accountancy game' waarbij studenten kunnen strijden
om mooie prijzen en op een goede manier in contact komen met het echte
accountants vak en KPMG. ABN AMRO liet een game ontwikkelen dat een
beursgang simuleerde. Studenten konden drie dagen en nachten lang zich
in groepjes bewijzen door de juiste informatie tot zich te nemen om
tot goede beslissingen te komen. Maar ook op kleine schaal bieden
games mogelijkheden, bijvoorbeeld om beeldvorming over een organisatie
of bedrijfstak te beïnvloeden of (viraal) te rekruteren. Onderzoek
wijst uit dat deze intensieve vorm van werven zeer effectief is.
Doelgroep
De doelgroep waarvoor dit event belangrijk is, zijn:
- HR management
- P&O adviseurs
- Management Development adviseurs
- Opleidingsmanagers
- Lijnmanagers
Leerdoelen
Na het bijwonen van deze masterclass bent u:
- Op de hoogte van de opleidingstoepassingen van simulaties / serious
games binnen bedrijven.
- Op de hoogte hoe een serious game wordt ontworpen en opgebouwd.
- Geïnformeerd over de toegevoegde waarde van opleidingssimulaties en
serious games.
- Op de hoogte van de effecten van serious games op medewerkers en hun
onderlinge (externe) relaties.
Interesse?
Is uw interesse gewekt? De masterclass Gaming als HRM-tool gaat in op
alle aspecten van gaming binnen HRM en vindt plaats op vrijdag 13
juni. De kosten bedragen 699 Euro excl. BTW per deelnemer. Vanwege het
kleine gezelschap (max. 25 deelnemers) heeft u voldoende mogelijkheid
tot interactie en het stellen van vragen. Wilt u meer informatie
ontvangen dan kunt u contact opnemen met Nina Rawie via
nina.rawie@mediaplaza.nl of telnr. 030 291 41 48.
Programma
9.00-9.30 Ontvangst met koffie en thee
9.30-11.00 Serious gaming als HRM-tool - Nikola Pavloff, Simenco
Wat zijn serious games en hoe kunnen ze als HRM-tool worden ingezet.
Wat zijn de voordelen van deze games en waarom zou zijn ze zo nuttig?
Nikola Pavloff maakt u bewust van de impact die serious games hebben
op de organisatie en haar medewerkers en hoe zij kunnen worden
toegepast bij het werven, selecteren en opleiden van uw medewerkers.
Wanneer kies je voor een serious game en welke stappen moeten genomen
worden om tot een serious game te komen.
nikola
Nikola Pavloff (1971) is eigenaar van Simenco en hij is sinds 1994
actief met Serious Gaming. Nikola studeerde organisatiesociologie aan
de UvA. Hij heeft games ontworpen voor management development
programma's, assessments, business competities, MBA's,
organisatieveranderingen en het onderwijs. Zijn expertise spitst zich
toe op online simulations en games.
11.00 -11.30 Pauze
11.30 - 13.00 De spelende organisatie is de winnaar van morgen - Jan
Willem Huisman, IJsfontein
Organisaties die spelend leren, leren beter. Organisaties die leren te
spelen, leren effectiever. Serious games zijn hiervoor een zeer
geschikt middel. Aan de hand van enkele sprekende praktijkvoorbeelden
toont Jan Willem zijn visie op serious games en de invloed die deze
hebben op organisaties en hun medewerkers.
Jan Willem Huisman Jan Willem Huisman is oprichter van IJsfontein en
houdt zich ruim tien jaar bezig met interactieve vormen van spelend
leren en ontwikkelen. Hij ontwikkelde serious games voor o.a. KLM, TU
Delft, Postbank en NS. Vanuit een koppeling tussen game design en
organisatiekunde zet hij games in voor het ontwikkelen van mensen en
organisaties door het veranderen van kennis, vaardigheden en gedrag.
13.00-13.30 Lunch
13.30-15.00 Serious Gaming - Meer dan leuk - Joost Modderman en
Annemarie Hiemstra, GITP Research
GITP is sterk in het beoordelen en ontwikkelen van talenten van
mensen. GITP ontwikkelt innovatieve producten om haar diensten te
ondersteunen en voert onderzoek uit naar de toegevoegde waarde van
onder andere serious games. Tijdens de masterclass zullen wij
presenteren hoe op een leuke én actieve manier competenties van
medewerkers in kaart gebracht kunnen worden aan de hand van een
serious game. Niet alleen de factor 'leuk' komt hierin naar voren. Ook
de achterliggende modellen en de verzamelde speeldata om te komen tot
psychometrische kwaliteit zullen uitgebreid aan bod komen. Kortom,
hoe kan gaming technologie ingezet worden om rijker te meten. Aan de
hand van case studies zullen we de werkwijze van GITP illustreren en
een aanzet geven tot de opmaak van uw eigen spelregels.
Joost Modderman Joost Modderman is Research adviseur voor GITP en
ontwikkelaar van eHRM instrumenten. Hierbij zijn creativiteit en
inventiviteit onmisbare ingrediënten. Evenals kennis van bestaande
theoretische modellen, technische mogelijkheden en ervaring in
gebruik. Bestaande grenzen worden niet alleen verkend maar ook
opgerekt, in nauwe samenwerking specialisten van psycholoog tot
programmeur.
annemarie Annemarie Hiemstra is arbeids- en organisatiepsycholoog en
als onderzoeker/consultant werkzaam bij GITP. Onderzoek naar betere en
vernieuwende manieren van beoordelen en ontwikkelen staat centraal in
haar werk. Verschillende disciplines ontmoeten elkaar bij serious
gaming. Zo ontstaan vernieuwende en inspirerende producten, waarbij de
wetenschappelijke basis nooit uit het oog verloren wordt.
15.00-15.15 Pauze
15.15-16.30 Geen high tech maar low tech - Gijs van der Linden,
Businessgames BV
Hoe zet u live gaming in voor bijvoorbeeld recruitment of een
verandertraject? Gijs aan de hand van de door u opgeworpen doelen,
ervaart u hoe een live game er voor uw organisatie uit zou kunnen
komen te zien. Wat wil de doelgroep, wat wil uw bedrijf en hoe vertaal
je dat naar een doeltreffende game? Beleef het...
Gijs van der Linden Drs Gijs van der Linden, eigenaar L.I.B.
Businessgames BV
Na gewerkt te hebben in de congres- en opleidingsbranche richtte hij
begin 2002 L.I.B. Businessgames BV. Het bedrijf is gespecialiseerd in
het maken en begeleiden van live games (geen computersimulaties). De
doelen waarvoor de games ingezet worden zijn zeer divers. Van het
opleiden van 750 bakkers (Albert Heijn) tot business courses en
recruitment events voor studenten (o.a. Deloitte)
16.30 Afsluiting
inschrijven